Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.  (gelezen 4088 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Gepost op: 31 juli 2009, 16:18:52 »
Ik heb het volgende probleem, om het te verduidelijken volgende plaatje:

Tekening is wat klein, maar hoop dat het duidelijk is.

Ik heb de onderste situatie in mijn tuin liggen.
Digitaal systeem is DDW, koploper stuurt het geheel aan. 3 treinen op de baan, en 2 maal een 5 Amp booster die de verschillende baandelen van voeding voorziet. Terugmelding gaat via reedcontacten die met lange draden onder de rails door naar het station gaan en daar centraal in de schuur. De terugmeldingen in de schuur blijven daar natuurijk. Alles komt daar centraal samen en zit dan aan S88 Viessman terugmelders die naar de parallele port van de computer lopen voor terugmelding binnen DDW.
Treinen rijden alleen rond tegen de richting van de klok in. Er zitten keerlus mogelijkheden in, maar die zijn nog niet in werking gezet omdat ik niet genoeg wisseldecoders heb, waar kan rijden de treinen de wissels dus goed. Keerlus schakelingen zijn dus ook nog niet aangesloten.

Dit werkte zonder enig probleem. Treinen reden prima hun rondjes, nooit een melding overgeslagen, en nooit een valse melding.


Het grote blok links, blok13 is dat, was nogal groot, en die wilde ik wat opkorten. Uiteindelijk graag naar 3 blokken, maar voorlopig eerst naar 2 blokken, waarbij 1 blok nu al wel met 3 terugmeld punten is uitgevoerd.
Ook heb ik op het verste punt van de baan en extra aansluiting gemaakt voor railvoeding.
Alles in koploper veranderd, en rijden, dit ging goed totdat er 2 van de sporen op het station bezet waren, en er een derde trein richting het station rijdt. Komend vanaf links dus.
Links van het station heb je eerst een recht stuk spoor, links daarvan is de onderbreking voor de twee boosters.
Op dit rechte stuk spoor geven de treinen problemen. Zet ik daar een lok neer, en 2 op het station dan krijg ik van all mijn terugmelders valse berichten terug, en niet zo nu en dan, maar continue springen alle bezetmeld punten van bezet naar vrij. Logging aanzetten geeft een snel vollopend scherm aan meldingen.
zet ik de lok iets verder naar links ( dus in de andere booster ) is het over.
Zet ik de lok iets verder naar rechts, dus op dezelfde booster als waar het probleem is, dan is het ook over. Er is daar een stukje van ongeveer 1 loklengte aan rails die het probleem geeft.
De loks moeten op de rails staan, en de spanning moet ingeschakeld zijn.
Er hoeft niet 1 lok te rijden. Zelfs de verlichtin mag uit zijn.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Lijkt op overspraak van de signalen. Alles komt op 1 booster daar, en de draden van de nieuwe terugmelders lopen daar langs.
Dus die van de bezetmelders gehaalt. De reedcontacten vervolgens een relais laten schakelen, en met een maakcontact van het relais de S88 ingang aangestuurd. Zelfde resultaat, maar de relais schakelen niet, alleen als de reedcontacten echt geactiveerd worden, niet voor alle valse meldingen. Dus concludeer ik dat ze niet van de lange draden komen die langs de rails liggen.
Maar waarvandaan dan wel.
Als ik de lok 30 cm naar voren duw is het probleem ook weg, terwijl de belasting voor de booster dan gelijk is.
Dat boosterdeel wordt halverwege gevoed, als daar aan het eind. Dus het stukje spoor wat het probleem geeft heeft directe voeding van de booster.
Stuur ik van het station 1 lok door de schuur in naar het schaduwstation daar ( dan staat hij nogaltijd op dezelfde booster ) is er ook geen probleem.


Echte enkel en alleen als er 2 treinen op het station staan en de derde lok op dat stukje van een cm of 30 lang heb ik continue op alle terugmelders valse meldingen. staat maar 1 van de loks ergens anders dan heb ik nergens geen last van. Nooit ook maar 1 valse melding in die situatie.

Ik vermoed dat er nu overspraak is van de boosteruitgangen direct naar de printerpoort kabel, maar die probeer ik zo vermogelijk van elkaar te houden, en zonder die 3 extra terugmeld punten, of met de loks op andere plaatsen heb ik hier geen last van.

