Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)  (gelezen 4185 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Gepost op: 22 June 2009, 14:47:25 »
Hallo,

Bij deze een gedeelte van mijn baanplan.



Zichtbaar is het doorgangsstation dat in een bocht ligt. De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk)
De stralen zijn aan de krappe kant maar te doen. Helaas niet meer ruimte voorhanden.

Nu wil ik ook wat kunnen rangeren met ontkoppelen en vervangen van loks. De twee kopstukjes (één boven en één beneden) zouden hiervoor bedoelt zijn maar ideaal is het niet. Ook de plaats van ontkoppelrails ligt nog niet vast.

Heeft iemand een goed idee hoe dit te verwezelijken? (misschien heeft iemand ook nog andere tips?)

Ga rijden met koploper icm MM.
Tijdperk IV; treinlengte max. 115.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 23:41:30 door Hans van de Burgt »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2009, 15:44:18 »
Hallo Ben,

Even 2 dingen waar je rekening mee moet houden als je een station maakt in een bocht.
1. Let op dat je treinen (vooral bij scherpe bochten) erg ver naar binnen "uitzwenken". Hierdoor zouden ze als het perron in de binnenbocht licht het perron kunnen raken en met het perron in de buitenbocht erg ver van het perron af kunnen staan.
2. Mijn ervaring met ontkoppelrails in een bocht is dat dit niet altijd goed gaat met ontkoppelen. Dit komt ook door het "uitzwenken" van de trein waardoor de koppelingen soms niet goed (recht) boven de ontkoppelrails komen.

Ik hoop dat je iets kan met deze tips.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Rmul

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • altijd een zwak voor de kleintjes
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2009, 16:41:40 »
Ben,
Ziet er erg leuk uit, maar uit ervaring kan ik afraden kleiner dan R4 te gaan aan perrons. Dat geeft de problemen die michel al postte. misschien met flexrails buiten R5 om?

Gr.
Robin

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 16:53:36 »
Bedankt voor de tips.
Robin: bedoel je de standdard R4 of de R4  maat die ik heb staan? (betekent 4e spoor vanaf binnen)
Probleem is dat ik totaal maar 90 cm heb in de breedte. :-[
Standaard R5 zit al op 98 cm diameter, valt dus af. Een standaard R4 op 72 cm
Dit betekent dat ik maximaal 2, hooguit drie sporen in de bocht kan leggen. Perron weet ik niet of dat dan nog gaat passen.... :(
Dat vormt helaas geen station.
Een idee om dit op te lossen?
In de lengte helaas ook geen ruimte over ivm verdere baanplan.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:47:35 »
Hoi Ben,

Voor je perron kan ik wel een oplossing bedenken. Maar weet niet of het heel mooi wordt. Dat zou je even moeten proberen. Misschien is het een optie om je perron zo laag te maken dat de trein er overheen kan "uitzwenken".

mvg, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2009, 14:07:36 »
Tips ter harte genomen en een nieuw ontwerp gemaakt. Heb ingeleverd op aantal banen langs perron maar de flexibiliteit is redelijk gewaarborgt.
Kleinste straal is nu 360 mm

Graag jullie mening....

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2009, 15:27:51 »
Ben, ik vind het niet echt mooi vloeiend lopen.
Persoonlijk vind ik dat dit beter loopt.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paulan

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2009, 18:30:45 »
Hoi Ben,

Je heb het over:
De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk).

Hoe los je dit op om geen kortsluiting te krijgen? (keerlus probleem)

Hou wel rekening mee dat de bochten perfect moeten liggen met name de bochtwissels, driewegwissels geven ook vaak problemen.



vr. gr.

Paul

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2009, 18:42:40 »
Hallo Paul,

In dit gedeelte zit geen keerlus. En een spoor kun je natuurlijk altijd twee kanten op berijden. ;)
In de verdere baan zitten drie keerlussen zodat ik overal vandaan naar m'n schaduwstation kan en ook kan wisselen van linksom naar rechtsom. :)

Ha Wim,
Baan aangepast en ook de driewegwissel omgedraaid. Dit puur wegens ruimte. Als ik na de driewegwissel een bezetmeldpunt maak dan kan ik toch de losgekoppelde lok keren naar de opstelsporen?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021