Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
06 October 2025, 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: HSL vanaf 7 september in gebruik  (gelezen 4878 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
HSL vanaf 7 september in gebruik
« Gepost op: 10 July 2009, 05:35:04 »
SL vanaf 7 september in gebruik

UTRECHT -  Het is definitief, vanaf maandag 7 september gaan er treinen rijden over de hogesnelheidslijn. Dat maakte NS Hispeed donderdag bekend.

 

Alle betrokkenen, NS Hispeed, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben het groene licht gegeven.
De treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam met een snelheid van 160 kilometer per uur. Dat is 30 kilometer per uur sneller dan de intercitytreinen op het conventionele spoor halen. De reistijd wordt daardoor 21 minuten korter tussen Amsterdam en Rotterdam, de reis zal nu 43 minuten duren.
In de oorspronkelijke plannen zouden vanaf april 2007 hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Maar door problemen met de levering van de treinen, problemen met het spoor en het beveiligingssysteem liepen die plannen flinke vertraging op.
NS Hispeed zet nu vervangende treinen in. Als het goed is gaan de echte snelle treinen, van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, in de tweede helft van 2010 rijden. Dan kan de snelheid worden opgevoerd naar 250 kilometer per uur. De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.

Bron Telegraaf.nl

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2009, 08:54:17 »
Mooi zo!

Dit bericht kan toch ook gewoon in bestaande draadjes geplaatst worden ::)

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2009, 11:01:53 »
Dit bericht kan toch ook gewoon in bestaande draadjes geplaatst worden ::)

Nee, daar stond het al, dus da's dan niet spannend  ;D ;D ;D.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2009, 12:21:42 »
Waarom Fyra maar slechts 250 km/uur en Thalys 300 km/uur; iemand een idee?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2009, 12:23:38 »
het heeft niet zoveel zin om 50km/h harder te gaan op die relatief kleine stukjes. De tijdwinst is minimaal.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2009, 13:12:51 »
Met 250km/u leg je ruim 4km per minuut af, met 300km/u leg je 5km per minuut af. De normale remweg is bij 300km/u een 2 a 2,5km langer als bij 250km/u, bij het optrekken zal het ook ongeveer zoiets schelen.

Verder is het verhaal heel leuk maar het verschil met het huidige spul is a maar 20km/u en b stelt 160km/u niks voor, dat is bij de oosterburen de standaard snelheid voor vele RegionalExpress treinen 8), maarja das niks nieuws.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2009, 13:26:02 »
De tijdwinst vanaf 7 september zit 'm dan ook niet zo zeer in de maximumsnelheid als wel in de kortere afstand t.o.v. de Oude Lijn en het wegvallen van twee stops (Den Haag HS en Leiden). En ja, 160 km/h vindt men in Nederland heel snel en men vraagt zich af of de koeien geen zure melk zullen gaan geven, maar die snelheid wordt in Frankrijk al zo'n 55 jaar op grote schaal gebruikt en in Duitsland toch ook al een paar decennia... maar daar gaat het niet om. In mijn ogen zijn de Amsterdam-Rotterdampendels toch vooral publicitair van belang: dan rijdt er "iets" op de HSL en dat "iets" is dan een kwartier sneller, al komt dat dan stricto sensu niet door de Hoge Snelheid op die Lijn.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2009, 14:17:46 »
Wesley, helemaal mee eens; ergo: hoe maskeer ik de blunders! Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

RickW

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2009, 14:20:40 »
Is dat ding er eindelijk, halen we er nog weinig winst uit... Naja, het spoor ligt er in ieder geval niet langer voor niets :)

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2009, 17:07:44 »
Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?

Het belangrijkste probleem voor een hogere snelheid zit in het beveiligingssysteem. ATB-EG heeft een maximale "code" van 140 km/u. Hogere snelheden zijn daardoor niet mogelijk. Andere "problemen" zijn het horizontaal allignement (ligging van het spoor) en de overwegen. De meeste bogen zijn niet berekend op een baanvaksnelheid van 160. Het aanpassen van het spoor betekend een verruiming van de straal of een kleine verkanting van het spoor. Beide oplossingen zijn vrij ingrijpend en duur. Het probleem met de overwegen is dat een hogere snelheid betekend dat de overwegen langer gesloten blijven. Al worden er steeds meer overwegen opgeheven, er liggen er nog steeds honderden, al niet enkele duizenden in NL. 

groeten,

Martijn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2009, 17:08:41 »
en vergeet in ons kleine land de vele overwegen niet die gepasseerd worden.
Daar is op de HSL is geen sprake meer van.
Bovendien de bespaarde energiekosten bij 250 km/h t.o.v. 300 km/h zijn op jaarbasis ook prettig meegenomen.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2009, 18:04:09 »
Maar de hoofdoorzaak van de lage snelheid is onze bodemstruktuur. Bij hogere snelheden als 140 kmh kan de trein in zijn eigen frequentie komen en daadoor uit de rails vliegen. Alle andere zaken zijn veel simpeler op te lossen als de spoorbaan die geheid moet worden.

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 10 July 2009, 18:19:26 »
Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?

Met de spanning op de bovenleiding in ieder geval niet. Al sinds eind jaren zestig wordt onder dezelfde jus (1500 V gelijkstroom) in Midden-Frankrijk 200 km/h gereden, door TGV's op bepaalde trajecten 220 en - maar dat is een uitzondering en maar een klein stukje - op de ringlijn van Tours zelfs 270 km/h.

@Deetrein: in de meeste landen wordt de combinatie "overweg en 160 km/h" gewoon toegepast. Meestal worden pas bij hogere snelheden de overwegen opgeheven en vervangen door bruggen en tunnels. Overigens lijkt me niet dat de overwegen langer gesloten blijven bij 160 dan bij 130 of 140 per uur... wel moet de detector die de overweg in werking stelt wat verder weg liggen, maar omdat de trein sneller rijdt zal dat in seconden gemeten tegen elkaar opwegen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 10 July 2009, 18:51:28 »
Maar niet alle treinen rijden dan ook 160, dus in sommige gevallen is de overweg dan ook langer dicht dan eerst. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 10 July 2009, 18:59:45 »
Euh ja, dat is waar, daar heb je een punt ;).