BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dennie op 17 juni 2009, 19:38:35

Titel: Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 17 juni 2009, 19:38:35
Steeds meer en meer ben ik verlichting in het bouwen in de rijtuigen.

Ik heb verlichting van diverse fabrikanten alsmede van modelspoorverenigingen in de kleur geel, wit en warmwit.

Wat me opvalt hoe goed je baan ook schoonhoudt knipperen blijven de verlichting nog altijd.

Ik heb soms ook problemen met kortgekoppelde rijtuigen op de profirails met name in de spiraalbochten in de hellingen ,gek genoeg bergafwaarts heb ik er geen last van.
Met name de marklin set 60 de langste reizigerstrein ter wereld.

Nou zat ik eraan te denken ieder wagon zijn eigen stroomopname waardoor ik normale koppeling kan rijden.zit nadeel aan
Iedere wagon zijn eigen stroom opname is voor mij (eigenlijk) geen optie .
Reden hiervoor is als de wagons afgesteld staan op rangeer terrein dan brandt de verlichting natuurlijk en de sporen met een aan /uit schakelaar uit rusten is geen optie.
plaatsgebrek/kabels.

Ik heb ook 1 verlichtingstrip van digirails met condensator (wit) echter ik weet niet wat de maximale belasting mag zijn .

Ik heb totaal 4 hoofdsporen die zijn niet met elkaar verbonden,met maximale capaciteit van 16 treinen tegelijk laten rijden.rangeerterrein geen beveilging gebeurt op zicht het rangeren. analoog/gelijkstroom.iedere hoofdspoor heeft zijn eigen trafo.

Ik heb op iedere  spoor 4 treinen (2 personen en 2 goederentreinen)  staan  die kunnen tegelijk rijden ,
-baan is opgedeeld in 4 segmenten .iedere segment wordt apart gevoed door dezelfde trafo-,
door middel van bloksysteem reedcontact en inhaalspoor zodat station niet de baan doorgang blokkeert.

Het eerste rijtuig neemt de stroom op en geeft het door aan de andere 3 rijtuigen door middel van stroom voerende koppeling van tams (viessmann koppelingen breken sneller mijn ervaring ).

Nou is mijn vraag is kan de verlichtingsstrip (met condensator) in de eerste wagon het wel aan.

Of zijn  er zijn nog andere mogelijkheden.oplossingen

Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 18 juni 2009, 16:33:53
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar ik denk dat je in het eerste rijtuig een verlichtingsstrip met condensator wilt gebruiken, van waaruit je de andere rijtuigen voedt. Klopt dat?

Dat kan in principe wel, en op zich zal de verlichtingsstrip met condensator het ook wel 'aankunnen' (in die zin dat deze niet kapot zal gaan), maar het effect van de condensator wordt wel steeds kleiner hoe meer verbruikers vanuit deze condensator gevoed worden. De condensator is natuurlijk berekend op die ene verlichtingsstrip. Hang je daar een tweede strip aan (dus twee keer zoveel LEDs op dezelfde condensator) dan is het 'gat' wat de condensator kan overbruggen een stuk kleiner. Doe je dat met een hele trein, dan zou de condensator uiteindelijke weleens geen effect meer kunnen hebben.

Volgens mij kun je het beste de stroomafname verdelen over de trein, dus elk rijtuig stroom af laten nemen, en dan deze stroomafname ook nog doorgeven van het ene rijtuig naar het andere via stroomvoerende koppelingen. Zolang er één rijtuig dan stroom kan afnemen, blijft je verlichting branden. Mijn ervaring (in N-spoor), zonder elektrische verbinding tussen de rijtuigen, is dat de verlichting in vier-assige rijtuigen waarbij op alle wielen stroom wordt afgenomen (dus vier wielen met stroomafname per spoorstaaf) zeer zelden knippert. In rijtuigen waarbij per draaistel maar aan één kant stroom wordt afgenomen (met stroomafnemers op de assen in plaats van de wielen) knippert de verlichting inderdaad vreselijk.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Kieft01 op 18 juni 2009, 16:49:48
Deze vraag komt ook bij mij regelmatig naar boven: hoe krijg ik een constant brandende verlichting....

Conclusie is elke keer net als wat Marcel zegt:  de stroomopname hapert, met name vanaf de as. En helaas hebben veel rijtuigen opname via de as... :(

Lok's hebben hier geen (minder) last van omdat de overbrenging rechtstreeks via de wielen gaat waardoor er minder kans op verstoringen is.