Wie o wie heeft er een idee wat ik nog eens na kan kijken.

bedankt,
Roelco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2009, 16:34:00 »
Goedemiddag,

Misschien een rare opmerking maar op de extra bezetmelder 2 boosters aangesloten? Of hebben de bezetmeldprint allemaal gescheiden stroomkringen per ingang? Is het voedingspunt goed aangesloten? wordt daardoor niet kortsluiting gemaakt?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2009, 16:48:36 »
Ik werk niet met stroomdetectie, maar detectie via reedcontacten. Er is dus geen booster aangesloten op het terugmeld circuit.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2009, 16:52:14 »
Heb je in de centrale ook aangegeven dat je extra bezetmelder(s) aangesloten hebt?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2009, 16:55:53 »
Nee, maar is ook niet nodig aangezien ik er twee 16 voudige bezetmelders had. is dus goed voor 32 bezetmeltpunten.
Hiervan heb ik er 3 extra gebruikt.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2009, 17:12:18 »
RJR, je werkt met reedcontacten, er is dus geen directe verbinding met de rails of de common-ground. Die is er pas bij een gesloten contact. Eigenlijk zijn alle melderaansluitpunten dus open. Alleen heb je daar een draad aanvastgemaakt die naar het reedcontact loopt. Het kan dus zijn dat deze draden te lang zijn. Een andere mogelijkheid is vocht.
De s88 is allergies voor lange draden aan de meld secties, dus helemaal vreemd is dit niet.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2009, 19:51:23 »
Zeker bij deze grote afstanden is het belangrijk hoe de bekabeling is uitgevoerd.
Hoe zijn de reedcontacten aan de massa aangesloten, en hoe aan de s88-ingang?
En hoe lopen die draden, t.o.v. elkaar?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2009, 21:08:38 »
Klaas, Wim,

Dat dacht ik dus ook. Heb aan alle reedcontacten 2 draaden zitten, die voeren door PVC lichtbuizen door de tuin, of de beton onder de rails door naar de schuur. 1 draad gaat vervolgens naar de ingang van de S88 eenheid, de ander, via een kroonsteentje naar de gezamelijke massa van de S88. 

De lengte van de draden kan oplopen tot meer dan 12 meter. Ze zijn uitgevoerd als twisted paar waarvan er dus 1 als massa wordt gebruikt.

Op het moment dat de storing daar is wordt er geen contact bediend door een magneetje onder de lok. Ook had ik geen enkel probleem toen blok 13 en 14 nog 1 blok was. En heb ik geen enkel probleem als de lok 30 cm verder naar voren staat, of 1 vann de loks op het station 5 meter verder laat rijden. ( of welke andere combinatie van lok lokaties dan ook, echt alleen als 2 loks op het station staan, en een derde op of over dat kleine stukje spoor rijd, een stukje spoor waar dus geen directer terugmelder zit, wel lopen op 5 tot 10 cm daaronder draden door de lichtbuizen in de beton.)

Om toch het probleem van de lange draden uit te sluiten heb ik het volgende gedaan:
De 2 draaden van de reedcontacten losgehaalt van massa en ingang van de S88.
De draden die aan massa zaten aan een externe massa van een 5V voeding gedaan.
Elke andere draad van de verschillende reedcontacen aan een relais van 5 volt.
De andere kant van alle relais op de + van de 5V voeding.

Van alle relais 1 maakcontact gebruikt. 1 kant daarvan allemaal aan de massa van de S88 terugmelder. De andere kant van de maakcontacten aan de ingang van de S88.

Hierdoor zijn de lange draden dus volledig losgekoppeld van de S88 terugmeldcircuits.
De relais zaten op redelijke afstand van de S88 waardoor er aan de S88 ingangen draden zaten van max 20cm.

Probleem bleef na deze aanpassingen bestaan. Dat wil zeggen er kwamen nog altijd valse meldingen binnen als de loks op precies die punten stonden. De relais die door de reedcontacen werden aangestuurd werden alleen niet bekrachtigd.
Mijn conclusie is vervolgens dat het niet de lange draden zijn aangezien ik die uit het circuit heb gehaalt door die relais.

Bedankt voor het meedenken zo ver,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2009, 21:57:46 »
Roelco, de bedrading is dan zoals ik het ook zou voorstellen. Dus elk reedcontact apart met twee getwiste draden naar de s88 module voeren.
Maar verder is het probleem voor mij even abracadabra. Zelfs met tussenrelais gaat het fout. Wat gebeurt er eigenlijk als je de reedcontacten helemaal losmaakt van die relais, dus alleen maar de contacten van de relais aan de s88 modules?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2009, 22:05:03 »
Rjr hoe is de massa dan verder aangesloten, zet dat eens in een schema?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2009, 12:34:20 »
Klaas,

wegens slecht weer en drukte van mijn kant nog niet kunnen testen. De berichten voor komende week zijn goed, dus dan zal ik eens wat proberen te testen.

