Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9  (gelezen 6097 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Gepost op: 22 June 2009, 21:30:41 »
Wat ik me al een tijd afvraag: op het einde van het dak van de voormalig koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9 zitten stangen, waarbij bij rijtuig NS 9 (rechts op de foto) deze op isolatoren gemonteerd zitten. Waar dienen deze stangen voor? En waarom zitten deze bij maar een van de twee rijtuigen op isolatoren gemonteerd?



Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2009, 22:14:52 »
Hoi,

Volgens mij had eea te maken met de toenmalige communicatie-apparatuur aan boord.

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2009, 23:03:51 »
Ik denk eerder dat dit hoogspanningsaansluitingen zijn voor de elektrische verwarming en voor het bereiden van een warme hap/cq. koninklijk bakkie koffie. Je mag natuurlijk geen lauw bakkie prut serveren in zo'n statige trein!





Gerard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 23:16:19 »
De rijtuigen hebben gewoon en HS kabel onder de bak hangen en kunnen door een lok dus gewoon van diverse soorten hoogspanningen voorzien worden, lijkt me dat de spaarse keuken apparatuur daar gewoon op werkt.

Daarnast zit er ook nog een aansluiting op voor een depotvoedingskabel, dus bij stilstand is het rijtuig daarmee te voeden.

Ik kan me ook niet echt voorstellen hoe je hoogspanning zou aankoppelen op iets wat meer wegheeft van een bliksemafleider  ;)

Zou het niet iets kunnen zijn wat een brekende bovenleiding opvangt oid ?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2009, 23:30:22 »
zou kunnen, het lijkt wel wat op zo'n soort constructie maar het zijn stalen bakken dus die bovenleiding wordt als ie op het rijtuig valt toch al meteen geaard. De paar houten bagagewagens die bij de ZHESM dienst deden hadden meen ik wel speciale geaarde stangen op het dak voor het geval er wat naar beneden kwam, maar hier lijkt mij dat niet zo zinvol...
In "majesteit, uw trein staat gereed" wordt er trouwens niets over vermeld, wel zie je op een foto inderdaad dat spul op het dak zitten.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2009, 10:12:22 »
........ maar het zijn stalen bakken dus die bovenleiding wordt als ie op het rijtuig valt toch al meteen geaard........

Daarvan zou ik maar niet zo makkelijk uitgaan. Een bovenleidingsdraad welke op de grond ligt of op een (stalen) rijtuigbak is verre van geaard, levensgevaarlijke gedachtengang, Floris
Ook Engelse treinen zijn leuk

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2009, 10:51:01 »
communicatie-antennes...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2009, 22:43:14 »
communicatie-antennes...
Dat lijkt me niet, ze ziten op elk kopeind van elk rijtuig, en tussen de rijtuigen onderling zit er gewoon een verbindingskabel...

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2009, 23:31:46 »
Als je goed kijkt lijken het bougies.
Dus waarschijnlijk heeft het met de aandrijving te maken.


bluuhhh geintje ....... zit aan de rum cola t,is tenslotte zomer ;D

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2009, 23:40:49 »
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2009, 00:11:43 »
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Is dat een idee of een bevestiging ... ?

Volgens mij heeft dat ding nl niet meer dan een telefoon om het andere rijtuig te kunnen bellen...
En het verklaard me ook niet waarom er dan 4 antennes op zouden zitten en 2 wel en 2 niet geisoleerd op de bak staan...

Aspelix

  • Gast
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2009, 02:58:28 »
Citaat
Citaat
Citaat van: sneek op 24 Juni 2009, 10:51:01
communicatie-antennes...
Dat lijkt me niet, ze ziten op elk kopeind van elk rijtuig Edit Ruurd, en tussen de rijtuigen onderling zit er gewoon een verbindingskabel...
Citaat van: JoJo
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Ja, ja, Jojo, 

Citaat van: Thom
Citaat
Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Is dat een idee of een bevestiging ... ?

Mijne heren....
Noooit mee gaan doen met een quizz... Doe ik zelf zeker ook niet

Er hebben volgens N.J. Van Wijck Jurriaanse, rijtuigen gereden in ons land met vijf verschillende soorten vouwbalgen.
De oudere balgtypen hadden een soort van hefboompjes, om het voorste raam van de balgconstructie aan op te hangen.
O.a. de Ovalen Ramers en Plan D c.s. hadden deze contructie.
Pas bij de bouw van Plan E is deze bouwwijze verlaten.

In het boekje van  N.J. Van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen van de Nederlande Spoorwegen, staat op pag. 12 links onderaan een foto van 2 gekoppelde en doorverbonden rijtuigen, waarop de zgn. antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien zijn.

Verder staat er op pag. 14 in het midden een foto van een Ovalen Ramer, waarop de antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien zijn.
En nog duidelijker zijn de antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien op de bovenste foto op bladzijde 18, de middelste foto op bladzijde 20, de bovenste en onderste foto op bladzijde 22.

De series C 7211-722, ABC 7301-7308 en AB 7401-7410, op bladzijde 30 van onder naar boven, hadden ook deze antennes vouwbalgsteunen.

Ook plan D was er mee uitgerust, evenals de stalen D's.

Eh... Nee, ze werden ook niet gebruikt door Generaal Spoor.

Eh... Nee 2: Volgens mij heeft er ook geen RD bestaan, waarin speculaas gebakken werd ... ;D

Beetje buiten het antenne verhaal, ter completering
Op plan E  en N is een ander type vouwbalg toegepast.
Pas bij de bouw van Plan W is overegegaan op de buisbalg


Voor de liefhebbers:
N.J. Van Wijck Jurriaanse,
De stalen getrokken rijtuigen van de Nederlande Spoorwegen,
deel 8 van de serie Spoorwegen in Nederland
Uitgeverij WYT Rotterdam
ISBN  90 6007 587 0


Groeten,
Ruurd

13 smileys....
« Laatst bewerkt op: 25 June 2009, 03:19:18 door Ruurd Benthem »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2009, 07:01:46 »
Ruurd,

leuk antwoord, maar je haalt wel een aantal zaken door elkaar heen.
De rijtuigen op de foto's in het boekje stalen rijtuigen hebben allen een gewone vouwbalg (type klassiek, hongaars en type 1928) en sluitseinijzers (nederlandse en franse).
geen van de wagens heeft ook de antennes welke op de 2 koninklijke rijtuigen zitten.

De koninklijke rijtuigen zijn gebouwd met hongaarse vouwbalgen, maar deze zijn met de revisie rond 1980 vervangen door buisbalgen. dus de vouwbalgsteunen zijn het niet.
De sluitseinijzers zijn wel blijven bestaan, maar zitten lager

Daarnaast zitten op het dak boven de sluitseinijzers ook nog antenne's, een set wel op isolatoren, de tweede niet.  ???
Thom kent het rijtuig ook van binnen, maar ik zou gokken op een radioantenne voor muziek, kon bernard ook nog tot rust komen, of voor radiocommunicatie. 
Voor de interne communicatie en voedingen zijn toch de koppelkabels naast de vouwbalg aanwezig ?
Naast de buffers zit ook nog de 1500 V koppelkabel voor de verwarming.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 25 June 2009, 18:48:07 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Aspelix

  • Gast
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2009, 12:17:00 »
Ik heb in een paar regels samengevat wat VWJ in een aantal bladzijden beschrijft.
Dat van de antennes was mij onbekend ( :( :( :( :()

Het aantal en types balgen heb ik idd erg samengeperst,  vandaar ook mijn verwijzing naar titel en auteur.
Dank voor je in formatie Arjen.

Groeten, Ruurd

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Stangen op dak op koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2009, 22:33:37 »
Zoals Arjen hierboven al zegt, we hebben het niet over vouwbalgsteunen, of de vouwbalgen moeten toen op het dak op het dak gehangen hebben  ;D
Op de eerder getoonde foto´s hier zie je dat we het over iets hebben wat hoger zit.
Daarnaast zitten op het dak boven de sluitseinijzers ook nog antenne's, een set wel op isolatoren, de tweede niet.  ???
En die bedoelen we dus hier ;)
Citaat
Thom kent het rijtuig ook van binnen, maar ik zou gokken op een radioantenne voor muziek, kon bernard ook nog tot rust komen, of voor radiocommunicatie. 
In de salon van de SR9 is in de werkkamer van prins Bernhard een telefoon aansluitdoos aanwezig, alleen lijkt het me dat deze telefoon is voor communicatie met het andere rijtuig.
Verder staat er een oude Philips radio (die nog werkend is ;)) en het zou kunnen dat het daar de antenne van is, alleen is het dan vreemd dat er dan twee antennes op dat rijtuig staan en die op de kopeindes staan terwijl de radio in het midden van het rijtuig staat ... ?
Citaat
Voor de interne communicatie en voedingen zijn toch de koppelkabels naast de vouwbalg aanwezig ?
Klopt
Citaat
Naast de buffers zit ook nog de 1500 V koppelkabel voor de verwarming.

Groeten Arjen
Jup :)
« Laatst bewerkt op: 25 June 2009, 22:36:04 door Thom »