Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Soldeerbout moet opnieuw vertind worden  (gelezen 23308 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Gepost op: 25 July 2009, 16:51:51 »
Ik heb 2 weken geleden een gloednieuwe Weller WS81 gekocht. Aangezien ik volop met de railbouw en elektronica bezig ben wordt deze aanzienlijk gebruikt.
Gisteren kon ik opeens niet meer solderen, al het soldeer valt nu in druppels van de soldeerbout af. Typisch voor een soldeerpunt die vertind moet worden.
Is dat niet raar dat een nieuwe soldeerpunt na 2 weken opeens opnieuw vertind moet worden? Doe ik qua gebruik misschien iets verkeerd?
Ik maak netjes voor en na elke verbinding de bout schoon met de vochtige (zeg maar gerust zeiknatte) spons, gebruik verder geen soldeervloeistof oid en al jaren dezelfde tin waar ik nooit problemen mee heb gehad?

Hebben jullie tips voor het gebruik en vertinnen?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2009, 17:01:07 »
Wat je met een gewone bout moet doen, is voor elk gebruik opnieuw vertinnen. Er blijft namelijk een korstje vloeimiddel en oxide op de bout achter, na het afkoelen.

Heel simpel warm laten worden, blank schuren, harskern soldeer ertegen en klaar. Maar of bij jouw apparaat andere gebruiksaanwijzing geldt, weet ik niet.
Ik heb al een trein

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2009, 17:19:48 »
Hoi,

Dat de punt geen soldeer meer 'pakt' komt idd doordat er zich rommel op de punt heeft afgezet.
Zoals huub al zei, voor en na ieder gebruik, de punt schoonmaken en vertinnen.
Meestal is het voldoende de punt goed af te vegen op het bijgeleverde sponsje.

Maar... jij hebt zeer waarschijnlijk een z.g. longlife punt op je soldeerstation. Blank schuren is voor deze punten uit den boze !! Je vernielt de punt er voorgoed mee !

Er is speciale pasta in de de handel voor dit doel. Het maakt de punt schoon en vertind tegelijkertijd.

Op deze pagina vind je allerlei toebehoren.

Dat het bij jou wat snel gaat komt waarschijnlijk door het gebruik van loodvrij soldeer.

Grtzz en suc6,

Karst

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2009, 17:30:10 »
Dank je Karst, voor de correctie mbt schuren.

Echter heeft Peter het erover dat hij geen vloeimiddel gebruikt. Dit heb je altijd nodig, anders lukt het solderen niet. Waarschijnlijk heb je altijd harskernsoldeer gebruikt. Misschien heb je nu soldeersel zoals Karst zegt, waar ook nog eens geen harskern in zit. Dan moet je dus wel vloeimiddel gebruiken, anders wordt t nie wat!
Ik heb al een trein

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2009, 17:41:04 »
Ik denk dat Peter loodvrij-harskernsoldeer gebruikt ;)

Grtzz,

Karst

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2009, 18:41:32 »
Hoi Peter,
Zo als Karst en andere leden zeggen dat je waarschijnlijk  loodvrij gebruikt moet je de temperatuur ietsje  hoger zetten naar ongeveer 380 /400 graden. Als het tin er nog van af druipt(vloeid) dan is toch de ijzerlaag van je stift verbrand. . Dus met schoon schuren werkt echt niet. Een nieuwe stift is het probleem verholpen. echter zij ze vrij duur.Ik heb het zelfde type soldeerstation en ik gebruik ook loodvrij tin ( multycore ) en dat gaat redelijk goed. alleen  je solderingen worden iets doffer
Met vriendelijke groet
Jan van den Berg

N.B. Het is een vrij nieuw type soldeerstation en dat is geschikt voor loodvrij solderen.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2009, 19:16:38 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2009, 19:09:52 »
Ik denk dat Peter loodvrij-harskernsoldeer gebruikt ;)

Grtzz,

Karst
Hoi Karst,
Wat is jou ervaring met loodvrij solderen Ik zelf vind het persoonlijk niks.Geef mij maar het oude
Met vriendelijk groeten,
Jan van den Berg
J.v.d.Berg

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2009, 19:11:59 »
Ik ook niet ;)

Het is fors duurder,
Moet warmer worden,
Punt slijt sneller,
Las ziet er niet zo mooi uit.


Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2009, 19:23:23 »
Loodvrij soldeer, gewoon troep. De dampen van het vloeimiddel zijn zeer schadelijk, dus zorg voor een goede ventilatie (afzuiging).

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #9 Gepost op: 25 July 2009, 19:25:21 »
Wat een knus onderonsje. Ik ben blij dat ik nog plenty lood in mijn soldeer heb.
Ik heb al een trein

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #10 Gepost op: 25 July 2009, 20:41:46 »
Loodvrij soldeer, gewoon troep. De dampen van het vloeimiddel zijn zeer schadelijk, dus zorg voor een goede ventilatie (afzuiging).

Mvg
Wim.

Hoi Wim,
Helemaal met je eens.Maar afzuigen doe ik altijd.Of loodvrij of met lood soldeerd het is allemaal niet best voor je longen.
J.v.d.Berg

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2009, 22:29:10 »
Ik heb nu in rap tempo mijn tip vernield doordat er steeds plastic van dwarsliggers op verbrandde. Hij was al redelijk ingepit. Maar nu echt een koolstaafje... Denk dat ik nu na 10 jaar toch maar eens een setje verschillende tips ga bestellen. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #12 Gepost op: 25 July 2009, 22:48:29 »
Ik koester mijn oude rolletjes harskern-soldeer met lood. Ik heb het in verschillende diktes en moet er niet aan denken m'n printplaatjes te roosteren met een staaf die heet genoeg is voor loodvrij :P.
RETROBAHN A.G.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #13 Gepost op: 25 July 2009, 23:03:14 »
loodvrij-zilversoldeer is idd funest voor de soldeertip.
Bij Reichelt wordt het netjes verteld, zie link van karst.
citaat van Reichelt:

Speziell bei der Verwendung von bleifreien Loten kann es zu einer verstärkten Oxidbildung auf der Oberfläche der Lötspitze kommen. Diese Oxide müssen gezielt entfernt werden, da sie sehr schnell zu einer schwarzen unbenetzbaren Trennschicht führen.

Lang leve harskern-soldeer met lood. ;D

mvg,Peter

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re:Soldeerbout moet opnieuw vertind worden
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2009, 00:16:03 »
Peter,

Zoals reeds hierboven gezegd heb je vermoedelijk loodvrij-soldeer. De temperatuur van je bout moet je niet hoger zetten dan 380 a 400 graden. Gebruik je hem langere tijd niet terwijl hij wel aan staat, zet dan de temperatuus lager. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk.

Is het toch zover gekomen dat je punt donkergrijs ziet en geen tin meer aan neemt, dan kan je door vrij veel tin er op te smelten de punt meestal weer redelijk schoon branden. maak gedurende dit 'schoon branden' de punt regelmatig schoon op een vochtige (geen drijf-natte!) spons. Indien er plekken zijn die dan wel tin beginnen aan te nemen, is dat de plek om vanuit te gaan werken om de bout weer schoon te maken.

mvg,
Robin