Wim,

Heb geprobeerd een schematische weergave van het geheel te maken en aangegeven hoe de GND is verbonden.  Hopelijk geeft dit genoeg info, Vraag anders rustig om extra uitleg van bepaalde onderdelen.



In eerste instantie had ik optie 1. de lange draden direct aan de S88 modules.
Door deze storing ben ik overgegaan naar optie 2, de reedcontacten schakelen via een eigen voeding de relais, en een maakcontact van de relaise schakelen de S88 modules.

De "S88 via printer poort" is zoals aangegeven op de site van DDL:
http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/index.php3?connections

De boosters zijn eigenbouw, bezitten geen optocoplers, dus directe verbinding met de computer. Zijn intussen iets van 10 probleemloos in gebruik.
Bij zware belasting ( max booster is 5A ) zie je met de scoop dat de hoekjes van de blokken iets afvlakken. Maar voor de decoders blijkt het signaal nog begrijpbaar te zijn.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2009, 12:35:52 door rjr »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2009, 13:30:55 »
Aan dat schema zie ik voorlopig nog niks verkeerds.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2009, 10:11:43 »
Als het daadwerelijk zo is aangesloten, dan blijft er alleen nog een slechte verbinding over t.a.v. 1 of meerdere aansluitdraden op de s88 verbinding, of wat ik al eerder zei, vocht.

B.T.W. volgens mij ben je ook in het bezit van een Multi-Maus en een s88XPressNetLI, sluit die eens aan op de s88 modules en kijk of je hetzelfde probleem hebt. Is dat niet het geval dan zit het probleem niet in de bedrading naar de baan, maar ergens anders.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2009, 11:01:20 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:39:59 »
Heb op basis van de gegeven adviezen het een en ander getest, of geprobeerd te testen, de afgelopen week, probleem nog niet gevonden.
De lange draden los gehaalt, probleem bleef bestaan.
Heb vervolgens ook geprobeerd de tweede S88 helemaal weg te halen, leek het probleem wel weg te zijn. Tussen de eerste en de tweede zit een standaard korte plate kabel.
De storing komt echter niet alleen op de ingangen van de tweede S88, sterker nog, op het moment vooral op de ingangen van de eerste S88.
Heb ook wat getest met settings in DDW, en daardoor werd het geheel wel minder gevoelig voor storingen, maar helemaal weg kreeg ik het zeker niet. Het is nog altijd te veel om betrouwbaar te kunnen rijden.
(voor hen die het weten willen, heb gespeeld met de Refresh interval en de Takt-reduktiefakter waarbij het beste resultaat lijkt bij 100ms en 75)

Dus misschien wel slim om het laatste advies van Wim eens te testen, en mijn s88XPressNetLI er bij te halen. Die zit alleen boven onder de baan geschroeft, en dan moet ik een tweede compoort ergens vandaan halen, want DDW gebruikt de compoort voor aansturing van boosters. En hierop zou dus ook de s88XPressNetLI aangesloten moeten worden.

Heb het alleen niet meer uit hoeven te voeren aangezien er rond deze gedachtegang een raar geluid uit mijn boosterkast kwam.
Vervolgens ook een rare geur. 1 van de boosters heeft het begeven. Nu is het eigenbouw, dus ga eerst maar eens kijken wat er mis is. En misschien dat de aanzet tot het overlijden van de booster wel extra stoorsignalen heeft veroorzaakt wat het probleem heeft veroorzaakt.

Dus nu eerst de booster repareren, dan kijken wat het resultaat is. En mocht het probleem dan blijven bestaan ga ik kijken wat de XPessNetLI gat opleveren. En anders nog maar weer verder zoeken. In elk geval zover bedankt.

Roelco

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:problemen met terugmelders na plaatsen van 3 extra.
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2009, 22:42:37 »
Rjr, je kunt ook een HSI-S88 inzetten, of aan Paul het verzoek doen om LocoNet als Standalone systeem toe te passen naast DDW en andere systemen.
Maar je kunt natuurlijk ook de Multi-Maus aansluiten op je boosters, dan hen je maar één compoort nodig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net