Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: lichtsluis hulp  (gelezen 17639 keer)

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2009, 09:52:27 »
Hallo Patrick,

Ik hou het in de gaten, ik hoop dat iemand anders mij het antwoord kan geven.

Groeten Adrie  ::)
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2009, 10:28:57 »
Ben ook al een tijdje aan het experimenteren met lichtsluizen. Die van CONRAd geprobeerd ( zie draadje): werkte niet goed en betrouwbaar. Daarna die van Funky gebouwd. Ook daar een probleem gehad. Weet niet meer wat....
Daarna uiteindelijk terrecht gekomen bij Christian.
Een heel simpele en betrouwbare lichtsluis die je ook makkelijk tussen de rails in je schaduwstation kunt installeren.



Bevalt mij erg goed en is betrekkelijk goedkoop: ongeveer 4-5 Euro aan onderdelen. Het paarse draadje op de foto sluit je aan op een S88, de rode en bruine op de rails. Het digitale stroomverbruik neem ik voor lief  maar evt kun je ze natuurlijk ook gewoon op een 16V aan sluiten.

Succes,
Nico



« Laatst bewerkt op: 12 July 2009, 10:31:02 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2009, 10:35:45 »
Bevalt mij erg goed en is betrekkelijk goedkoop: ongeveer 4-5 Euro aan onderdelen.

Nou goedkoop ? Een s88SD16 melder kost +- 50 euro voor 16 meldpunten, een gewone S88 +- 25 euro. 16 x die schakeling erbij is 48 euro extra --> dat maakt ruim 70 euro.

Ik kan me zo even 1-2-3 geen expliciet voordeel bedenken bij het gebruik van een lichtsluis zoals jij hem toont. Alleen in de optie voor Koploper waarbij je meerdere sporen bestrijkt, zie ik zeker nut, maar anders vind ik het persoonlijk niet super veel toegevoegde waarde hebben.

Gr. Remco.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2009, 10:42:13 »
Experimenteren met dit soort schakelingen heeft natuurlijk ook zijn waarde. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2009, 10:43:12 »
Dat is ook weer waar ;D

Gr. Remco.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2009, 10:53:53 »
Het grote voordeel van een lichtsluis is de nauwkeurigheid waar je een trein kunt laten stoppen. Mits de lichtsluis goed is afgesteld, is die nauwkeurigheid een paar milimeter. Met stroomdetectie krijg je niet zo'n nauwkeurigheid.
Bijvoorbeeld een betrouwbare automatische locwissel, waarbij ook na het weer aankoppelen van de loc de trein nauwelijks wordt verplaatst, krijg je volgens mij zonder lichtsluis nooit voor elkaar.

Huub

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2009, 10:59:29 »
Ik zou niet weten wat er anders is in dat opzicht aan een sluis tov stroomdetectie. Zodra hij bezet/onderbroken is, kun je van alles met je lok doen, zolang hij niet
onbezet raakt zie je geen verschil. Ik heb op Karst' demobaan hem ook een treinstel exact voor een stootblok zien laten stoppen zoals hij ingesteld had dus nee nog niet overtuigd :)

Gr. Remco.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2009, 11:25:49 »
Is bij al jouw locs de afstand tussen koppeling/buffers en de eerste stroomafnemende as gelijk?
Neemt die eerste stroomafnemende as met 100% zekerheid altijd voldoende stroom af om een bezetmelding te genereren?
Is de stroomafname van je wagons voldoende om met 100% zekerheid een bezetmelding te genereren?

Bij mij is het antwoord op bovenstaande vragen nee, en is de lichtsluis de enige mogelijkheid om een betrouwbare locwissel (loc aan de voorkant er af, andere loc aan de andere kant er weer aan) te krijgen, die onafhankelijk is van de gebruikte loc, wagons en lengte van de trein.

Huub

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2009, 11:36:51 »
Is bij al jouw locs de afstand tussen koppeling/buffers en de eerste stroomafnemende as gelijk?
Neemt die eerste stroomafnemende as met 100% zekerheid altijd voldoende stroom af om een bezetmelding te genereren?
Is de stroomafname van je wagons voldoende om met 100% zekerheid een bezetmelding te genereren?

Op je eerste punt nee dat is niet het geval.
Punt 2 ja en punt 3 als ik het zou willen ja, maar ik heb geen stroomafname/weerstandslak op mijn wagons.

Maar je vergeet even dat elke lok een ander afrem karakter heeft, de lok staat niet direct stil zodra het contact verbroken/gemaakt wordt :)
Dus daarmee creeer je al weer een marge :) Dus zeker niet onafhankelijk van de lok. Met Koploper kun je dit op zich prima corrigeren.

De lengte van de trein doet er m.i. wel degelijk toe, ook met lichtsluisjes. Hoe wil je anders elke keer precies aankoppelen ? Door meerdere lichtsluisjes te plaatsen ? Dan wordt het wel erg duur ;) Los nog van de scenery waar je het allemaal in kwijt moet. bezetmelding kun je onzichtbaar wegwerken overal.


Gr. Remco.

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2009, 11:47:52 »
Heren,

Hoe kan en moet ik de BMD16-SD van Maaskant op de lichtsluis van Funkyrail aansluiten.
Is dat mogelijk, help mij a.u.b aan een schema, de doelstelling is niet voor een bezetmelding maar voor lengtemeting buiten het zicht op de baan met Koploper om op die manier altijd een goede treinlengte te garanderen ongeacht de trein wel of niet volledig gedetecteerd wordt.

Groeten Adrie   ;D
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2009, 11:54:55 »
@ Remco,

Wordt een beetje off-topic, maar hoe het bij mij werkte, is dat je heel langzaam (bij mij geijkt ca. 8 km/u) over de ontkoppelrail reed, exact boven de ontkoppelrail de stroom even onderbroken werd om te ontkoppelen en daarna de stroom weer werd toegevoerd. Koploper heeft geen weet van die stroomonderbreking en denkt al die tijd dat de loc nog aan het rijden is. Door de combinatie van lage snelheid en korte stroomonderbrekingstijd, heb je daar geen last van.
Bij het aankoppelen wordt de hele trein iets verplaatst totdat de lichtsluis (dezelfde die ook zorgt voor het op de juiste plek stoppen van de loc die moet ontkoppelen) wordt onderbroken. In de praktijk was dat ca. een halve cm verplaatsing.
Dus met één lichtsluis kon ik alle getrokken treinen, in lengte variërend van 1 tot 7 rijtuigen, laten kopmaken met locwissel.
Werkte zeer betrouwbaar icm de roco universeel koppelingen.
Die baan is inmiddels afgebroken en mijn huidige baan heeft geen mogelijkheid voor kopmaken, maar ooit zal het wel weer eens terugkomen.

Huub

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2009, 12:03:42 »
Ok duidelijk, klinkt op zich goed. Maar goed je moet er dus duidelijk het eea voor doen extra anders werkt het niet.

Gr. Remco.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2009, 12:34:17 »
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Zolang de koppelingen betrouwbaar zijn, werkt het hele proces volledig automatisch. Aan handmatig rijden doe ik niet.  :)
Alleen bij de bouw van je baan moet je de ontkoppelrail en lichtsluis inbouwen. Je moet een schakeling bouwen voor de lichtsluis en de aansturing van ontkoppelrail en stroomonderbreking, maar dat is gewoon een print die je eenmalig moet maken.
Bij gebruik van bijv. de krois-koppeling kunnen nog wat dingen vervallen, dan red je het met alleen de lichtsluis en een deel van de schakeling.

En je moet uiteraard wat vaste routes programmeren in koploper, maar ook dat is eenmalig.

Huub

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2009, 12:35:25 »
Nou stroomonderbreking e.d. is wat extra moet, er moet dus een schakelingetje bij dat bedoel ik :)

Gr. Remco.

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:lichtsluis hulp
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2009, 13:01:22 »
Citaat
Heren,

Hoe kan en moet ik de BMD16-SD van Maaskant op de lichtsluis van Funkyrail aansluiten.
Is dat mogelijk, help mij a.u.b aan een schema, de doelstelling is niet voor een bezetmelding maar voor lengtemeting buiten het zicht op de baan met Koploper om op die manier altijd een goede treinlengte te garanderen ongeacht de trein wel of niet volledig gedetecteerd wordt.

Groeten Adrie 


Als er iemand een oplossing weet, zou fijn zijn.

Groeten Adrie
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi