Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:38:06
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: bouw van zevezande in HO  (gelezen 29433 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2009, 17:02:01 »
ja het is eindelijk zover na ik weet niet hoelang (eeuw?) niet aan de baan te hebben gewerkt eindelijk de rails gelegd
en stootblokken gebrouwd (staat in een ander draadje).
verder ga ik deze week een begin maken met de ballast.

hieronder fotos.



de goederenoverslag later hier meer over



de oostelijke wissestraat



vogelperspectief



overzicht



de westelijke wisselstraat (lekker simpel)

mvg Mark







BTW de fotos zijn niet echt scherp

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2009, 19:38:15 »
geen antwoord?  :( :(

had wel verwacht dat iemand zou reageren.  :'(
mark

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:bouw van markendam
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2009, 19:59:16 »
Niet huilen Mark. ;D Gewoon lekker doorbouwen. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:bouw van markendam
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2009, 20:02:40 »
Nou, vooruit dan maar ;D ;)

- Je baanplan is niet realistisch. Het dient geen enkel doel en is niet zinvol.
- Waar gaat de bocht naar toe? Als dit een schaduwstation oid is dan heb je niet veel ruimte. Als het weer terugkomt in het station is het uiterst ongeloofwaardig.
. Met alle respekt; de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.
- Spaanplaat is eigenlijk niet geschikt om op te bouwen. Water wordt direct opgenomen waardoor het zwelt. Als je zo de ballast er langs gooit en nat verlijmd zal dit zeker gevolgen hebben voor de plaat.

De kritiek die ik heb is oprecht en opbouwend. (y) Ik hoop zeker dat je door bouwt en er ook iets mee doet! :)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2009, 20:08:45 »
was alleen maar om even de aandacht te trekken hoor ;D

mark

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:bouw van markendam
« Reactie #20 Gepost op: 14 October 2009, 20:16:43 »
Maar ga je er ook iets mee doen? Want dat is toch de bedoeling van dit draadje? Jij bouwt, en wij geven commentaar, kritiek, whatever.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #21 Gepost op: 14 October 2009, 20:17:02 »
Nou, vooruit dan maar 

- Je baanplan is niet realistisch. Het dient geen enkel doel en is niet zinvol.
- Waar gaat de bocht naar toe? Als dit een schaduwstation oid is dan heb je niet veel ruimte. Als het weer terugkomt in het station is het uiterst ongeloofwaardig.
. Met alle respekt; de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.
- Spaanplaat is eigenlijk niet geschikt om op te bouwen. Water wordt direct opgenomen waardoor het zwelt. Als je zo de ballast er langs gooit en nat verlijmd zal dit zeker gevolgen hebben voor de plaat.

De kritiek die ik heb is oprecht en opbouwend.  Ik hoop zeker dat je door bouwt en er ook iets mee doet! 


even antwoorden:
het baanplan is nog niet af de bochten worden nog via een onderdoogang aangesloten.
de rails; ik ben nog maar 13 en heb niet zo veel geld te besteden en ik had al bakken vol
met m-rails en in mijn ogen is het niet zo'n probleem.
de onderbouw van spaanplaat heb ik totaal geen probleme mee tot nu toe en als ik eerlijk
ben ik heb er nog niks van gemerkt dat het krom trekt want om ballast uit te sparen doe
ik eerst een laag karton onder de ballast. en dat werkt prima.
 
 

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:bouw van markendam
« Reactie #22 Gepost op: 14 October 2009, 20:18:56 »
Oke, maar ik zou dan nog maar eens kritisch naar je baanplan kijken. Want wat ik denk dat je wilt zal een lastige worden.....

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #23 Gepost op: 14 October 2009, 20:20:18 »
ik ga er zeker wat mee doen maar dat moet even wachten ivm school werk (krantenwijk)
en als ik dan thuis kom dan ben ik een beetje uitgeput en dan wordt er niet aan de baan
gewerkt.

in de vakantie gaat er wel vaart in komen maar ik heb er simpel gezegd geen tijd voor
ik moet namelijk een heleboel leren voor school en dan is het zo weer avond.

mark

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:bouw van markendam
« Reactie #24 Gepost op: 14 October 2009, 20:20:23 »
.... de gebruikt rail kan in mijn ogen echt niet meer, hiervoor zijn inmiddels de veel betere (en stillere) K- en C-rail te krijgen. M-rail is echt not done. .....

Hoi Ronald (en Mark),

fijn dat je erbij zegt dat het in jóuw ogen niet meer kan; ik was al bijna terug onder de steen gekropen waar ik vandaan kwam..... :'(
Jouw werk wordt enorm gerespecteerd en gewaardeerd om het hoge realiteitsgehalte; dat is ook niet van de een op de andere dag ontstaan.
Kiezen voor M-rails kan inderdaad om budgettaire redenen zijn maar ook uit acceptatie dat er stevige compromissen wat betreft realiteit worden gesloten (zullen we nog eens een discussie starten  over de pukkels tussen de dwarsliggers 8)). Je stellingname ervaar ik dan ook als erg hard naar een mede forumlid dat enthousiast zijn eerste schreden publiek maakt. Misschien prettiger om eerst eens te vragen wáárom Mark voor M-rails kiest?

