Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?  (gelezen 260825 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #135 Gepost op: 22 juni 2009, 23:57:55 »
Op zich geen bezwaren hoor, echter wordt het gewoonweg veel te duur. Kijk maar eens naar het station van Tilly, betaal je ook al gauw 75 euries voor.

Maar puur het stationsgebouw van Weert, zonder de perrongebouwen, is niet groot. Het is zo asymmetrisch als de ziekte, dat wel. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ed Barendregt

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
    • PeArd
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #136 Gepost op: 23 juni 2009, 00:10:01 »
PeArd levert diverse Nederlandse stations als kartonnen bouwplaat. Station Sneek is wat detaillering betreft de mooiste. Wolvega is een goed alternatief voor wie kleiner wil.
Een beetje modelbouwer kan de bouwplaten nog wat verder opgraden of aanpassen. Verkrijgbaar in de schalen Z - N - HO en prettig geprijsd.
Station Sneek als grootste model (meerlaags dus relief) te bouwen uit 15 A4-tjes karton voor 22,50. (HO)
Zie de website www.peard.nl
beleefd aanbevolen,
Ed Barendregt.

Aspelix

  • Gast
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #137 Gepost op: 23 juni 2009, 00:11:01 »
Maar de perrongebouwen en de voormalige goederenloods en de nog wat voormaliger ringloods zijn beslist de moeite waard.

Groet, Ruurd

[edit]
(Ruurd heeft het vermoedelijk over Weert.)
[/edit]

yep (y)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 18:25:03 door Ruurd Benthem »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #138 Gepost op: 23 juni 2009, 08:37:47 »
(Ruurd heeft het vermoedelijk over Weert.)

Absoluut, maar dan heb je het inmiddels over een emplacement van een paar kilometer lang. Commercieel is dat niet haalbaar in h0 of zelfs in N.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #139 Gepost op: 23 juni 2009, 09:11:10 »
Zelf zou ik graag een klein of middelgroot Nederlands station (of halte) op de markt willen zien komen. Ik snap dat velen de voorkeur geven aan de wat oudere (en grotere) stations, maar deze passen lang niet op alle banen door of een beperkte ruimte of doordat ze een duidelijk modern Nederland willen nabootsen.

Als ik een voorkeur zou moeten aangeven, dan zijn dat de volgende:
  • station Tilburg - Is al meerdere malen genoemd. Is een mooi en groot station met een hele sprekende architectuur. Het is vooral ook een station wat van bovenaf erg mooi is om te zien.
  • station Assen - Door velen verguisd vanwege het ontwerp en de vorm. Toch is het een heel leuk en mooi klein station. Het heeft sprekende vormen en is speels qua opzet en indeling. Voordeel van dit station in modelvorm zou ook nog kunnen zijn dat de modelbouwer het op verschillende wijzen zou kunnen bouwen: het bestaat uit een centrale hal (de 'moskee') en enkele zijvleugels (aan de ene kant kantoren en bewaakte fietsenstalling en aan de andere kant winkels en een OV-bureau) die dan wel of niet erbij geplaatst kunnen worden.
  • station Vleuten / station Utrecht Terwijde - Een kleine moderne halte waar ikzelf (en vast meer modelspoorders) erg blij mee zal zijn wanneer deze op de markt zou verschijnen. Een kleine halte die op vele plaatsen op de modelbaan makkelijk in te passen is.

Maurice

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen
« Reactie #140 Gepost op: 23 juni 2009, 15:06:22 »
Bij dat laatste voorstel moet je wel een (oplossing voor een) spoordijk hebben. En als, dan graag op de goede schaal, maar dat geldt voor alle voorstellen, wat mij betreft.

Gr/H

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #141 Gepost op: 23 juni 2009, 15:59:02 »
Het vroegere stationsgebouw van Franeker. Een mooi stijlvol gebouw.

Bron: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=franeker&num=2

Groet,
Johan Zijlstra
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 16:04:38 door Johan Zijlstra »
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #142 Gepost op: 23 juni 2009, 17:30:56 »
station deventer, en dan liefts in de uitvoering zo rond 1960, met het laadperron van van gent en loos aan de voorkant

bron: http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=deventer&num=2

Aspelix

  • Gast
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #143 Gepost op: 23 juni 2009, 18:54:48 »
(Ruurd heeft het vermoedelijk over Weert.)

Absoluut, maar dan heb je het inmiddels over een emplacement van een paar kilometer lang. Commercieel is dat niet haalbaar in h0 of zelfs in N.

- Peter

@ peter: zie mijn edit in de betreffende posting; klopt

=> 2: Ik bouw momenteel aan een deel van het emplacement van NSR in Venlo. Het goederen gedeelte laat ik achterwege, dan heb ik helemaal geen zitplaats meer, maar het reizigersgedeelte is een pracht inspiratiebron. (zodra ik m'n DSLR heb, zal ik foto's plaatsen).
Ook de volle lengte bouw ik niet na, omdat dat een baan van 23 meter op zou leveren. Huiskamer en slaapkamersamen zijn slechts 7 meter.
Neemt niet weg, dat er vanuit die werkelijkheid een interessant emplacement wordt gelegd met veel rij- en rangeermogelijkheden.

Het stationsgebouw van Venlo is vrij compacht en vooral tijdloos. Het heeft ondanks zijn leeftijd van een slordige 50 jaar nog altijd een vrij moderne uitstraling.
Het past evenwel in de periode, dat er vanuit duitsland nog met stoom werd gereden, maar evenzo goed kwam er ook de V100/BR212, V160/BR216, BR 23, E41/BR 141; E10/BR110 Bügelfalten in blauw; E10.13/BR113, BR103, BR111 met wendezüge; E150, BR151 in voorspan (Ertstreinen!!); BR 143, zelfs nog in DR-uitvoering vóór de Wende; Accutriebwagen met aanhanger BR 514 in DB-rood en oceaanblauw/beige.
En nu alles van Railion, Veolia, Rail4chem. HGK... en de V60/BR260 van Railion

En wat de NS betreft: 1000, zowel voor vakantietreinen als voor containertreinen, 1100, 1200, 1300, 1500 16/17/1800 en de Sik, Hippel, Beel, 22/2300, 24/2500, 64/6500.
De 232, 77/7800, Class 66
Verder  DE-n, plan U, Wadloper, Buffel, GTW-2 en -3 van Veolia, op dieselgebied.
Elektriek mat '40, '46, hondekop, koploper, DDM, IRM.

Kortom: een staiton, waar je naar hartelust alles door elkaarkunt gooien, zonder al te zeer met de werkelijkhgeid in conflict te komen. Zelfs de zwaar-transportwagen met Leopards reden door Venlo ten tijde van de Golfoorlog.   Mijn hemeltje, wat wil je nog meer...

Als ik wat vergeten ben, dan roep maar.

Hier laat ik het voor het moment maar even bij, anders staat straks de HD van de server vol. ;D
Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 19:03:34 door Ruurd Benthem »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #144 Gepost op: 27 juni 2009, 12:43:57 »
Info over station is genoeg, NIET wat er allemaal voorbij kwam....

Aspelix

  • Gast
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #145 Gepost op: 27 juni 2009, 13:06:39 »
Peter, ik bedoelde: Chris,
Als jouw reactie op mijn posting slaat, prima. Ok.

Ik wil een gortdroge opsomming van allerlei stations vermijden en geef een onderbouwing van waarom een modern Nederlands station voor heel veel mensen interessant kan zijn.
Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen, vooral de tijdperkrijders en de maatschappij-mensen.

Een ieder kan voor zichzelf uitmaken, of dat voor hem/haar wel of niet interessant is en daarmee een keuze meer toespitsen.
Van alle andere genoemde stations weet ik verder hoegenaamd niets, behalve dat ze mooi gevonden wortden.  En waarmee ik dan feitelijk een hoop onbedoelde non-informatie heb gekregen.

Fijn weekend en groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 16:03:42 door Ruurd Benthem »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #146 Gepost op: 27 juni 2009, 14:52:33 »
3 keer vandaag moeten vegen in deze draad.
NA mijn verzoek.
De volgende keer ga ik andere dingen vegen.

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #147 Gepost op: 27 juni 2009, 15:41:22 »
Station Schin op Geul:

een stationsgebouw dat stamt uit 1913, en is een voorbeeld van een vorkstation (Een vorkstation (ook wel wigstation genoemd) is een station dat gelegen is langs twee spoorlijnen, die iets buiten het station bij elkaar komen. Er liggen perrons langs beide spoorlijnen, en die liggen op dat punt niet evenwijdig. Het stationsgebouw staat vaak tussen de beide spoorlijnen, in de oksel waar de lijnen samenkomen).
Het station heeft een zeer beperkt aantal voorzieningen. Er is een kaartautomaat aanwezig, er is een onbewaakte fietsenstalling en er zijn parkeerplaatsen voor auto's. In het stationsgebouw zijn enkele wachtruimten. Tegenwoordig is in het stationsgebouw een restaurant gevestigd.

Afkorting: Sog
Opening 23 oktober 1853
Perronsporen 4
Lijn(en) Aken - Maastricht,
Schin op Geul - Heerlen

Of

Station Valkenburg (lb)

gelegen aan het traject Maastricht - Heerlen en geldt als het oudste nog bestaande van Nederland. Het mergelen gebouw werd ontworpen door Jacobus Enschedé en werd geopend op 23 oktober 1853. Enschedé liet zich inspireren door het paleis van koning Willem II in Tilburg. In 1890 werden twee vrijstaande gebouwtjes aan de zijkanten gesloopt om plaats te maken voor langere vleugels.
Het gebouw, dat geklasseerd is als rijksmonument, is nog steeds als station in gebruik. In 2005 werd het station verpacht en in oude staat teruggebracht. Sindsdien is er een restauratie en een kiosk in gevestigd. Medio Pasen 2009 worden de ruimtes van de treinenwinkel heringericht met een expo over toeristisch Valkenburg, over de geschiedenis van de Heuvellandlijn en over de ZLSM.
Aanvankelijk lag het station aan de lijn Aken – Maastricht, later kreeg het station aansluitingen naar Heerlen en Kerkrade (Miljoenenlijn). Alleen Heerlen – Maastricht is nu nog in reguliere exploitatie. De stations Houthem-Sint Gerlach en Schin op Geul aan deze lijn behoren ook tot de gemeente Valkenburg aan de Geul.

Afkorting Vk
Opening 23 oktober 1853
Perronsporen 3
Lijn(en) Heuvellandlijn (Aken - Maastricht)

Bron: wikipedia


Ik hoop dat dit bedoelt word en anders word het vegen  :-\, Groet Oskar
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #148 Gepost op: 27 juni 2009, 18:59:38 »
Een eilandstation, met een gebouw tussen de sporen. Bijvoorbeeld zoals Bilthoven, Ermelo, Geldrop, Nunspeet, die alle (en misschien zijn er nog wel meer) wat betreft bouw wel een beetje op elkaar lijken.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Open vraag : Welk Nederlands station zie jij het liefst in model verschijnen ?
« Reactie #149 Gepost op: 27 juni 2009, 19:12:03 »
harderwijk dan ook albert??