Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met iTrain?  (gelezen 14481 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2009, 00:03:47 »
Ik heb niets tegen koploper, dat ziet er toch ook redelijk gebruiksvriendelijk uit. Maar wat ik nu ervaar met de verschillende Windows treinbesturingsprogramma's is typische Windowsfrustratie. Bijvoorbeeld, als ik een stukje rails wil weghalen, verwacht ik daarop te kunnen klikken en een druk op "backspace" verwijdert dit stukje. Maar nee, dan moet je rechtermuisknop klikken en dan op "verwijderen" klikken. Dit soort extra stappen maken voor mij het werken met Windows al vervelend. Het kan directer, sneller, makkelijker, maar dat lijkt niet de denkwijze van Windows programma's te zijn. Ik vind dat het klik of klik-klik moet werken, niet "klik-rechtermuisknop-popup menu-naar beneden-klik" moet zijn. En alles moet met sneltoetsen te doen zijn. Nu weet ik niet hoe koploper er mee om gaat, maar ik hoop beter. Maar ik moet het allemaal eens proberen. Het is jammer dat ik niet kan programmeren, want ik weet zeker dat het makkelijker moet kunnen dan dat ik tot nu toe heb gezien, met alle respect voor de makers van het huidige aanbod.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2009, 07:59:02 »
Dat heeft niets met Windows te maken, maar simpelweg met hoe er geprogrammeerd is. Paul heeft al eens toegegeven dat de interface en met name baanontwerp niet de sterkste kant is van Koploper :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2009, 08:04:31 »
Dat klopt, maar dat is dus inherent aan de programmeurs op Windows. Ze zijn technisch aan het programmeren en denken niet na hoe het makkelijker kan. De denkwijze moet meer gebruikersgericht. Maak het programma intuïtief en je hebt mij en vele anderen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2009, 08:36:57 »
Sven,

Hier heb je gedeeltelijk gelijk. Zoals Peter al schrijft heeft Paul al vaker aangegeven dat de interface beter zou kunnen en hij het anders zou doen als hij nu zo'n programma zou maken. Hij heeft het vanuit zijn eigen filosofie geschreven.
De achtergrond van koploper ligt helemaal in de privesfeer. Paul heeft dat voor zichzelf gemaakt en later op vraag van geinteresserden het op internet geplaatst en verder uitgebouwd. En daat horen de erfenissen uit het verleden bij.
Heeft ook te maken met de software waar hij het mee geschreven heeft.
En het baanplan geef je in principe maar een keer in en hoef je daarna alleen maar aan te passen als je je baanplan aanpast of het randgebeuren uitbreid (bv seinen).
Dus je hebt gelijk. De gebruikersvriendelijkheid zou beter kunnen maar er is goed mee te leven. Er zijn niet voor niets zoveel tevreden koploper gebruikers.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2009, 09:20:43 »
Eric,
begrijp me niet verkeerd. Ik heb geen kritiek specifiek op Koploper (lof voor de inzet van de maker alom!), maar op het grote deel van de software die voor Windows wordt geschreven. Dat maakt het werken met een PC tot een frustrerende bezigheid, als je gewend bent dat het allemaal wat makkelijker kan. Ik wil hiermee niet de arrogante Mac gebruiker zijn, maar het is voor mij moeilijk te begrijpen waarom in het algemeen software zo omslachtig wordt gemaakt. De auteurs borduren voort op de gewenning van bijv. het gebruik van de rechtermuisknop voor alles, terwijl je met een druk op de knop de bepaalde actie ook kan voldoen. Op het gevaar af een andere discussie te starten, geef ik een ander voorbeeld hiervan met de ESU lokprogrammer: Als ik de geluiden wil beluisteren die het pakket allemaal heeft en ik zet de muis op het eerste geluid in het rijtje, kan ik niet dubbelklikken om het te horen, niet op enter drukken en kan ik dan niet door op de het pijltje naar beneden te klikken het volgende nummer horen. Ik moet met mijn muis op het volgende geluid klikken, rechtsonder op het scherm, dan moet ik naar linksboven gaan om op het afspeelicoontje te klikken, en voor het volgende geluid moet ik weer naar rechtsonder om het geluid weer aan te klikken en dan weer naar linksboven om het te starten. Ik kan dus niet met mijn muis bij de afspeelknop blijven staan en met de pijltjestoets door de geluiden heenlopen. Dat kan wel en het volgende geluid wordt geselecteerd, maar als je dan op de afspeelknop drukt, hoor je gewoon weer het eerder met de muis geklikte bestand. Je moet dus fysiek met je muis naar het geluid toe en er op klikken, waarna je weer terug moet naar de afspeelknop. Onbegrip alom.

