Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald69
Vandaag om 15:16:23
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:38:24
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Bollenwagen UCS ontladen  (gelezen 10898 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Bollenwagen UCS ontladen
« Gepost op: 12 November 2006, 23:34:11 »
Hoi,

Weet er iemand hoe de losinstallatie van een bollenwagen (met cement) eruit ziet? Ik weet dat de wagens bovenaf onder luchtdruk gevuld worden en dat ze ook weer m.b.v. lucht worden geleegd.

Op internet kan ik helaas geen foto's vinden.

Mvg,
Robert-Jan

nickinson

  • Gast
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2006, 07:39:11 »
Wat bedoel je precies met "los installatie": Leiding systeem wat aan/onder de bollenwagen zit of leiding systeem wat op een losterrein staan waar bollenwagens geloosd worden?
m.v.g.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2006, 07:43:15 »
Hey,

De wagens worden onder luchtdruk gelost.
Ze worden gewoon onder grote luchtdruk leeg gespoten.
Ik geloof zelfs dat de 14 kub per silo binnen 15 seconden leeg is.

Ergens op het internet staat een website over deze wagen met alle details.
Misschien onder google te vinden?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2006, 11:36:09 »
Ik bedoel het systeem op het terrein waar ze gelost worden.
Marcel, ik heb echt uren gezocht, maar ik kan die site niet vinden. Dus als je hem weet te vinden, hoor ik het graag.


Edit: Kunnen bollenwagens van beide kanten ontladen worden, of slechts vanaf een kant?
« Laatst bewerkt op: 13 November 2006, 11:48:54 door RJ »

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2006, 12:23:55 »
Hey,

Volgens mij kan je de wagen aan alle kanten laden en lossen.
Als je maar goede slangen hebt die naar een silo gaan.
En een goede compressor.

maar ik ga eens even zoeken.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2006, 12:27:49 »
Het ligt puur aan welke stof er gelost moet worden of er gebruik gemaakt wordt van luchtdruk. Bij vliegas wel, maar bij soda niet, omdat dit van zichzelf een zware stof is. Kleppen open en de zwaartekracht doet de rest.

Vliegas werd doorgaans van onderaf geladen (met een grote slang uit bijv. vrachtwagen) dmv luchtdruk. De overtollige lucht werd door het pijpje wat zich in het midden van de wagen bevindt afgevoerd.

Voorbeelden van losinstallaties zijn te vinden bij de glasfabrieken van Tiel en Maastricht, waar ooit wagens met soda vanaf Delfzijl werden aangevoerd.

Maar hoezo van beide kanten ontladen? De onderkant van de trechters bevinden zich in het midden van de wagen (van voren gezien). Het is dus een onderlosser en geen zijlosser zoals een Fals.
Bovendien is het logistiek gezien erg onhandig (dus ook duur) om wagens te hebben die maar van 1 kant kunnen lossen. Dan zou je eerst wagens op een draaischijf moeten draaien of moeten driehoeken. En dat is niet te doen.

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2006, 13:51:05 »
Maar Arjan, als je naar de bollenwagens kijkt zie je dat het leidingenwerk maar aan 1 zijde uitkomt (zie marklin bollenwagen).
Ik kan me de vraag dus best wel voorstellen.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2006, 16:31:07 »
Even ter aanvulling: mijn bollenwagons vervoeren, zoals op de gegevensplaatje staat: cement. Ze zijn van het type zonder de extra leidingwerk aan de zijkant van de bollen.

Citaat van: Arjan6511
Bovendien is het logistiek gezien erg onhandig (dus ook duur) om wagens te hebben die maar van 1 kant kunnen lossen. Dan zou je eerst wagens op een draaischijf moeten draaien of moeten driehoeken. En dat is niet te doen.
Dat realiseerde ik me ook, maar de wagons doen vermoeden dat het maar vanaf een kant kon. :)

nickinson

  • Gast
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2006, 17:29:24 »
De NS bollenwagens waren :

-14m3 met lozing onderkant silo's en bediening losinstallatie zijkant wagen (beide kanten).
-15m3 lozing kopuiteinden (t.pv. bordes) ter hoogte van bordessen en bediening losinstallatie op een van de bordessen.
-17m3 lozing (t.pv. bordes) en bediening op ieder bordes apart.

Vullen gaat via de stortgaten boven op de silo's (m.b.v. zwaartekracht) of via leiding systeem onder de silo's (pneumatisch).
Lossen kan natuurlijk alleen via onderkant en ALLEEN pneumatisch.

Overigens zijn de Marklin bollenwagens gewoon bagger omdat ze totaal niet op schaal zijn. De enige echte is de Roco(ex-Rowa) bollenwagen!
m.v.g.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2006, 17:30:59 door nickinson »

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2006, 17:44:43 »
... en nou nog plaatjes van de laad- en losinstallaties s.v.p.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2006, 18:04:08 »
Juist 'DHG500'  ;D

Ik rijd overigens N spoor, dus geen sprake van Marklin. :)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2006, 19:13:57 »
Overigens zijn de Marklin bollenwagens gewoon bagger omdat ze totaal niet op schaal zijn. De enige echte is de Roco(ex-Rowa) bollenwagen!

Alleen vind ik het jammer dat je bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet... Als ze dat niet zouden hebben, zou ik er zeker enkele kopen. Maar met die dikke naad laat ik ze liever links liggen...

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2006, 19:20:59 »
Klein verzoekje van mij voordat het oorspronkelijke doel van dit topic vergeten wordt:
Bollenwagens in model bespreken, kunnen we beter doen in een modelspoorvraagbaak.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2006, 10:27:11 »
...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet... ...

Hear hear!

Daar ben ik het helemaal mee eens. Uit baldadigheid heb ik bijna de neiging om er met fijn penseel een ritssluiting van te maken of er van evergreenstrips een scharniertje op te plakken!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2006, 21:58:23 »
Ik geloof zelfs dat de 14 kub per silo binnen 15 seconden leeg is.
Mvg, Marcel

Hoe wil je dat doen ???
14m³ door een leiding/slang hooguit van ø 100 mm, dat lukt je met water niet eens in 15 seconden (heb zelfs twijfels aan 15 min).

In Rh nr 3 van 1983 en Rm 116 heeft een artikel gestaan over de bollenwagens, daar stind ook een lossing bij vanuit zo'n wagen in een bulktankwagen op een losweg.

@ NS1100 ...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet...
In Rm heeft de laatste maanden een serie atikelen gestaan van de hand van Len, hoe hij dit probleem heeft aangepakt (na behandeling zie je er geen barst meer van  ;D)

Voor de foto liefhebbers, ik heb (nagenoeg) alle arikelen over NS-goederenwagens uit genoemde railbladen als pdf-bestandjes op mijn PC staan, dus als je er een afschriftje van wilt stuur maar een PM.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style