Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Lettertype NS  (gelezen 43000 keer)

lfblaauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Lettertype NS
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2009, 09:03:17 »
Het lettertype dat de NS vanaf 1968 t/m +/- 2000 heeft gebruikt is Univers. NS gebruikt tot op heden het lettertype Frutiger.
Dit zie je ook op het materieel. Een 1 of 2 voor de 1e of 2e klas op een niet-gereviseerde Koploper is anders dan een 1 of 2 op een gereviseerde Koploper (ICMm)
Op het nieuwe en gereviseerde materieel tref je dus lettertype Frutiger aan.

Kleine correctie: Op het nieuwe en gereviseerde materieel gebruikt NS momenteel het lettertype NS Sans. Niet de Frutiger. NS Sans is zoals gezegd speciaal voor NS ontwikkeld.  De IC+ rijtuigen (halverwege jaren '90) waren destijds het eerste materieel met beschrifting in NS Sans.
Tegelijkertijd is ook NS Swift ontwikkeld, dit lettertype wordt veel in drukwerken gebruikt (o.a. in de Koppeling).   De combinatie NS Sans/NS Swift verving de Univers als huisstijlletter.
NS Sans lijkt zeer veel op Frutiger, je moet echt zoeken naar de verschillen. NS Sans en NS Swift zijn bij mijn weten niet te koop (en al helemaal niet gratis verkrijgbaar). De Frutiger-familie is op diverse fontsites te koop.

Het lettertype dat na de oorlog gebruikt werd door NS (tot aan invoering huisstijl eind jaren '60) lijkt veel op 'Gill Sans'.

Op sites als www.dafont.com zijn ook vast wel look-a-likes te vinden en vrij te downloaden en te gebruiken (voor niet-commercieel gebruik).

Lars

saltreinenfan

  • Gast
Re:Lettertype NS
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2009, 09:06:17 »
de cijfers van het lettertype kloppen wel, maar de plakstickers die gebruikt om het materieel nummer in te vullen zijn volgens mij weer van een ander lettertype...  ;)
Dat bedoel ik dus ook ;D

lfblaauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Lettertype NS
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2009, 09:21:32 »
Dat bedoel ik dus ook ;D

Alleen het voorbeeld waar je in deze thread een afbeelding van hebt geplaatst is in werkelijkheid voorzien van lettertype Univers, niet van NS Sans.  In ongereviseerd ICM en, maar ook in Plan V zie je binnen in de coupe's inderdaad het in deze stijl staan (in Univers). In nieuw en gereviseerd materieel is deze aanduiding qua stijl aangepast en voorzien van lettertype NS Sans.

Zie onderstaand voorbeeld: (gemaakt in Word, letterafstand is niet aangepast):



Lars
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 09:28:55 door lfblaauw »

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re:Lettertype NS
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2009, 12:50:58 »
@ salvador


Kan Kleinspoor je niet helpen, hij moet zeker in het bezit zijn van dit letterfont, anders kan hij die transfers niet [laten] maken.

Suczeven,
Frederico

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re:Lettertype NS
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2009, 13:29:09 »
Hallo Salvador,

Een aantal mensen hebben het al gezegd. Het lettertype dat door NS wordt gebruikt is legaal niet verkrijgbaar. Een huisstijl ontwerp kost veel geld en het is niet meer dan logisch dat een dergelijk ontwerp exclusief blijft voor behouden aan de eigenaar. Ik neem aan dat voor de productie van modellen met NS wel afspraken zullen bestaan over het gebruik van de huisstijl.

Chris heeft een paar berichten eerder al aangegeven dat links naar locaties waar men zich bediend van illegale verspreiding van huisfonts van bedrijven, niet zijn toegestaan. Dat is terecht maar er is een alternatief en voor zover mij bekend is dat legaal. Zo niet, dan hoor ik dat graag. Op het Internet zijn applicaties te vinden, soms gratis soms tegen betaling, waarmee je een letter kunt "overtrekken". De applicatie vertaald dat dan naar een lettertype dat de originele letters zo goed mogelijk nabootst.

Ik heb op deze wijze mijn eigen handschrift vertaald naar een bruikbaar computer font en kan dus een briefje schrijven in mijn eigen handschrift, maar wel op de computer. Uiteraard ziet dat er in geprinte vorm erg leuk uit.

De problematiek met betrekking tot fonts heb ik met betrekking tot de huisstijl van de BVG in Berlijn. Ik ben bezig met de productie van bus modellen die niet bij leveranciers zijn uitgekomen zoals bijvoorbeeld de Den Oudsten Alliance bussen die bij de firma Hartmann voor de BVG hebben gereden. Met behulp van bovengenoemde techniek probeer ik de fonts te "vertalen" naar overgetrokken fonts die ik kan gebruiken.

Er zit een nadeel aan het proces. Voor het overtrekken van fonts heb je uiteraard afbeeldingen nodig. Hoe meer varianten hoe beter. Dus die zul je dan wel eerst moeten verzamelen. De voorbeelden kunnen gescande afdrukken zijn, maar ook foto's.

Google maar eens en je zult de nodige programma's vinden. Als je meer fonts wilt gaan produceren, adviseer ik je om een programma te kopen.

Richard

Wadloper87

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Lettertype NS
« Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2020, 16:16:13 »
Misschien leuk voor mensen die dit topic weer tegenkomen (zoals ik  ;D ), met google fonts kun je vrij eenvoudig overeenkomstige lettertypen vinden! Het mooie is deze kun je ook op je website gebruiken. Wie enige ervaring heeft met websites bouwen, kan zo vrij eenvoudig borden maken en printen.

voor treinstelbelettering vanaf jaren 80 lijkt Open Sans een goede kandidaat, en anders Roboto.
Voor reisinformatieborden vind ik "Oswald" een mooie gelijkenis geven met wat ik me herinner uit m'n jeugd (de ouderwetse Split-flap display flipperkasten).

Youtube: Eemsland H0. na 20 jaar weer bezig met de hobby.

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Lettertype NS
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2020, 17:10:41 »
Dit is een nogal oud topic, maar ik heb het Frutiger font gratis verkrijgbaar gevonden (in de VS), zolang je het maar niet voor commerciële doelen gebruikt . freefontsvault punt com

Ik neem aan dat het legaal is want je kan het daar ook voor $35 kopen?

Als dit toch niet het geval is in Europa, dan biedt ik mijn excuses aan en kan dit bericht wel verdwijnen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Lettertype NS
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2020, 19:20:21 »
Goeie tip!  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...