Het gaat er niet om hoe vaak je iets doet, het moet en kán gewoon makkelijk werken. Het zou daarom goed zijn dat niet alleen een programmeur een programma maakt, maar iemand naar kijkt die verstand heeft van het ontwerpen van een goede interface.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2009, 09:33:34 »
Om dan maar terug te keren naar het onderwerp, of toch niet helemaal, ik heb ook even gekeken naar Rocrail. Op het eerste gezicht lijkt het leuk en werkt het ook op een Mac maar alleen al het instellen is een werk voor programmeurs. Het tekenen van de baan is nog lastiger dan in Koploper (waar het een erfenis uit het verleden is).
Instellen van gegevens vraagt echt het begrip van programmeurs en is zeker niet gebruikersvriendelijk. De geboden mogelijkheden en flexibiliteit beloven veel moois maar helaas ik ben afgehaakt. Mijn baantje blijft nog steeds goed draaien met Koploper en een ouwe PC met windhoos erop.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2009, 09:51:28 »
Tja, ik wilde me niet met die hele Mac-discussie bemoeien, maar voor zover ik de programma's ken, heeft Rene absoluut een punt. Praktisch komt het erop neer dat de meest gebruikersvriendelijke en doordachte treinbesturingsprogramma's voor Windows zijn gemaakt en dat juist het handjevol programma's dat ook op de Mac wil werken een hoog techneutengehalte heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2009, 10:02:23 »
Praktisch komt het erop neer dat de meest gebruikersvriendelijke en doordachte treinbesturingsprogramma's voor Windows zijn gemaakt en dat juist het handjevol programma's dat ook op de Mac wil werken een hoog techneutengehalte heeft.
Ik denk dat je daar gelijk mee hebt. Met de nadruk op "meest gebruikersvriendelijk", want het kan dus beter, maar het lijkt erop dat het beste dat er momenteel is, alleen nog voor Windows is. Als iemand dus voor de Mac wil programmeren, help ik graag mee om de interface te optimaliseren.

Dus de voorlopige stand is dat ik met Parallels Windows draai op mijn Mac en daarop met Koploper ga werken. Zo doe ik het ook al met de Lokprogrammer.

Bedankt voor het meedenken/discussieren!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #23 Gepost op: 04 augustus 2009, 15:03:40 »
Even nog een reactie op contact via mail van iTrain. Ik heb goed en snel contact met de maker gehad. Zijn programma is ook al verder ontwikkeld dan de versie waarmee hier door mensen is gewerkt. Ik ga er later mee testen, want ik vind toch dat het er goed uit ziet en laat dan hier mijn ervaringen blijken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #24 Gepost op: 02 maart 2010, 21:54:05 »
Hoi,

N.a.v. de berichten over koploper even dit draadje een schopje geven...  Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan, dus wil ik toch eens verder kijken dan koploper. Zijn er al meer ervaringen te melden over iTrain?

Groetjes,
Joost


bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #25 Gepost op: 02 maart 2010, 21:57:34 »
Yep, ikke heb itrain :)

Groet, Bas
軌道ñ!!

Rinaldo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #26 Gepost op: 02 maart 2010, 22:20:31 »
Hallo

Ik heb Itrain getest op mijn baan.
Eerst met de testversie en afgelopen week de lite versie aangeschaft.
Over support heb ik niet te klagen en er is ook een forum waar je je vragen kunt stellen aan medegebruikers en de maker van het programma.
Ik ben een tevreden gebruiker tot nu toe.

Rinaldo

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #27 Gepost op: 03 maart 2010, 09:31:51 »
En Bas,

Hoe bevalt het?
Groetjes,
Joost

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2010, 15:37:21 »
Ook ik probeer dit draadje een schop te geven. Heeft er al iemand ervaring met Itrain?
Ik probeer het al een aantal maanden en ik overweeg sterk om het aan de kant te doen.
Het voornaamste probleem is toch wel het feit dat er geen echte tutorial is, je moet echt heel veel zelf uit proberen en dat valt niet mee, behalve diegenen die graag puzzels oplossen maar dan is een boekje van Denksport toch echt voordeliger!

Ben benieuwd of er iemand andere ervaringen heeft, zo ja, dan hoor ik die graag.

Jan

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Iemand ervaring met iTrain?
« Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2010, 16:20:02 »
Beste Jan,

Ik heb er inmiddels uitgebreid mee geëxperimenteerd. De grote pluspunten zijn wat mij betreft de eenvoud en het fraaiere seintableau. Bovendien draait het programma op OSX, Linux en Windows.

iTrain is (nu nog) een veel simpeler programma dan bijvoorbeeld Koploper. Je hebt minder mogelijkheden om het treinverkeer automatisch af te handelen en te sturen met treinroutes. De komende jaren zal dat nog wel komen. Ik vind zelf het invoeren en verbinden van blokken niet echt gemakkelijk, maar het is al wel veel beter dan Koploper op dit punt.

Mijn conclusie: in potentie een heel aardig programma. Ik hoop dat Xander ook zeker doorgaat met de ontwikkeling. Zelf houd ik het voorlopig nog even bij Koploper, omdat ik daar meer mogelijkheden mee heb. Ik houd iTrain wel in de gaten en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog eens echt overstap.

groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/