Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:12:27
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door jjg koopmans
Vandaag om 19:07:14
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 19:04:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert55
Vandaag om 17:59:54
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)  (gelezen 4199 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Gepost op: 22 June 2009, 14:47:25 »
Hallo,

Bij deze een gedeelte van mijn baanplan.



Zichtbaar is het doorgangsstation dat in een bocht ligt. De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk)
De stralen zijn aan de krappe kant maar te doen. Helaas niet meer ruimte voorhanden.

Nu wil ik ook wat kunnen rangeren met ontkoppelen en vervangen van loks. De twee kopstukjes (één boven en één beneden) zouden hiervoor bedoelt zijn maar ideaal is het niet. Ook de plaats van ontkoppelrails ligt nog niet vast.

Heeft iemand een goed idee hoe dit te verwezelijken? (misschien heeft iemand ook nog andere tips?)

Ga rijden met koploper icm MM.
Tijdperk IV; treinlengte max. 115.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 23:41:30 door Hans van de Burgt »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2009, 15:44:18 »
Hallo Ben,

Even 2 dingen waar je rekening mee moet houden als je een station maakt in een bocht.
1. Let op dat je treinen (vooral bij scherpe bochten) erg ver naar binnen "uitzwenken". Hierdoor zouden ze als het perron in de binnenbocht licht het perron kunnen raken en met het perron in de buitenbocht erg ver van het perron af kunnen staan.
2. Mijn ervaring met ontkoppelrails in een bocht is dat dit niet altijd goed gaat met ontkoppelen. Dit komt ook door het "uitzwenken" van de trein waardoor de koppelingen soms niet goed (recht) boven de ontkoppelrails komen.

Ik hoop dat je iets kan met deze tips.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Rmul

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • altijd een zwak voor de kleintjes
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2009, 16:41:40 »
Ben,
Ziet er erg leuk uit, maar uit ervaring kan ik afraden kleiner dan R4 te gaan aan perrons. Dat geeft de problemen die michel al postte. misschien met flexrails buiten R5 om?

Gr.
Robin

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2009, 16:53:36 »
Bedankt voor de tips.
Robin: bedoel je de standdard R4 of de R4  maat die ik heb staan? (betekent 4e spoor vanaf binnen)
Probleem is dat ik totaal maar 90 cm heb in de breedte. :-[
Standaard R5 zit al op 98 cm diameter, valt dus af. Een standaard R4 op 72 cm
Dit betekent dat ik maximaal 2, hooguit drie sporen in de bocht kan leggen. Perron weet ik niet of dat dan nog gaat passen.... :(
Dat vormt helaas geen station.
Een idee om dit op te lossen?
In de lengte helaas ook geen ruimte over ivm verdere baanplan.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:47:35 »
Hoi Ben,

Voor je perron kan ik wel een oplossing bedenken. Maar weet niet of het heel mooi wordt. Dat zou je even moeten proberen. Misschien is het een optie om je perron zo laag te maken dat de trein er overheen kan "uitzwenken".

mvg, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2009, 14:07:36 »
Tips ter harte genomen en een nieuw ontwerp gemaakt. Heb ingeleverd op aantal banen langs perron maar de flexibiliteit is redelijk gewaarborgt.
Kleinste straal is nu 360 mm

Graag jullie mening....

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2009, 15:27:51 »
Ben, ik vind het niet echt mooi vloeiend lopen.
Persoonlijk vind ik dat dit beter loopt.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paulan

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2009, 18:30:45 »
Hoi Ben,

Je heb het over:
De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk).

Hoe los je dit op om geen kortsluiting te krijgen? (keerlus probleem)

Hou wel rekening mee dat de bochten perfect moeten liggen met name de bochtwissels, driewegwissels geven ook vaak problemen.



vr. gr.

Paul

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2009, 18:42:40 »
Hallo Paul,

In dit gedeelte zit geen keerlus. En een spoor kun je natuurlijk altijd twee kanten op berijden. ;)
In de verdere baan zitten drie keerlussen zodat ik overal vandaan naar m'n schaduwstation kan en ook kan wisselen van linksom naar rechtsom. :)

Ha Wim,
Baan aangepast en ook de driewegwissel omgedraaid. Dit puur wegens ruimte. Als ik na de driewegwissel een bezetmeldpunt maak dan kan ik toch de losgekoppelde lok keren naar de opstelsporen?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021