Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: loc en wissel  (gelezen 3008 keer)

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
loc en wissel
« Gepost op: 10 November 2006, 10:16:57 »
Hoi, ik rijd digitaal en gebruik Fl**mann model rails. Het volgende probleem doet zich voor: Ik rijd met een "Hondekoptrein" en als deze over een wissel gaat stopt deze. Als ik de trein wat harder laat rijden stopt deze eigenlijk ook maar door de snelheid rijd hij daarna weer door. Ik denk dat de trein op het zwarte hartstuk even zonder stroom komt en door de snelheid net genoeg doorschiet over het hartstuk zodat hij weer door kan rijden. Met een kortere loc heb ik dit probleem niet. De gehele wissel is voorzien van stroom.
Is er een mogelijkheid om de loc aan te passen?

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: loc en wissel
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2006, 10:43:05 »
maak alle assen stroomafnemend, ben je van het probleem af.

mvg.

Hedzer Durksz

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: loc en wissel
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2006, 17:51:49 »
Hoi,

is het zo'n nieuwe Piko Hondekop ?

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: loc en wissel
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2006, 19:05:28 »
nee hoor, het is een lima-hondekop

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: loc en wissel
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2006, 19:07:47 »
Die zouden gewoon over de wissel moeten rijden volgens mij.

Berijd je de wissel van de goede kant?
Of laat jij de loc de wissel open snijden?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: loc en wissel
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2006, 20:18:40 »
Maakt dit wat uit dan?
Het is toch mogelijk om een wissel langs beide zijden te berijden!
Ik wil ook met koploper gaan rijden dus moet ik langs 2 kanten over de wissel kunnen rijden.
het probleem doet zich voor bij alle wissels dus ik denk dat de reactie van Hedzer het probleem zal oplossen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: loc en wissel
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2006, 20:19:39 »
Sander heeft gelijk dat het zou moeten kunnen, de draaistellen zijn lang genoeg om het zwarte stuk te overbruggen. Het lijkt mij, dat er sprake is van vervuilde stroomopname contacten, waardoor 1 wielstel van het draaistel geen stroom (meer) afneemt. Goed schoonmaken met b.v. wasbenzine en daarna geen olie gebruiken (olie isoleert nogal) op de wielcontacten.

Verder is de oplossing van alle assen stroomafnemend te maken wel de meest bedrijfszekere. Kijk hiervoor maar eens op 'groterdam' daar wordt uitgelegd en getoond hoe je dat kunt doen met wat fosforbronsstripjes en een printplaatje

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: loc en wissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2006, 20:40:21 »
railho,

voor je direct begint te schreeuwen. Even een korte uitleg van mijn verhaal.

Wanneer je de wissels open rijdt en de draadbruggen zitten niet in de F* wissels dan heb je op een klein stuk spoor geen stroomstaan waardoor een trein daar nooit over zal rijden. Vandaar ook mijn vraag.

Even door vragen de volgende keer  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: loc en wissel
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2006, 21:00:15 »
Waarom begin ik te schreeuwen????????
Ik vraag alleen maar iets.
Alle draadbruggen zitten er nog in.
Er staat toch ook in mijn vraag dat een kortere loc hier geen last van heeft.
Als erin een wissel een gedeelte zonder stroom zou zijn moet deze toch ook stoppen!
« Laatst bewerkt op: 10 November 2006, 21:07:43 door railho »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: loc en wissel
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2006, 21:05:38 »
Misschien maakt de binnenkant van een wielflens kortsluiting tegen de andere wisseltong dat heb ik n.l. ook een keer gehad.

Groet Stephan.