Als we dus de stroomopname kunnen verbeteren van een rijtuig dan zou het probleem grotendeels opgelost moeten zijn lijkt mij. :)

Heeft er al eens iemand geprobeerd verende strips tegen de wielen te monteren  (of evt rechtstreeks op een spoorstaaf alhoewel dat cosmetisch niet zo fraai is). Dan zou je dezelfde afname krijgen als bij een lok en dus minder problemen....

Iemand ideeën of al concrete resultaten???

Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Wim Ros op 18 juni 2009, 17:21:12
Deze vraag komt ook bij mij regelmatig naar boven: hoe krijg ik een constant brandende verlichting....


M.b.v. een accu.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: mikevl24 op 18 juni 2009, 17:45:51
(of evt rechtstreeks op een spoorstaaf alhoewel dat cosmetisch niet zo fraai is). Dan zou je dezelfde afname krijgen als bij een lok en dus minder problemen....
lijkt me niet zo heel handig met wissels en oneffenheden.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Chiel op 18 juni 2009, 17:47:19
Mischien iets met baterijen die zich opladen tijdens het rijden, zodat je altijd constante verlichting hebt. (Accu dus)
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: mikevl24 op 18 juni 2009, 17:54:13
een condensator? of meerdere in serie geschakeld (y)
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Kieft01 op 18 juni 2009, 17:58:00
een oplaadbare batterij is misschien een optie (zoals in fietsverlichting, deze houden het erg lang vol)
alleen... hoe gaan we die aan en uit schakelen??
schakelaars op elk rijtuig lijkt me weer erg omslachtig tenzij je doorvoerende koppelingen hebt, heb je maar één schakelaar nodig.


Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: erik1 op 18 juni 2009, 18:16:20
je kan ook 1 doorgaande voeding maken. van de eerst rijtuig naar de laatste rijtuig. En dan per wagon de verlichting daar van af halen en met een condensator er tussen.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: mikevl24 op 18 juni 2009, 18:17:46
functiedecoder met weinig functies, 1 is voldoende
alhoewel hier heb je ook stroomdoorvoerende nodig
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 18 juni 2009, 18:22:43
Daar heb ik niet verder over nagedacht.

Iedere wagon zijn eigen verlichtingsstrip met condensator.oke.

nadeel hiervan is dan heb ik totaal 20 (ik heb 1 sets rode  dubbeldekkers regiobahn DB ) nieuwe verlichtingsstrips nodig.En wat doe ik dan met de oude strips.

Of is het mogelijk losse condensator bij de strips in te zetten.en waar moet ik dan hierbij op lettenweerstand capacitei
Dan komt andere vraag op plaatsgebrek in de wagons en worden deze condensator niet warm.
ik heb helaas al eens megemaakt dat verlichtingsstrip kunststof deed smelten waren nog gloeilampen al omgebouwd naar leds.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Bart Mestrom op 18 juni 2009, 18:24:13
Maar je kunt toch ook je eigen strips maken? SMD ledjes met een condensator ervoor?
Is misschien een idee om over na te denken.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 18 juni 2009, 18:24:47
Hallo mike ik rij niet digitaal.
erik ----en het is al doorvoerende voeding dor middels van stroomvoerende koppeling
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: erik1 op 18 juni 2009, 18:28:26
je zou dit dan moeten krijgen per wagon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_9_8.jpg)

ps let niet op mijn paint geknoei. de rond moeten ledjes voorstellen
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 18 juni 2009, 18:29:37
Ik heb al paar keer  geprobeer smd leds  te solderen.dat gaat niet geweldig af.auw.
Daar ga ik me niet nog een keer aan wagen.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: erik1 op 18 juni 2009, 18:33:09
als je het zo doe kan je ook allerlei wagonnen koppelen. ik weet niet met wat voor tin en soldeerbout (hoeveel watt) je aan de gang bent gegaan?

heb voor mijn plan u project ook smd leds en het ging prima.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 18 juni 2009, 18:45:08
Ik heb solderbout van 15 watt maar ik wil nog een soldeerstation gaan halen.echter nog orienterend .
ik gebruk stanaard soldeertin 40/60
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: erik1 op 18 juni 2009, 21:26:45
je bedoel zeker 60/40 met hardkern en die 15 watt is helemaal niet verkeerd.
denk dat het gewoon een kwestie is van oefenen.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Hans sprinter op 18 juni 2009, 22:57:32
Ew, even wat praktijkervaring:
Een 15 watt bout is nogal mager. Ik gebruik zelf een station van 50 watt en das eigenlijk maar net marginaal genoeg.
Ik zou zo zeggen: kom eens op een beurs als rail of eurospoor. Op beide geef ik demonstratie SMD LED verlichting bouwen. Met inderdaad een condensator, dus minder geknipper.
Hans
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: tinus op 18 juni 2009, 23:31:43
Met een knoopcel accu is het ook goed te maken.
Heb hier een 1314 van Lima met aan 1 zeide led sluitverlichting.
Deze brand na het opladen nog wel even (10 minuten) door.
Dit zou waarschijnlijk ook goed in de bestaande led-strips in te bouwen zijn,
een en ander wel afhankelijk van het aantal led's.

Tinus.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Menno op 19 juni 2009, 01:42:40
Wow hans... een 50 Watter voor SMD? Als ik dat hier doe houd ik al snel geen SMD'tjes meer over (veelal 0603 en 1206)

Ik soldeer die met een 20 Watt temparatuur geregeld boutje, mijn Weller (de 50 watter) komt alleen in actie voor gewone componenten en messing solderen.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Hans sprinter op 19 juni 2009, 09:13:03
Menno, in de electronica zijn er een aantal regeltjes.
Als je het vermogen aanpast aan de tijd die je het gebruikt krijg je de beste soldeerverbindingen.
Uiteraard gebruik ik ook de 0603 en 1206 vormen, naast smd IC's enz.
Geen probleem, gewoon goed leren solderen. (y)
Hans

PS een 80 watt station werkt nog fijner  ;D
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 19 juni 2009, 09:29:23
Volgens mij heb je echt geen hoog vermogen nodig om SMD LEDs te solderen. Als je de tin kunt laten smelten, kun je er een SMD LED mee solderen. Als je de LEDs op een strokenprintje soldeert, is het echt niet zo moeilijk. Eerst aan één kant een klein beetje tin op het strokenprintje. Dan die tin laten smelten en met een tangetje of pincet de SMD LED er in drukken (en vlak op het printje leggen). Tenslotte de andere kant vastsolderen en klaar.

Op 1zu160 (http://www.1zu160.net/elektrik/innenbeleuchtung.php) staat ook een artikeltje over flikkervrije binnenverlichting. Daar wordt onder andere gebruik gemaakt van een goldcap condensator.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: dennie op 22 juni 2009, 12:50:16
Ik heb de viessmann 50491 wagon geel (grote leds) verlichtingstrip met condensator 2 stuks op 1 strip, gegevens die ik lezen zijn oCuf 25 volt   100uf25volt wat het verder betekent ?
Ik heb ze getest met een zeer oude lima trafo 12 volt op volle spanning deze strip brandde al volop.
echter de nadeel 2 x grote condensator past net in de roco ns intercitywagon,deze wagon neem ik als proef voor de beide verlichtingsstrips

En de verlichtingstrip van digirails DR280 (geel) met gegevens condensator8 aa 220 16 volt en smd leds volop spanning brandde smd niet echt naar tevreden ondanks de regelsterkte licht.
nadeel strip moet ik op lengte snijden en lichtsterkte liet wat te wensen over

ik zal ze nou eerst even gaan solderen
echter ik zal het nog keer testen met oude fleischmann trafo 16 volt
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: A3 op 28 juni 2009, 07:48:00
Hallo Tinus,

Ik rij digitaal, heb jij een schema hoe jij dit hebt gemaakt, en is de knoopcel oplaadbaar.
Ik heb daar wel oortjes naar.

Groeten Adrie  8)
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: roy1986 op 28 juni 2009, 11:02:46
Met een knoopcel accu is het ook goed te maken.
Heb hier een 1314 van Lima met aan 1 zeide led sluitverlichting.
Deze brand na het opladen nog wel even (10 minuten) door.
Dit zou waarschijnlijk ook goed in de bestaande led-strips in te bouwen zijn,
een en ander wel afhankelijk van het aantal led's.

Tinus.

heb je daar een schema van en de benaming van de componenten

M.v.g Roy
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Wim Ros op 28 juni 2009, 16:01:15
De kunst van het solderen is om het materiaal snel op de juiste temperatuur te brengen.
Dit doe je met veel vermogen.

Met minder vermogen moet je het geheel te lang verhitten en is de spreiding van de warmte ook gelijk groter. De kans dat je dan het betere bak en braadwerk krijgt is dan aanwezig. Ook is de kans dat groter dat je insluitingen krijgt van verkoold vloeimiddel (hars).

Dus 50Watt is een prima vermogen. En heel erg veel ervaring, en niet te bang zijn om iets heet te maken. Kortom goed solderen is een ware kunst.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Verlichting in wagons
Bericht door: Hans sprinter op 28 juni 2009, 19:31:05
Wim, hier spreekt kennis en ervaring. (y)
Heb zelf een 50 en 80 watt station  naast elkaar gehad,
maar idd werkt de 80 watter toch nog net even fijner.  8)
Hans

PS heb zelf toch de 50 watter gehouden  :)