Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 12:47:12
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Hout : MDF of Multiplex  (gelezen 29124 keer)

BDS2006

  • Gast
Hout : MDF of Multiplex
« Gepost op: 11 November 2006, 20:54:23 »
ik zit te twijfelen qwa houtsoort tussen MDF & Multiplex

wat is het beste?

wat is het stevigste voor de baan?

beste tegen vocht?

beste behandelbaar?

minste of geen stof?
« Laatst bewerkt op: 11 November 2006, 20:58:03 door BDS2006 »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2006, 20:59:50 »
beste = multiplex
stevigste = multiplex
beste tegen vocht = multiplex
beste behandelbaar = mdf
goedkoopst = mdf

e.e.a. is ook afhankelijk wat voor
constructie er wordt gebruikt.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2006, 21:08:58 »
Volgens mij is multiplex ook wat lichter, maar de contructie van wat er onder de baan zit is eigenlijk belangrijker. Daar moet je de stevigheid vandaan halen. De baan moet daar zo op rusten dat kromtrekken en doorbuigen niet meer gebeurd. Dus wat mij betreft zijn zowel MDF als multiplex mogelijk. Ik geef de voorkeur aan multiplex

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

panzerfrans

  • Gast
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2006, 21:37:13 »
Wat ik bij mijn 250 x 160 speeltafel (andere hobby) heb gemerkt is dat enkel staal het multiplex voor eeuwig vlakhoud.

Groeten, Frans.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2006, 22:57:34 »
multiplex is mooooooooooi, mdf is ranzig.

multiplex is een gelamineerde plaat en doordat de richting van het hout in de x-as en y-as ligt is het behoorlijk vormvast.

mdf is geplette houtpap en is dan ook veel minder stevig omdat de vezels alle richtingen op staan en bovendien de vezels veel te kort zijn om enige treksterkte op te nemen.

De truc is bovendien een open frame structuur te hanteren, welke behoorlijk licht kan zijn. Leg in geen geval hele 122x244 platen neer, dat is echt zonde van het materiaal.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

panzerfrans

  • Gast
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2006, 23:14:35 »

mdf is geplette houtpap en is dan ook veel minder stevig omdat de vezels alle richtingen op staan en bovendien de vezels veel te kort zijn om enige treksterkte op te nemen.


Exact, MDF is niks meer dan veredelde spaanplaat.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2006, 23:36:42 »
Hallo allen,

Met MDF moet je om kunnen gaan.
Ik kan het zelf ook niet zo goed, en zou zelf inderdaad voor Multiplex gaan zoals de meesten al aangeven (een paar spijkers er in rammen, klaar).

Ik heb de mazzel dat ik een ex meubelmaker heb rondlopen.  ;)
Deze man roept voordurend dat MDF gewoon papier is (is het ook - maar hij koopt het zelf).  ;D

Maar wat hij er van maakt ziet er best aardig uit en op de een of andere manier is onze MDF tafel zo stevig dat we op de tafel kunnen dansen.

Ik heb wel wat aanwijzingen gegeven over sterkte verbeteringen door samengestelde profielen (waardoor je met zwakke materialen toch stevige constructies kan maken).  8)

Verder moet je MDF voorboren als je het op de kopse kanten schroeft en is het een behoorlijke stofmaker als je het bewerkt. En het is redelijk zwaar.

Toch, MDF is heel goed te lijmen en heel makkelijk te bewerken (vormgeven) en het is flexibel zodat je het bij hellingen in een bocht beter kan vormen.

Kortom MDF is in sommige opzichten "bagger" maar heeft ook zo zijn voordelen, maar ik zit er niet mee, vind het eindresultaat gewoon mooi. :)

Foto's 1
Foto's 2
Foto's 3
Foto's 4


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 12 November 2006, 12:02:07 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2006, 23:37:27 »
Even het product MDF voorstellen:

MDF staat voor Medium Densitie Fiberboard. Dit product is voor het eerst in Europa gemaakt door een PAPIERfabriek. MDF is geheel anders dan hardboard of zachtboard. de laatste 2 bevatten geen kunstharslijmen, MDF wel. Kunstharslijmen zijn door hun hardheid slecht voor het snijgereedschap (beitels, messen en zagen) dat wil zeggen ze worden véél eerder stomp.
In MDF zitten veel fijne stofdeeltjes, welke bij zagen en frezen vrijkomen. Bij het frezen en zagen ben je dus eigenlijk verplicht om goede stofafzuiging te gebruiken.
Er is ook nog een hardere persing namelijk HDF. Volgens mij zijn de houtvezels hier nog kleiner om er meer kunsthars tussen te kunnen krijgen.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2006, 23:50:49 »
Ja die HDF is dus echt keihard.
Daarom moet je die ouwe (synoniem voor vader) ook het HDF laminaat laten zagen (oude vlees moet eerst op, nietwaar).
Ik klik (laminaat) het daarna wel in elkaar ;D

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2006, 23:52:50 »
Triplex en multiplex zijn bij dezelfde sterkte veel lichter dan MDF.
Dat is vooral van belang bij modulaire spoorbanen, het kan meer dan de helft in het gewicht schelen.
Ik gebruik uitsluitend triplex in een soort doosconstructie, uiterst licht en sterk.
MDF is inderdaad een veredeld soort spaanplaat en dat komt er bij mij niet meer in.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2006, 00:15:39 »
Ik ben zelf ook voorstander van plex-soorten. Als je je snijgereedschap goed scherp hebt en houdt. Niet voor andere dingen gebruikt waar het niet voor gemaakt is, bewerk je tri-/multiplex net zo mooi als MDF. Indien je een begin wilt maken met een helling gaat dat perfect met dun multiplex, met MDF minder goed. Nog een nadeel van MDF: als het uitzet door het indringen van vocht krimpt het nagenoeg niet meer.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

-Henk-

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • N-Spoor
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2006, 09:42:45 »

Nog een nadeel van MDF is dat je het aan 2 kanten moet verven om kromtrekken te voorkomen.
Bij gebruik van Multiplex niet te dun materiaal gebruiken anders ben je een klankkast aan het maken .

Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2006, 09:48:32 »
Citaat
mdf is ranzig

Citaat
dat komt er bij mij niet meer in.

Ik werk al jaren met MDF, de problemen die hier allemaal genoemd worden zijn toch wel zeer sterk overdreven.
Trouwens probeer multiplex e.d. is strak/glad in de verf te zetten.
En wat te denken van splinters bij multiplex....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #13 Gepost op: 12 November 2006, 10:01:36 »
Bij gebruik van Multiplex niet te dun materiaal gebruiken anders ben je een klankkast aan het maken .
Ik bouw mijn modules tegenwoordig van 3,6 mm triplex. Je moet je rails uiteraard niet koud op het triplex of multiplex leggen, want dan krijg je met 18 mm dik materiaal ook een klankkast. Je moet er altijd een dempende laag tussen leggen.

Trouwens probeer multiplex e.d. is strak/glad in de verf te zetten.
Als je het gebruikt als ondergrond voor de spoorbaan hoeft het helemaal niet strak in de verf. Van boven landschap, van onderen kaal hout, wat is het probleem?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hout : MDF of Multiplex
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2006, 10:13:27 »
Citaat
Van boven landschap, van onderen kaal hout

Van voren... Van opzij. Kortom de afwerking van de baan.
Kooflijsten voor verlichting.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl