Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Verlichting in wagons  (gelezen 7468 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Verlichting in wagons
« Gepost op: 17 juni 2009, 19:38:35 »
Steeds meer en meer ben ik verlichting in het bouwen in de rijtuigen.

Ik heb verlichting van diverse fabrikanten alsmede van modelspoorverenigingen in de kleur geel, wit en warmwit.

Wat me opvalt hoe goed je baan ook schoonhoudt knipperen blijven de verlichting nog altijd.

Ik heb soms ook problemen met kortgekoppelde rijtuigen op de profirails met name in de spiraalbochten in de hellingen ,gek genoeg bergafwaarts heb ik er geen last van.
Met name de marklin set 60 de langste reizigerstrein ter wereld.

Nou zat ik eraan te denken ieder wagon zijn eigen stroomopname waardoor ik normale koppeling kan rijden.zit nadeel aan
Iedere wagon zijn eigen stroom opname is voor mij (eigenlijk) geen optie .
Reden hiervoor is als de wagons afgesteld staan op rangeer terrein dan brandt de verlichting natuurlijk en de sporen met een aan /uit schakelaar uit rusten is geen optie.
plaatsgebrek/kabels.

Ik heb ook 1 verlichtingstrip van digirails met condensator (wit) echter ik weet niet wat de maximale belasting mag zijn .

Ik heb totaal 4 hoofdsporen die zijn niet met elkaar verbonden,met maximale capaciteit van 16 treinen tegelijk laten rijden.rangeerterrein geen beveilging gebeurt op zicht het rangeren. analoog/gelijkstroom.iedere hoofdspoor heeft zijn eigen trafo.

Ik heb op iedere  spoor 4 treinen (2 personen en 2 goederentreinen)  staan  die kunnen tegelijk rijden ,
-baan is opgedeeld in 4 segmenten .iedere segment wordt apart gevoed door dezelfde trafo-,
door middel van bloksysteem reedcontact en inhaalspoor zodat station niet de baan doorgang blokkeert.

Het eerste rijtuig neemt de stroom op en geeft het door aan de andere 3 rijtuigen door middel van stroom voerende koppeling van tams (viessmann koppelingen breken sneller mijn ervaring ).

Nou is mijn vraag is kan de verlichtingsstrip (met condensator) in de eerste wagon het wel aan.

Of zijn  er zijn nog andere mogelijkheden.oplossingen


Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2009, 16:33:53 »
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar ik denk dat je in het eerste rijtuig een verlichtingsstrip met condensator wilt gebruiken, van waaruit je de andere rijtuigen voedt. Klopt dat?

Dat kan in principe wel, en op zich zal de verlichtingsstrip met condensator het ook wel 'aankunnen' (in die zin dat deze niet kapot zal gaan), maar het effect van de condensator wordt wel steeds kleiner hoe meer verbruikers vanuit deze condensator gevoed worden. De condensator is natuurlijk berekend op die ene verlichtingsstrip. Hang je daar een tweede strip aan (dus twee keer zoveel LEDs op dezelfde condensator) dan is het 'gat' wat de condensator kan overbruggen een stuk kleiner. Doe je dat met een hele trein, dan zou de condensator uiteindelijke weleens geen effect meer kunnen hebben.

Volgens mij kun je het beste de stroomafname verdelen over de trein, dus elk rijtuig stroom af laten nemen, en dan deze stroomafname ook nog doorgeven van het ene rijtuig naar het andere via stroomvoerende koppelingen. Zolang er één rijtuig dan stroom kan afnemen, blijft je verlichting branden. Mijn ervaring (in N-spoor), zonder elektrische verbinding tussen de rijtuigen, is dat de verlichting in vier-assige rijtuigen waarbij op alle wielen stroom wordt afgenomen (dus vier wielen met stroomafname per spoorstaaf) zeer zelden knippert. In rijtuigen waarbij per draaistel maar aan één kant stroom wordt afgenomen (met stroomafnemers op de assen in plaats van de wielen) knippert de verlichting inderdaad vreselijk.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2009, 16:49:48 »
Deze vraag komt ook bij mij regelmatig naar boven: hoe krijg ik een constant brandende verlichting....

