Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
Lima IRM pimpen door Jelmer
Vandaag om 08:19:40
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Boosters Uhlenbrock  (gelezen 1835 keer)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Boosters Uhlenbrock
« Gepost op: 12 July 2009, 13:35:18 »
Hallo allemaal,

Uhlenbrock heeft in haar programma 2 boosters (wel meer daar gaat het ff niet over) w.t.z.: een 3 amp en een 6 amp versie ( nr resp. 65600 en 65650). Deze zijn identiek m.u.v. uitgangsvermogen. Ik wil de 6 amp versie aanschaffen maar Uhlenbrock raad dit af voor een HO baan. Is dit omdat het vermogen te hoog is en derhalve niet meer onder de noemer van speelgoed verkocht mag worden of krijg ik echt brand bij kortsluiting? Zit wel een kortsluitingbeveliging op.

Waarom 6 amp, 3 is net ff wat te weinig voor mijn baan.

Bvd dank voor jullie medenken en advies.

John
« Laatst bewerkt op: 12 July 2009, 13:39:22 door John »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2009, 13:40:39 »
Gewoon doen, als het fout gaat met 3A gaat het ook net zo fout als met 6A.
Van absoluut van belang is dat de baan op voldoende punten is aangesloten en dat de bedrading dik genoeg is. Minimaal 0,5 mm2
De kortsluit beveiling (detectie) van de booster is snel genoeg om schade te voorkomen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2009, 13:47:56 »
.....maar Uhlenbrock raad dit af voor een HO baan. Is dit omdat het vermogen te hoog is en derhalve niet meer onder de noemer van speelgoed verkocht mag worden....
Waar haal je dat vandaan? We hebben het op dit forum al vaker gehad over de vermogensgrens van speelgoedtransformatoren, en die ligt op 200VA. Bij 16 volt komt dat dus neer op 12 ampere.
En als fabrikanten een lagere grens toepassen, dan is dat volgens mij een zelfgekozen grens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2009, 13:55:11 »
Klaas, ook dat hebben we nu al tot in de treuren behandeld. Die aanbeveling staat in de handleiding van de 6A booster.
Wat ik al eerder zei tegen John gewoon doen, en de bedrading goed aanleggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2009, 14:07:08 »
Ja Wim, dat weet ik. Maar John doet het voorkomen alsof er een wettelijk verbod is om boven de 3A te gaan. Ook dat is een verhaal wat regelmatig de kop opsteekt, en wat volgens mij een indianenverhaal is.
Maar elke keer als dat verhaal weer tevoorschijn komt dan vraag ik ernaar, want de persoon die zoiets beweert weet kennelijk iets wat ik nog niet weet, en dat wil ik dan ook graag weten. Of ik wil horen dat het inderdaad een indianenverhaal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2009, 14:16:38 »
Schakelt de kortsluitbeveiliging ook snel genoeg om schade aan bedrading in wagens en locs (erg dun) te voorkomen? En hoe zit het met inbranden van wielen en zo?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2009, 14:22:19 »
Schakelt de kortsluitbeveiliging ook snel genoeg om schade aan bedrading in wagens en locs (erg dun) te voorkomen?

JAAAAAHHHHH!!!!!!.

Dat schreef ik ook al de schade is net zo groot met 3A als met 6A of 10A.

Ook de stroomafnemers zijn niet geschikt voor een stroom van 3A. Ook al tot op het bot besproken. Een goed aangelegde bedrading is van levenbelang en belangrijk voor een goede kortsluitdetectie. Dus geen enkele overgangsweerstand. Alleen dan werkt de kortsluit detectie. zelfs sneller dan dat je aap kunt zeggen. Verder lees andere draadjes op dit forum over dit onderwerp.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2009, 14:59:47 »
Heren bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga dus voor de 6 amp knaller, heb voldoende aansluitpunten (om de halve meter en dikke ringleiding).

Het verhaal mbt vermoegen gerelateerd wel of niet speelgoed komt van een site (kan hem ff niet zo snel weer vinden). Ik ben absoluut geen electronika wonder dus ik brabbel iedereen maar na. Uhlenbrock geeft zelf in haar beschrijving aan dat deze 6 amp booster niet voor kleine banen en HO banen geschikt is. Deze opmerking is dan ook de reden dat ik deze vraag stel.

Groeten John

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re:Boosters Uhlenbrock
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2009, 16:06:00 »
....dus ik brabbel iedereen maar na.
En daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn, want voordat je het weet krijg je moeilijke vragen waar je geen antwoord op weet. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.