Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Small yard (0,24 m2)  (gelezen 61921 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2010, 13:16:59 »
Hallo,
Het is al een tijdje stil geweest in Small Yard. De bouw heeft stilgelegen, maar ik heb nu weer een kleine stap gezet. Hoewel nog niet af is er inmiddels een watertoren. Wel een beeldbepalend element in mijn plannen. Hier een eerste indruk.



De watertoren is gemaakt gebaseerd op een foto van de watertoren in North Portage (Ontario, Canada), eindpunt van de Huntsville and Lake of Bays RR (zie eerder dit draadje). Tot nu toe alleen wat rondhout voor deuvels en een vrachtje karton (babymelkpakken) gebruikt. Geschilderd met sterk verdunde verf van modelmaster (leather). De waterpijp, indicatie voor het waterniveau, een ladder en een aanvoerleiding moet ik nog maken. Nog niet bedacht hoe ik dat ga doen.

Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2010, 11:39:37 »
Hallo,
Weer een paar kleine stapjes gezet. Ik bouw nu eenmaal niet zo snel als een aantal anderen op dit forum. De watertoren is weer wat verder met behulp van wat strookjes papier (duigen om de watertank) en een spuitboompje van een of ander bouwdoosje (waterpijp). Ik heb dat boven een hete soldeerbout in vorm gebogen en met metaalkleurige verf geschilderd. Er moeten nog de nodige details aan.


Tevens aan een paar bomen begonnen, het "kale hout" is gereed. Nu nog voorzien van een laagje gips of zo, en dan van groen voorzien. De bedoeling is dat het berkenbomen worden.


Dat was het voorlopig weer.

Groeten,

Gerard

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Small yard
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2010, 12:15:02 »
Gerard,
Je hebt bouwprojecten die snel afkomen en je hebt fraaie scenerystukjes die langzaam rijpen. Deze laatste geven vaak meer voldoening, dus ga zo door (y) het resultaat is veelbelovend!

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Small yard
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2010, 00:09:16 »
Dag Gerard,

Dit ziet er veelbelovend uit. On30 blijft toch een mooie schaal om in te werken. Je kan met eenvoudige middelen echt iets moois neer zetten, zoals je laat zien. (y)

Ongevraagd een paar tips, waar je misschien wat aan hebt.

Met het simuleren van spijkers in b.v. het onderstel van de watertoren kan je de detaillering een extra dimensie geven. Dat gaat heel eenvoudig, door met een scherpe punt van een b.v een scalpel of X-acto mesje een klein puntje in het hout te maken en dat aan te zetten met een een tandenstoker met roestkleurige verf of een zwarte fijnschrijver.

Wat ik je echt kan aanraden is, als je in de gelegenheid bent, eens bij HenH in Gouda langs te gaan, of daar via internet wat nuts and bolts van Grandtline te bestellen. Op www.grandtline.com kun je zien wat ze allemaal in hun programma hebben. Het kost relatief weinig en dat soort details heeft veel effect.

Je hebt prachtige sceletten van berkenbomen gemaakt. Of een laagje gips gaat werken? Misschien is iets wat elastischer blijft wat handiger, b.v. boomschorspasta. In het verleden heb ik wel eens eens een mix van houtlijm met veel zaagsel gebruikt en dat werkte voor H0 prima, maar of het op deze schaalgrootte ook werkt weet ik niet.

Ik blijf je draadje volgen.
Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2010, 07:33:49 »
Hallo Herman,
Laat H&H nou mijn vaste adres zijn :D. Dank voor je tips. Voor de watertoren had ik zitten denken om met een klein stukje dun karton of plastic en een klein stukje rond profiel bouten in elkaar te priegelen. Maar ik zal toch eens kijken naar de nuts and bolts. Voor bomen heb ik in het verleden wel vaker gips gebruikt, maar dan met een flinke scheut witte houtlijm (uit zo'n gele fles met rode dop) er door gemend. Gezien de lengte van deze bomen (ongeveer 25 cm) moet ik misschien inderdaad iets flexibelers proberen. Op de site van Gilbert Gribi staat een item over bomen, daar gebruiken ze olieverf met parketstof. Maar ja, dat laatste moet je ook maar net hebben.
@Bessel: ik ga rustig verder, zie het motto onder mijn avatar  ;D.
Zo nu aan het werk.

Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2010, 15:34:35 »
Hoi,
De eerste berkenboom. Na een poging de stam te maken van hete lijm (na afkoelen er weer afgepeuterd, 't was niks) gewoon het koperdraad in de grondverf gezet. Toen die nog niet helemaal droog as witte verf er over, zodat het hier en daar nog wat mengde. Daarna de grijze vlekken er in, ook nat in nat. Vervolgens met Heki flor het loof gemaakt, kleine stukjes heel ver uiteen getrokken en over de takken gelegd. Tot slot met haarlak bespoten. Er moet nog wat gefatsoeneerd worden. Twee plaatjes, een met en een zonder achtergrond (de kwaliteit van de foto's is niet helemaal top):





Groeten,

Gerard

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Small yard
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2010, 15:53:44 »
Ziet er niet beroerd uit, Gerard.
Maar goed dat je niet een baan van 30m2 hoeft te beplanten. Met een halve vierkante meter heb je voorlopig nog genoeg werk.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re:Small yard
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2010, 15:54:23 »
Ziet er goed uit! (y)

Succes met de rest van de aankleding!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2010, 09:03:00 »
Dank voor de complimenten. René, klopt, 30 m2 is een grote uitdaging, zullen we maar zeggen. Zeker in mijn tempo. Helemaal nu ik mijn soldeertin weer kwijt ben. Opgeborgen voor de jongens, die trokken het helemaal uit elkaar. Nu weet ik niet meer waar ik het gelaten heb. En de tweede boom moet nog wel even hier en daar vast gesoldeerd worden.

Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2010, 12:48:33 »
En nummer twee is klaar:





Ik ben tevens met "modelliersand" van Busch (zand met gips?) begonnen aan de eerste aankleding. Ziet er al direct beter uit dan kaal hout.

Groeten,

Gerard

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Small yard
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2010, 23:33:42 »
Fraaie bomen Gerard (y)

Niet alleen aan de stam maar ook in de kroon heel herkenbaar als berk. (y)

Berken hebben een lichte textuur, zijn dus luchtig en hebben daarom ook geen zware stam en takken nodig. Voor als je er nog een maakt, zou ik de takken bij de stam net iets dikker maken.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2010, 11:03:21 »
Hallo Herman,
Dank voor je reactie. Misschien moeten de takken inderdaad wat dikker bij de stam, maar dan moet ik weer gaan beeldhouwen met soldeer of iets dergelijks. Meestal ben ik dan uiteindelijk minder tevreden met het resultaat en haal ik het weer weg. Zie ook mijn eerdere opmerking over hete lijm. Met het huidige resultaat ben ik wel tevreden. Mijn doel was een herkenbaar soort boom te maken, daar lijk ik in geslaagd, getuige jouw reactie  :).

Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2010, 13:12:12 »
Hallo,
Een paar nieuwe plaatjes, het geheel op de overloop op z'n pootjes gezet, dat werkt wat prettiger (ongeveer 1.3 meter hoog). Ik heb nog wat zand uitgesmeerd en ben met gras in de weer geweest. De "kleintiere" van Busch voor de dag gehaald. Ze komen in schaal 0 eigenlijk beter over. De goede kijker ziet op de eerste foto een zwartige slang (ongeveer in het midden).





Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2010, 16:56:15 »
Hoi,
Na weer een tijdje stilstand vandaag wat verder gerommeld. Op de wijze van de berkenbomen heb ik ook een naaldboom proberen te maken. Achter de watertoren ook nog een stapel afvalhout en planken "neergekiept". Die heb ik gemaakt van stokken van vuurwerk, die ik na oud en nieuw heb verzameld. Met en scherp mes de stokken gespleten om "dunne" planken en balken te maken, afgekort op schaallengtes van 8 tot 10 voet (2.4 tot 3 meter), waarbij ik een enkele heb gebroken. Met heel sterk verdunde zwarte verf wat verweerd en sommigen nog aan één kant van wat groene verf voorzien. De plaatjes:







De kwaliteit is zoals gewoonlijk niet helemaal top, ik heb helaas geen goede plek om foto's te maken. De laatste is met een tijdelijke achtergrond. Of ik er nog een ga maken weet ik niet. Zonder achtergrond is de indruk toch wat minder "vol". Misschien dat ik alleen aan de zijkant waar het spoor naar de bak met het opstelspoortje verdwijnt, een achterwand ga plaatsen, rechts van de gebouwen. De baan blijft dan van drie kanten open. Dat was het weer voor vandaag.

Groeten,

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Small yard
« Reactie #29 Gepost op: 09 juni 2010, 16:07:46 »
Hoi,
Een paar plaatjes gemaakt. Ook aan small yard wordt af en toe nog gewerkt.


Op de achtergrond mijn nieuwe baantje in H0 in aanbouw (daar gebeurt soms ook wat :D)





Groeten,

Gerard