Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:26:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Viessmann en Blokbeveiliging  (gelezen 5994 keer)

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Viessmann en Blokbeveiliging
« Gepost op: 10 November 2006, 21:53:36 »
Hallo iedereen,

ik heb een sein gekregen, Viessmann 4411 N Bloksein, en wilde graag weten wat ik nog meer nodig heb om dit sein werkend te krijgen.
De baan is een ovaal waarop ik 4 blokken wil maken.

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar wordt hier niet veel wijzer van.
Wel begrijp ik dat ik een relais nodig heb (5551) en meerdere seinen ::) .
Maar hoe zorg ik ervoor dat de trein stopt als een blok bezet is ?

Ik rijd overigens analoog en snap weinig van electra ed. (Sorry  :-[ :-[)

Richard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2006, 22:34:14 »
Door de rijstroom uit te schakelen met dat relais als het sein op rood staat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2006, 09:44:01 »
Bedankt voor uw antwoord.

Ga vanmiddag de relais halen en proberen.

Moet de rijstroom over het hele blok uitgeschakeld worden of alleen een gedeelte?
Dit vraag ik voornamelijk omdat er ook treinstellen zoals de koploper zullen rijden en trek en duw materiaal. En het motorrijtuig achteraan rijdt.

Richard

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2006, 18:03:56 »
Beste iedereen,

ik heb het relais 5551 gekocht maar heb nu problemen met het aansluiten.
Is het met dit relais mogelijk het sein continu te laten branden??
En in de handleiding staat ook iets als een drukknop bij het woord Groen, heb ik dit ook nog nodig?

klik

Het enige wat me nu lukt is om het sein even op rood te laten springen als ik er spanning op zet met een contactrail.

Ik kom er niet meer uit.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2006, 19:38:18 »
Richard, vertel eens eerlijk: heb je het spulletje precies zo aangesloten als het schema in de handleiding?
En hoe schakel je eigenlijk, met een contactrail of met een schakelrail?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2006, 20:34:14 »
hoi

ik heb alles aangesloten zoals in de handleiding, heb dit 3x opnieuw gedaan.
Schakelen deed ik met een contactrail van minitrix.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2006, 21:57:34 »
Richard,

ik begin te vermoeden wat je verkeerd hebt gedaan.
Op het aansluitschema zitten aan de bovenkant van het relais 2 blauwe en 1 gele draad.
Die rechtse blauwe, die in het schema via een drukknop naar de bruine gaat, hoe heb je die aangesloten? Zit daar een drukknop tussen, of zit hij direct aan de bruine, of zit hij helemaal nergens aan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2006, 22:27:28 »
@Klaas

hij zit direct aan de bruine vast.
Maar als ik het goed begrijp moet er dus nog een drukknop tussen ?

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2006, 00:04:10 »
Direct aan de bruine.... ja, daar had ik al zo'n bruin vermoeden van. ;D

Dat relais heeft twee spoelen. De ene stuurt hem in de A-stand, de andere in de B-stand. Eenmaal gestuurd blijft het relais in die stand staan.
Maar als die ene draad rechtstreeks aan de bruine zit, dan blijft de rechtse spoel constant onder spanning staan.
Als je dan de linkse spoel even spanning geeft, dan klapt het relais even om, maar zodra je die spanning wegneemt wint de rechtse spoel en schiet hij direct weer terug.

Er moet dus inderdaad een drukknop tussen, of een andere schakelrail. Maar in ieder geval niet rechtstreeks aan de bruine.

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2006, 00:08:26 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2006, 10:05:04 »

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)


Het nummer van Minitrix contactrail is 14979.

Die drukknop was wel even denken, kwam daar niet uit, bedankt.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2006, 15:50:57 »
Richard,

nog een experimentje waardoor je hopelijk wat inzicht krijgt in wat dat relais doet:

Zet de hele schakeling op zoals in de handleiding staat, behalve die twee blauwe draden. Die sluit je alleen aan aan het relais. De andere einden pak je beet, in elke hand één, en tik ze om beurten tegen de bruine. Misschien roep je dan wel "eureka"!
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2006, 17:48:56 »
Ik begin het door te krijgen.
Veel dank voor het helpen, ga volgend weekend weer verder met de seinen.

Richard

jvdhulst

  • Gast
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2007, 21:43:42 »
Hallo,

Ook ik heb net het universeel relais van Viessmann gekocht, en ik zat ook te twijfelen over de drukschakelaar.

Ik wilde dit relais gebruiken om stroom aan/uit te zetten op spoor 1 en 2. Met andere woorden als loc 1 aankomt op spoor 1, stuurt deze via een reedcontact een puls, haalt de stroom van spoor 1 en zet stroom op spoor 2, hierdoor gaat loc 2 rijden. Bij binnenkomst van loc 2 op spoor 2 gaat het omgekeerd.

Aangezien ik dit automatisch wil laten verlopen wil ik eigenlijk niet zo'n druk schakelaar ertussen hebben. Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?

Graag jullie raad, want ik wil het relais niet kapotmaken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2007, 23:50:03 »
Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?
Ja, dat kan. Je moet wel aan één ding denken: als de trein het reedcontact heeft geactiveerd wordt hij afgeschakeld, maar hij moet dan wel een klein beetje doorrollen totdat het reedcontact weer "los" komt.
Anders worden bij binnenkomst van de volgende trein beide spoelen van het relais tegelijk geactiveerd en dan weet het relais niet meer wat hij doen moet. In het gunstigste geval gaat het relais heen en weer staan klapperen tussen de beide standen, in het ongunstigste geval wordt een van de spoelen niet meer afgeschakeld en gaat in rook op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdhulst

  • Gast
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2007, 00:22:51 »
Top, bedankt.