Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 19:13:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:12:27
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
jjg koopmans
Vandaag
om 19:07:14
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 19:04:38
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Bert55
Vandaag
om 17:59:54
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:31
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N) (gelezen 4199 keer)
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Gepost op:
22 June 2009, 14:47:25 »
Hallo,
Bij deze een gedeelte van mijn baanplan.
Zichtbaar is het doorgangsstation dat in een bocht ligt. De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk)
De stralen zijn aan de krappe kant maar te doen. Helaas niet meer ruimte voorhanden.
Nu wil ik ook wat kunnen rangeren met ontkoppelen en vervangen van loks. De twee kopstukjes (één boven en één beneden) zouden hiervoor bedoelt zijn maar ideaal is het niet. Ook de plaats van ontkoppelrails ligt nog niet vast.
Heeft iemand een goed idee hoe dit te verwezelijken? (misschien heeft iemand ook nog andere tips?)
Ga rijden met koploper icm MM.
Tijdperk IV; treinlengte max. 115.
«
Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 23:41:30 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
1op160
Offline
Berichten: 355
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #1 Gepost op:
22 June 2009, 15:44:18 »
Hallo Ben,
Even 2 dingen waar je rekening mee moet houden als je een station maakt in een bocht.
1. Let op dat je treinen (vooral bij scherpe bochten) erg ver naar binnen "uitzwenken". Hierdoor zouden ze als het perron in de binnenbocht licht het perron kunnen raken en met het perron in de buitenbocht erg ver van het perron af kunnen staan.
2. Mijn ervaring met ontkoppelrails in een bocht is dat dit niet altijd goed gaat met ontkoppelen. Dit komt ook door het "uitzwenken" van de trein waardoor de koppelingen soms niet goed (recht) boven de ontkoppelrails komen.
Ik hoop dat je iets kan met deze tips.
Gr, Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Rmul
Offline
Berichten: 29
altijd een zwak voor de kleintjes
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #2 Gepost op:
22 June 2009, 16:41:40 »
Ben,
Ziet er erg leuk uit, maar uit ervaring kan ik afraden kleiner dan R4 te gaan aan perrons. Dat geeft de problemen die michel al postte. misschien met flexrails buiten R5 om?
Gr.
Robin
Gelogd
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #3 Gepost op:
22 June 2009, 16:53:36 »
Bedankt voor de tips.
Robin: bedoel je de standdard R4 of de R4 maat die ik heb staan? (betekent 4e spoor vanaf binnen)
Probleem is dat ik totaal maar 90 cm heb in de breedte.
Standaard R5 zit al op 98 cm diameter, valt dus af. Een standaard R4 op 72 cm
Dit betekent dat ik maximaal 2, hooguit drie sporen in de bocht kan leggen. Perron weet ik niet of dat dan nog gaat passen....
Dat vormt helaas geen station.
Een idee om dit op te lossen?
In de lengte helaas ook geen ruimte over ivm verdere baanplan.
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
1op160
Offline
Berichten: 355
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2009, 08:47:35 »
Hoi Ben,
Voor je perron kan ik wel een oplossing bedenken. Maar weet niet of het heel mooi wordt. Dat zou je even moeten proberen. Misschien is het een optie om je perron zo laag te maken dat de trein er overheen kan "uitzwenken".
mvg, Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2009, 14:07:36 »
Tips ter harte genomen en een nieuw ontwerp gemaakt. Heb ingeleverd op aantal banen langs perron maar de flexibiliteit is redelijk gewaarborgt.
Kleinste straal is nu 360 mm
Graag jullie mening....
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #6 Gepost op:
23 June 2009, 15:27:51 »
Ben, ik vind het niet echt mooi vloeiend lopen.
Persoonlijk vind ik dat dit beter loopt.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Paulan
Offline
Berichten: 34
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #7 Gepost op:
23 June 2009, 18:30:45 »
Hoi Ben,
Je heb het over:
De bedoeling is dat bij dit station het
middelste spoor tweerichtingen
wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk).
Hoe los je dit op om geen kortsluiting te krijgen? (keerlus probleem)
Hou wel rekening mee dat de bochten perfect moeten liggen met name de bochtwissels, driewegwissels geven ook vaak problemen.
vr. gr.
Paul
Gelogd
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #8 Gepost op:
23 June 2009, 18:42:40 »
Hallo Paul,
In dit gedeelte zit geen keerlus. En een spoor kun je natuurlijk altijd twee kanten op berijden.
In de verdere baan zitten drie keerlussen zodat ik overal vandaan naar m'n schaduwstation kan en ook kan wisselen van linksom naar rechtsom.
Ha Wim,
Baan aangepast en ook de driewegwissel omgedraaid. Dit puur wegens ruimte. Als ik na de driewegwissel een bezetmeldpunt maak dan kan ik toch de losgekoppelde lok keren naar de opstelsporen?
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)