Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: Analoog rijden met meerdere treinen  (gelezen 14076 keer)

meesterpaul

• Offline Offline
Analoog rijden met meerdere treinen
« Gepost op: 29 June 2009, 01:40:50 »
hallo,

als ik een baan wil maken zoals fleischmann ABCDE  en het is analoog dan kan ik maar 1 trein te gelijk laten rijden ofniet?
ik heb dan 1 trafo lijkt mij, maar wil wel meerdere treinen laten rijden.
hoe zou ej dat dan moeten aanpakken zonder over te moeten stappen op digitaal.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 29 June 2009, 07:48:38 door Peter van der Leek »
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

stig

• Offline Offline
Re:vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2009, 03:20:06 »
Als je alle locs op de baan zet en er stroom van 1 trafo op zet, gaan waarschijnlijk meerdere treinen rijden. Is dat wat je wilt?

Gekkigheid. Kom, stel je vraag eens wat specifieker. Ten eerste, wat is Fleischmann alfabet. En wat wil je precies? Een baan verdeeld in een paar stroomkringen? Dan moet je kringen isoleren en meerdere trafo's aansluiten. Op elke kring 1 om precies te zijn.

Welkom trouwens. Ik zie dat je net geregistreerd bent. :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

genincr

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2009, 05:15:39 »
Met de sets A-B-C-D-E van Fleischmann kun je een ovaal maken met een binnen- en buitenbaan met een aantal kopsporen.

Om 2 treinen afzonderlijk te kunnen bedienen moet je in dit geval (1) de binnenbaan van de buitenbaan isoleren en (2) een tweede transformator aanschaffen.

Dit laatste was al vermeld in het antwoord van stig.

Mathijs

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2009, 06:37:39 »
Kheb zelf ook Fleischmann, Ik heb alles gewoon aangesloten en bij de wisssel waar hij van het binnen spoor aar het buiten spoor gaan een plastice 'schienenverbinder' plaatsen, dat is deze: Isloleer spoorverbinding. Dan op de binnen én buiten baan aansluitklemmetjes plaatsen, 2 trafo's heb je hier dan wel voor nodig :). Dan sluit de binnen spoor aan op trafo 1 en buitenspoor op trafo 2 en dan moet het als het goed is werken :) (y)

Mathijs
Met een spoorsegroet,

Mathijs

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Re:Analoog rijden met meerdere treinen
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2009, 07:49:29 »
Titel aangepast, topic verplaatst en 1 bericht verwijderd. Ook beginners worden met respect behandeld!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2009, 09:36:05 »
Zo is het maar net.
Nog een aanvulling voor die kopsporen. Je wilt niet dat de treinen die daar staan gaan rijden als er op één van de rondgaande hoofdsporen een trein rijdt. Dat voorkom je door één rails te isoleren met zo'n plastic raillasje en die isolatie dan met een schakelaar te overbruggen. Op die manier kun je zo'n kopspoor stroomloos maken. Je zet pas stroom op het kopspoor als je wil dat een trein van of naar de hoofdbaan rijdt.

Heeft Fleischmann niet een of andere electro handleiding?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2009, 09:47:09 »
Hoi,

De modelspoorhobby is een mooie hobby. De fleischmann-sets zijn een leuke uitbreiding op een ovaaltje. Misschien een hele rare vraag: Waarom geen digitaal? Kan je dat uitleggen?

Digitaal klinkt moeilijk maar een beginset met een fleischmann / Roco Multimaus is niet moeilijk te bedienen. En je kan direct met twee of meer treinen rijden, zonder dat je een tweede trafo, isoleerlasjes en andere zaken meteen hoeft te regelen.

Zelf ben ik als "herbeginner" ook weer begonnen met een digitaal beginset, een multimaus. Mijn oude treinen (worden) omgebouwd naar "digitaal" en het is echt leuk om te zien als er twee treinen tegelijk rijden. Voor de prijs hoef je het niet te doen, de digitale treinen zijn niet zo veel duurder of je kan in er zelf een stekker in steken. Alleen echt oude treinen dan moet er meer gedaan worden om te kunnen ombouwen.

gr Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #7 Gepost op: 29 June 2009, 10:14:03 »
Kijk ook eens naar de manier waarop Fleischmann wissels 'denkend' te maken zijn. Hiermee schakelt een wissel de spanning automatisch af van een van de spoorstaven op het moment dat het wissel niet naar dat spoor wijst. Scheelt een hoop bedradingswerk en isolatie-lasjes!