Naast mijn H0m diorama waarin ik wèl een goede benadering van de werkelijkheid (ooit, in 1917) probeer te bereiken ben ik voornemens een lekkere speelbaan te bouwen waarin  ik ongegeneerd gebruik maak van M-rails. Dat vraagt aandacht om goede spoorligging, voeding en geluidsdemping (ik heb inmiddels zakken vol rubber montageblokjes). En aangezien ik er geen beurzen mee af zal lopen zal niemand daar ooit last van hebben (alhoewel, het is nu een publiek geheim en daar kan je je aan ergeren; forget it!  ;D).

No hard feelings hoop ik, ik wil alleen een beetje opkomen voor de initiatieven van Mark.
Overigens wel een bijzonder goed punt te wijzen op de absorberende eigenschappen van spaanplaat!

« Laatst bewerkt op: 14 October 2009, 20:23:33 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2009, 20:21:01 »
@ ronald halma

wat bedoel je dan met lastig ik vindt het geen probleem zo

mark

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2009, 20:24:08 »
zoals ik al zij misschien heb je er overheen gelezen:
ik gebruik een laag karton die ik vastlijm op het spaanplaat
en dan trekt het helemaal niet krom.

mark

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:bouw van markendam
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2009, 20:28:30 »
Bob:

Citaat
Jouw werk wordt enorm gerespecteerd en gewaardeerd om het hoge realiteitsgehalte; dat is ook niet van de een op de andere dag ontstaan.
Kiezen voor M-rails kan inderdaad om budgettaire redenen zijn maar ook uit acceptatie dat er stevige compromissen wat betreft realiteit worden gesloten (zullen we nog eens een discussie starten  over de pukkels tussen de dwarsliggers Cool). Je stellingname ervaar ik dan ook als erg hard naar een mede forumlid dat enthousiast zijn eerste schreden publiek maakt.

Ik schreef dan ook:

Citaat
Misschien heb je niet veel geld, daardoor vind ik je keuze wel begrijpelijk, maar dan liever iets langer doorsparen voor iets beter railmateriaal.

Ook ik ben eens begonnen met de zooi die ik van m'n oude heer kreeg. Maar de kritiek was zeker niet hard of neerbuigend bedoeld, ik ben altijd erg begaan met de jeugd en doe daar echt m'n best voor om hen verder te helpen. Zij zijn het die ons ouwe lullen straks opvolgen.

Citaat
No hard feelings hoop ik, ik wil alleen een beetje opkomen voor de initiatieven van Mark.
Overigens wel een bijzonder goed punt te wijzen op de absorberende eigenschappen van spaanplaat!

Oh, zeker niet. Maar nogmaals; hij vraagt om een reactie, en ik ben niet meer dan eerlijk en oprecht. Mark zijn leeftijd stond niet in zijn profiel hoewel ik vermoedde dat hij nog jong was. Nogmaals, wat ik gezegd heb was oprecht en niet neersabelend bedoeld. Maar veel jeugd heeft tegenwoordig wel een bijbaantje of wat extra geld (van verjaardagen e.d.) beschikbaar voor aanschaf van wat nieuws.

Citaat
wat bedoel je dan met lastig ik vindt het geen probleem zo

Mark, als ik je goed begrijp wil je een onderdoorgang maken naar waar je vandaan komt met je rails. Ik bedoel met lastig dat je daar niet veel vrije ruimte voor hebt. Niet meer en niet minder. Snap je dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2009, 20:30:37 door Ronald Halma »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:bouw van markendam
« Reactie #28 Gepost op: 14 October 2009, 20:30:04 »
Citaat
Zoals ik al zij misschien heb je er overheen gelezen:

Nee hoor Mark, ik heb er niet overheen gelezen. Spaanplaat is gewoon minder geschikt. Maar dat is mijn mening. Het kan je echter in een later stadium van je baan in moeilijkheden brengen. Helaas is dat een les die ik en vele anderen voor jou in het verre verleden al gemaakt en beleefd hebben.... ;)
« Laatst bewerkt op: 14 October 2009, 20:31:51 door Ronald Halma »

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:bouw van markendam
« Reactie #29 Gepost op: 14 October 2009, 20:42:29 »
"bedankt" voor alle kritiek ik kan er zeker wat mee :)
ik ga eens kijken wat ik nou kwijt been aan k-rails
als ik deze baan opnieuw wil leggen.
maar ik denk dat ik daar wel uit kom als ik alles wat
ik nu heb verkoop en 2 maanden wacht dan heb ik zo
iets van 200 euro wat ik kan uitgeven.

mark

special thanks to: ronald dat je me op de M-rails wees ik twijfelde zelf ook al maar ik had een extra zetje nodig
en die heb jij gegeven.