Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49

Auteur Topic: Lenz Gold probleem verklaring?  (gelezen 2385 keer)

Barend

• Offline Offline
Lenz Gold probleem verklaring?
« Gepost op: 12 July 2009, 13:51:17 »
Ik heb al veel gelezen over problemen met de Lenz Gold en Zilver decoders. Ook ik heb hiermee enkele keren een probleem gehad.
Nu heb ik een bijzondere observatie. Op een deel van de baan komt het probleem telkens voor op de rest nooit. Zodra de loc in dit deel komt raakt hij onbestuurbaar. De ingestelde waarde blijft staan met alle gevolgen. Na noodstop of uitschakelen staat de loc stil en is niet meer te benaderen. Andere decoders en ook de functie decoder van Lenz blijven het daar normaal doen. Haal ik de loc weg en zet hem elders neer dan rijdt hij normaal. Ik rij met Intellibox en LDT- DB2- boosters 2-rail.
De betreffende booster doet een groot deel van de baan waar nooit veel treinen gelijktijdig rijden. Als ik enkele stroomdetectie units loshaal is het probleem weg! Weer aansluiten en het probleem is er weer. Het maakt niet uit welke units ik loshaal.
Ik heb nu twee boosters omgewisseld en nu is het probleem ook weg (ook niet op het deel waar de booster nu zit)

Ik heb de indruk dat het DCC signaal wellicht door een combinatie van een specifieke booster en de wat uitgebreidere bedrading van het digitaal signaal voor de Lenz decoders net te zwak is terwijl andere decoders (Viessmann, Uhlenbrock Esu en Tran) er geen last van hebben.

Dit zou ook de verschillende reacties over deze Lenz decoders verklaren. Sommigen hebben er nooit problemen mee en bij anderen is het telkens raak.
Ik ben benieuwd naar ervaring van anderen hiermee.

Met vriendelijke treingroet

B. Verbiest

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Lenz Gold probleem verklaring?
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2009, 14:13:05 »
Citaat van: Barend  link=topic=21023.msg311896#msg311896 date=1247399477
Ik heb de indruk dat het DCC signaal wellicht door een combinatie van een specifieke booster en de wat uitgebreidere bedrading van het digitaal signaal voor de Lenz decoders net te zwak is
Dat kan eigenlijk niet, want het DCC signaal beslaat de volle voedingsspanning. Dus meet eens de spanning die op de betreffende plek op de rails staat. De methode daarvoor vind je hier op mijn website
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2009, 15:52:30 »
Ik gebruik in mijn meeste loks Lenz decoders, zowel gold als Silver, Daarnaast nu 1 lok met de "normale" versie.
Heb nooit dit probleem gehad.
Wel in het verleden eens problemen gehad dat de lok er heel hard vandoor ging. Dit heb ik opgelost door in te stellen dat ze alleen digitaal mogen rijden ( dus analoog uit schakelen in CV29 ) Had dit ook niet alleen bij mijn lenz decoders, maar ook bij de enkele andere decoders die ik heb. Na deze instelling reageert alles prima. En aangezien ik toch alleen maar digitaal rij is deze instelling geenn probleem.

Barend

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2009, 17:08:04 »
Klaas

Ik heb de metingen gedaan en kan tussen de twee boosters niet meer dan 0,5V verschil meten als ik ze achtereenvolgens op het betreffende stuk van de baan aansluit. Ook direct aan de booster is er een verschil van niet meer dan 0,3V.
Het probleem komt echter direct terug met de "boosdoener" booster en verdwijnt bij omwisselen. Ook het baandeel waar de "boosdoener" heen gaat functioneert normaal. Nogmaals het betreft alleen Lenz Gold (en Zilver) decoders waar zich dit bij voor doet. Alle andere decoders tonen normaal gedrag.

rjr
Ik heb bij al mijn decoders analoog uitgeschakeld staan, dus daar kan het niet aan liggen.

Barend

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2009, 17:19:00 »
Mijn eerste ingeving is dat op het betreffende gedeelte van de baan er nog ergens een kleine capaciteit zit die de vorm van de pulsen iets veranderd en dat de Lenz decoder daardoor het signaal niet goed meer herkent of mogelijk zelfs als asymmetrisch ziet.
[edit] je verhaal met het verwisselen van de booster doet mij vermoeden dat de vorm van de pulsen in de booster al iets veranderd [/edit]
« Laatst bewerkt op: 12 July 2009, 17:21:15 door Renez »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

manuelspot

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2009, 19:01:59 »
Ik ken het probleem. Wij rijden hier ook met de IB en daarnaast boosters van Fremo. Nu is het zo dat de Boosters van de Framo wat gedateerd zijn en de decoders van Lenz wat erg modern. Dit geeft bepaalde storingen.
Een lok met een Lenz zilver kan hier al helemaal niet rijden. Gold rijd daar in tegen wel.
Heb in het verleden ook problemen gehad met Lenz gold/zilver op de lokmaus 2 van roco.
Ik rij nu vooral met ESU en Uhlenbrock decoders. Heb er nog weinig problemen mee.

Manuel

Barend

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2009, 19:10:51 »
Renez
Het zou natuurlijk kunnen door kleine verschillen in de toleranties, maar alle boosters zijn het zelfde type van LDT.
Wel is de digitale bedrading voor dit gedeelte vanaf de booster gesplitst naar twee richtingen.
Het maakte voor het probleem echter niet uit of ik de ene of de andere tak afsloot. In beide gevallen verdween het probleem, zoals het ook verdween na verwisselen van twee boosters. En nogmaals: andere decoders en ook de Lenz functiedecoder hebben er geen last van.

Barend

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2009, 19:42:42 »
Barend,
Kun je met behulp van een eenvoudig schema aangeven hoe je het hebt aangesloten en wat je precies verwisseld met welke gevolgen. Zoals je het nu beschrijft kan ik het niet voor 100% volgen. Begrijp ik het ook goed dat je de baan via twee kanten voedt of zijn de twee gedeelten m.u.v. de aansluitdraden volledig galvanisch van elkaar gescheiden?
www.rwfoto.nl

Barend

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2009, 21:07:16 »
Renez
Ik heb de baan opgedeeld in 5 elektrisch volledig gescheiden delen, welke elk door een eigen booster worden gevoed. Doordat de baan verschillende niveaus heeft en ik de delen toch enigszins bijeen wilde houden zijn er soms T-splisingen gemaakt vanaf de booster naar de verschillende stroomdetectie/bezetmeld units. Er is geen sprake van een ringleiding, maar wel van een centrale voedingsleiding per booster naar de diverse bezetmelders. Zoals gezegd wordt deze soms als een T-splitsing vanaf de booster aangelegd als gevolg van de vorm van de baan.
Als booster gebruik ik de LDT-DB2. Ik heb booster 5 verwisseld van plaats met booster 4 (dus alleen de booster is veranderd, de bedrading is gelijk gebleven!) Eerst had ik al één van de T-takken los gemaakt en was het probleem verdwenen. Daarna de andere T-tak los en de eerste weer aangesloten en toen was het probleem ook weg. Na omwisselen van booster 4 en 5 kon ik wel beide T-takken aansluiten zonder dat het probleem optrad.
Voor de zekerheid nog eens terug gewisseld en ook de spanning gemeten (zie boven) waarna het probleem er weer was.
Er is dus een relatie met één van de LDT exemplaren in combinatie met de er aan hangende digitaal leiding doch alleen voor Lenz decoders en niet voor alle andere decoders!

Barend

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2009, 21:09:29 »
Als de zaak zo ligt dan lijkt het me duidelijk dat die ene booster niet fris is.
Maar wat er aan de hand is, dat is van afstand moeilijk te zien. Je zou er eens een scoop aan moeten hangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2009, 21:18:31 »
Barend, is het systeem aangesloten als zijnde een common-ground systeem. Ergens schrijf je dat de kringen volledig van elkaar geisoleerd zijn. Minimaal moeten de trafo's enkelzijdig verbonden zijn via de draad die naar de bruine aansluiting gaat van de boosters.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2009, 22:29:24 »
Zoals je het nu omschrijft is een van de verwisselde boosters het probleem. Waarschijnlijk geen groot probleem aangezien de andere decoders er geen last van hebben maar ik vermoed toch dat het signaal dat eruit komt niet helemaal fris is. Dat zou je zoals Klaas ook al zegt mogelijk met een scoop zichtbaar kunnen maken.
Je zou het nog verder uit kunnen zoeken door de loc met de Lenzdecoder apart stuk spoor te zetten dat je achtereenvolgens op de verschillende boosters aansluit. Doet het probleem zich dan nog voor dan kun je met zekerheid de booster aanwijzen die het veroorzaakt. Doet het probleem zich dan niet voor dan is er iets anders dat er voor zorgt dat een bepaalde booster voor een brak signaal zorgt.
www.rwfoto.nl

Barend

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2009, 22:51:12 »
Wim

De trafo's die de boosters voeden met wisselspanning zijn voorzien van common ground aansluiting. Aan de uitgaande kant van de boosters is geen verbinding met de andere boosters.

Renez
De voorgestelde proef met apart stuk spoor zal niets opleveren. Ten eerste werkt de booster goed als ik er enkele stroomdetectie units afhaal en ten tweede werkt de booster goed met de Lenz decoders op de nieuwe plaats, waar hij minimaal 4 treinen kan laten rijden inclusief verlichting. Of het aantal bezetmeld units nog van invloed is weet ik niet zeker. Het probleem circuit heeft 5 bezetmelders, de overige maximaal 3.
Blijft het vreemde gegeven dat het alleen de genoemde lenzen zijn die een probleem geven.
De start van dit draadje was vooral bedoeld om te zien of dit een verklaring zou kunnen zijn voor de negatieve verhalen over de Lenz decoders terwijl andere gebruikers er geen problemen mee hebben.

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2009, 07:30:07 »
Blijkbaar is er een verschil in signaalacceptatie tussen de verschillende decoders. Op zich is dat niet vreemd al zou het wel binnen bepaalde grenzen moeten blijven.
Daarnaast zie je verschil tussen de gebruikte decoders maar dan alleen in combinatie met de bezetmelders.
Als je bezetmelders gebruikt die werken volgens het principe van stroomdetectie dan wordt door de diodes in het detectiecircuit het signaal iets veranderd. Dat moet allemaal binnen de acceptabele grenzen liggen.
Mogelijk is het de combinatie booster-detectie die ervoor zorgt dat het signaal door bepaalde types of bepaalde exemplaren van bepaalde types niet (goed) meer herkent wordt.
www.rwfoto.nl

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2009, 09:22:39 »
Barend, als je er enkele stroomdetectie units afhaald werkt het wel goed. Nu dan zou ik het in de units gaan zoeken. Misschien is daar wel een diode in overleden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net