Verder zou je met een bloksysteem kunnen gaan werken, maar gezien de investeringen en de complexiteit denk ik dat je tegen die tijd beter naar digitaal kunt gaan kijken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2009, 15:00:08 »
Titel aangepast, topic verplaatst en 1 bericht verwijderd. Ook beginners worden met respect behandeld!
maargoed dat ik deze dan niet gelezen heb (y)
mijn vraag is mischien niet helemaal duidelijk maar de antwoorden zijn dit wel:)
wat mij tegenhoud om digitaal te gaan is idd het moeten laten ombouwen van alle treinstellen.
dit schijnt aardig wat te kosten en het moet natuurlijk wel leuk blijven.
vroeger had ik een digitaal startsetje van roco met zo'n mooie rode muis er bij idd.
maakt het nog wat uit of je piko digitaal neemt of fleischman of roco?

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2009, 15:12:27 »
Nee, als ze maar allemaal DCC praten. Vervolgens kijk je naar wat je het meest aanspreekt, kwa prijs, bedien gemak, mogelijkheden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 June 2009, 15:17:17 »
ok dus het maakt niet uit als ik de pico digitaal neem en daar een digitale roco loc op laat rijden.
heeft iemand ervaring met piko digitaal dmv de afstandsbediening, en wat kost het om bijvoorbeeld een Roco 1800 lok een decoder in te laten bouwen?

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2009, 15:24:30 »
ok dus het maakt niet uit als ik de pico digitaal neem en daar een digitale roco loc op laat rijden.
heeft iemand ervaring met piko digitaal dmv de afstandsbediening, en wat kost het om bijvoorbeeld een Roco 1800 lok een decoder in te laten bouwen?

Ombouwen van Roco 1800 kun je heel makkelijk zelf... 2 seconden werk! Er zit al een NEM stekker in, dus kwestie kap eraf, dummy stekker eruit, decoder erin, kap erop.

Piko digitaal is vrijwel gelijk aan Uhlenbrock Intellibox, alleen met enkel DCC als protocol. Niks mis mee! Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15060.0
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2009, 15:26:03 »
Nah, misschien 2 en een half, afhankelijk of je cocktail prikker breekt ja dan nee ;D
maar idd het is niet zo moeilijk als het zich aanhoort.
Succes, Hans (y)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2009, 15:29:12 »
Hum,

Ervaring met Piko-digitaal afstandbediening heb ik geen ervaring, wel met de multimaus, misschien hebben anderen daar meer ervaring met de Piko. En het maakt inderdaad niets uit of je een Piko-, Roco-, Fleischmann- of Trix-locomotief laat rijden op Piko digitaal, als ze maar "DCC" kunnen verstaan. Dat staat er meestal wel groot bij.

Over hetinbouwen durf ik niet veel te zeggen... als ik zo kijk op de site van "digitaalservice" kosten exclusief decoder: 12.50 - 19.50 euro. Decoders heb je al vanaf 25 euro tot 50 euro en nog duurder, ligt aan het merk en mogelijkheden decoder. Als de lok een NEM-stekker heeft is het alleen een kwestie van inprikken, adres toekennen en rijden maar... Dat kunnen de meeste mensen zelf, zelfs ik zei de gek.

Maar heb je niet die mooie rode muis nog? Die kan je toch nog blijven gebruiken? De lok uit het startsetje moet ook rijden op piko-digitaal...

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2009, 15:32:23 »
allereerst wil ik jullie even bedanken voor de snelle en goede reactie's
ben het op sommige fora wel anders gewend!!!

ik heb helaas helemaal niets meer dus moet onderaan de ladder beginnen.
en de ICE3 van piko vind ik erg gaaf dus kan ik net zo goed dus de digitale versie nemen.
maar dat hangt dus ff af van de ervaringen met piko want met roco weet ik gewoon dat het perfect is!!
mooi dat de 1800 alleen een stekkertje prikken is, maar zoals bij de lima virm enz is het wel meer werk toch?
heeft fleischman in de planV en sprinter wel een NEM stekker?