Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: HSL vanaf 7 september in gebruik  (gelezen 4795 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
HSL vanaf 7 september in gebruik
« Gepost op: 10 July 2009, 05:35:04 »
SL vanaf 7 september in gebruik

UTRECHT -  Het is definitief, vanaf maandag 7 september gaan er treinen rijden over de hogesnelheidslijn. Dat maakte NS Hispeed donderdag bekend.

 

Alle betrokkenen, NS Hispeed, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben het groene licht gegeven.
De treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam met een snelheid van 160 kilometer per uur. Dat is 30 kilometer per uur sneller dan de intercitytreinen op het conventionele spoor halen. De reistijd wordt daardoor 21 minuten korter tussen Amsterdam en Rotterdam, de reis zal nu 43 minuten duren.
In de oorspronkelijke plannen zouden vanaf april 2007 hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Maar door problemen met de levering van de treinen, problemen met het spoor en het beveiligingssysteem liepen die plannen flinke vertraging op.
NS Hispeed zet nu vervangende treinen in. Als het goed is gaan de echte snelle treinen, van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, in de tweede helft van 2010 rijden. Dan kan de snelheid worden opgevoerd naar 250 kilometer per uur. De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.

Bron Telegraaf.nl

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2009, 08:54:17 »
Mooi zo!

Dit bericht kan toch ook gewoon in bestaande draadjes geplaatst worden ::)

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2009, 11:01:53 »
Dit bericht kan toch ook gewoon in bestaande draadjes geplaatst worden ::)

Nee, daar stond het al, dus da's dan niet spannend  ;D ;D ;D.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2009, 12:21:42 »
Waarom Fyra maar slechts 250 km/uur en Thalys 300 km/uur; iemand een idee?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2009, 12:23:38 »
het heeft niet zoveel zin om 50km/h harder te gaan op die relatief kleine stukjes. De tijdwinst is minimaal.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2009, 13:12:51 »
Met 250km/u leg je ruim 4km per minuut af, met 300km/u leg je 5km per minuut af. De normale remweg is bij 300km/u een 2 a 2,5km langer als bij 250km/u, bij het optrekken zal het ook ongeveer zoiets schelen.

Verder is het verhaal heel leuk maar het verschil met het huidige spul is a maar 20km/u en b stelt 160km/u niks voor, dat is bij de oosterburen de standaard snelheid voor vele RegionalExpress treinen 8), maarja das niks nieuws.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2009, 13:26:02 »
De tijdwinst vanaf 7 september zit 'm dan ook niet zo zeer in de maximumsnelheid als wel in de kortere afstand t.o.v. de Oude Lijn en het wegvallen van twee stops (Den Haag HS en Leiden). En ja, 160 km/h vindt men in Nederland heel snel en men vraagt zich af of de koeien geen zure melk zullen gaan geven, maar die snelheid wordt in Frankrijk al zo'n 55 jaar op grote schaal gebruikt en in Duitsland toch ook al een paar decennia... maar daar gaat het niet om. In mijn ogen zijn de Amsterdam-Rotterdampendels toch vooral publicitair van belang: dan rijdt er "iets" op de HSL en dat "iets" is dan een kwartier sneller, al komt dat dan stricto sensu niet door de Hoge Snelheid op die Lijn.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2009, 14:17:46 »
Wesley, helemaal mee eens; ergo: hoe maskeer ik de blunders! Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

RickW

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2009, 14:20:40 »
Is dat ding er eindelijk, halen we er nog weinig winst uit... Naja, het spoor ligt er in ieder geval niet langer voor niets :)

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2009, 17:07:44 »
Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?

Het belangrijkste probleem voor een hogere snelheid zit in het beveiligingssysteem. ATB-EG heeft een maximale "code" van 140 km/u. Hogere snelheden zijn daardoor niet mogelijk. Andere "problemen" zijn het horizontaal allignement (ligging van het spoor) en de overwegen. De meeste bogen zijn niet berekend op een baanvaksnelheid van 160. Het aanpassen van het spoor betekend een verruiming van de straal of een kleine verkanting van het spoor. Beide oplossingen zijn vrij ingrijpend en duur. Het probleem met de overwegen is dat een hogere snelheid betekend dat de overwegen langer gesloten blijven. Al worden er steeds meer overwegen opgeheven, er liggen er nog steeds honderden, al niet enkele duizenden in NL. 

groeten,

Martijn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2009, 17:08:41 »
en vergeet in ons kleine land de vele overwegen niet die gepasseerd worden.
Daar is op de HSL is geen sprake meer van.
Bovendien de bespaarde energiekosten bij 250 km/h t.o.v. 300 km/h zijn op jaarbasis ook prettig meegenomen.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2009, 18:04:09 »
Maar de hoofdoorzaak van de lage snelheid is onze bodemstruktuur. Bij hogere snelheden als 140 kmh kan de trein in zijn eigen frequentie komen en daadoor uit de rails vliegen. Alle andere zaken zijn veel simpeler op te lossen als de spoorbaan die geheid moet worden.

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 10 July 2009, 18:19:26 »
Overigens, heeft het feit dat er in NL slechts 130 gereden wordt als standaard en niet 160 km/uur te maken met de sterk afwijkende baanspanning en het seinsysteem?

Met de spanning op de bovenleiding in ieder geval niet. Al sinds eind jaren zestig wordt onder dezelfde jus (1500 V gelijkstroom) in Midden-Frankrijk 200 km/h gereden, door TGV's op bepaalde trajecten 220 en - maar dat is een uitzondering en maar een klein stukje - op de ringlijn van Tours zelfs 270 km/h.

@Deetrein: in de meeste landen wordt de combinatie "overweg en 160 km/h" gewoon toegepast. Meestal worden pas bij hogere snelheden de overwegen opgeheven en vervangen door bruggen en tunnels. Overigens lijkt me niet dat de overwegen langer gesloten blijven bij 160 dan bij 130 of 140 per uur... wel moet de detector die de overweg in werking stelt wat verder weg liggen, maar omdat de trein sneller rijdt zal dat in seconden gemeten tegen elkaar opwegen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 10 July 2009, 18:51:28 »
Maar niet alle treinen rijden dan ook 160, dus in sommige gevallen is de overweg dan ook langer dicht dan eerst. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

  • Gast
Re:HSL vanaf 7 september in gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 10 July 2009, 18:59:45 »
Euh ja, dat is waar, daar heb je een punt ;).