Conclusie is elke keer net als wat Marcel zegt:  de stroomopname hapert, met name vanaf de as. En helaas hebben veel rijtuigen opname via de as... :(

Lok's hebben hier geen (minder) last van omdat de overbrenging rechtstreeks via de wielen gaat waardoor er minder kans op verstoringen is.

Als we dus de stroomopname kunnen verbeteren van een rijtuig dan zou het probleem grotendeels opgelost moeten zijn lijkt mij. :)

Heeft er al eens iemand geprobeerd verende strips tegen de wielen te monteren  (of evt rechtstreeks op een spoorstaaf alhoewel dat cosmetisch niet zo fraai is). Dan zou je dezelfde afname krijgen als bij een lok en dus minder problemen....

Iemand ideeën of al concrete resultaten???

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2009, 17:37:49 door Ben »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2009, 17:21:12 »
Deze vraag komt ook bij mij regelmatig naar boven: hoe krijg ik een constant brandende verlichting....


M.b.v. een accu.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mikevl24

  • nieuwe baanplannen op FREMO maatstaven.
  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • M'n geweatherde NS 2200
    • NSpoorbaan
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2009, 17:45:51 »
(of evt rechtstreeks op een spoorstaaf alhoewel dat cosmetisch niet zo fraai is). Dan zou je dezelfde afname krijgen als bij een lok en dus minder problemen....
lijkt me niet zo heel handig met wissels en oneffenheden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2009, 17:47:19 »
Mischien iets met baterijen die zich opladen tijdens het rijden, zodat je altijd constante verlichting hebt. (Accu dus)

mikevl24

  • nieuwe baanplannen op FREMO maatstaven.
  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • M'n geweatherde NS 2200
    • NSpoorbaan
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2009, 17:54:13 »
een condensator? of meerdere in serie geschakeld (y)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2009, 17:58:00 »
een oplaadbare batterij is misschien een optie (zoals in fietsverlichting, deze houden het erg lang vol)
alleen... hoe gaan we die aan en uit schakelen??
schakelaars op elk rijtuig lijkt me weer erg omslachtig tenzij je doorvoerende koppelingen hebt, heb je maar één schakelaar nodig.


N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2009, 18:16:20 »
je kan ook 1 doorgaande voeding maken. van de eerst rijtuig naar de laatste rijtuig. En dan per wagon de verlichting daar van af halen en met een condensator er tussen.

mikevl24

  • nieuwe baanplannen op FREMO maatstaven.
  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • M'n geweatherde NS 2200
    • NSpoorbaan
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2009, 18:17:46 »
functiedecoder met weinig functies, 1 is voldoende
alhoewel hier heb je ook stroomdoorvoerende nodig
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2009, 18:24:13 door mikevl24 »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2009, 18:22:43 »
Daar heb ik niet verder over nagedacht.

Iedere wagon zijn eigen verlichtingsstrip met condensator.oke.

nadeel hiervan is dan heb ik totaal 20 (ik heb 1 sets rode  dubbeldekkers regiobahn DB ) nieuwe verlichtingsstrips nodig.En wat doe ik dan met de oude strips.

Of is het mogelijk losse condensator bij de strips in te zetten.en waar moet ik dan hierbij op lettenweerstand capacitei
Dan komt andere vraag op plaatsgebrek in de wagons en worden deze condensator niet warm.
ik heb helaas al eens megemaakt dat verlichtingsstrip kunststof deed smelten waren nog gloeilampen al omgebouwd naar leds.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2009, 18:24:13 »
Maar je kunt toch ook je eigen strips maken? SMD ledjes met een condensator ervoor?
Is misschien een idee om over na te denken.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2009, 18:24:47 »
Hallo mike ik rij niet digitaal.
erik ----en het is al doorvoerende voeding dor middels van stroomvoerende koppeling

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2009, 18:28:26 »
je zou dit dan moeten krijgen per wagon.


ps let niet op mijn paint geknoei. de rond moeten ledjes voorstellen

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:Verlichting in wagons
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2009, 18:29:37 »
Ik heb al paar keer  geprobeer smd leds  te solderen.dat gaat niet geweldig af.auw.
Daar ga ik me niet nog een keer aan wagen.