Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:16:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect door saskia
Vandaag om 20:02:18
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
  

Auteur Topic: Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht  (gelezen 6325 keer)

Rockerbox

  • Gast
Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Gepost op: 17 June 2009, 16:58:10 »
Beste (ver)bouwers,

Ook ik wil mijn Lima 1310 uit 1969, na 40 jaar in een schoenendoos te hebben doorgebracht, klaar maken voor de 21e eeuw. Nu ben ik overgestapt naar 3 rail en gebruik Fleischmann Profi koppelingen. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden hieronder graag jullie oplossingen. Ze zijn er, zo als Dhr van Ree die in een draatje gewag maakt van zo'n constructie.

Alvast Bedankt

Rino

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2009, 19:43:43 »
Rino,

Gewoon een Symoba N-koppeling met NEM-schacht eronder lijmen en daar een Profi-koppeling insteken.

Zo dus.



(Een beetje donker, maar als je inzoomt laat het genoeg zien.)

Grtz,
Ton

Rockerbox

  • Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2009, 12:19:14 »
Ton bedankt voor je foto, zo te zien heb jij en korte dissel en ik heb lange dissels     


Zo te zien heb jij de oude dissel vervangen, en ik zag het eerst niet, en niet alleen een NEN-schacht gemontreerd maar een kortkoppelmechaniek met NEN-schacht.
Toch?

Rino

 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2009, 12:55:14 »
Ja, Ton heeft de hele dissel eraf geknipt en een klein Symoba mechaniek onder de bodem gelijmd. Heb ik ook gedaan. Werkt prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2009, 13:51:02 »
Rino,

Ik ben inderdaad een beetje kort door de bocht gegaan met mijn beschrijving, maar het is zoals Henk schrijft.
- Meegegoten koppeling van het draaistel verwijderd en kopse kant van het draaistel afgevlakt.
- Symoba kortkoppelmechaniek onder de bodemplaat gelijmd. Er zijn 2 soorten mechanieken van Symoba: de grote (HO) en de kleine (N). De N-versie heeft als voordeel dat hij kleiner is en dus makkelijker ergens op of in te passen en hij werkt ook bij HO-materieel prima.
- NEM-schacht op de juiste hoogte vastgezet aan het Symoba mechaniek en het stokje van het mechaniek onder de schacht afgeknipt.

Lijmen heb ik gedaan met secondelijm en na vele jaren zit het nog steeds muurvast.

Groeten,
Ton

Rockerbox

  • Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2009, 14:07:06 »
Ton bedankt,

Ik heb het makkelijk zo je ziet is de dissel bij mij niet aangegoten maar geschroefd en ik zit er aan te denken om een Symoba startset aan te schaffen voor €32 incl porto door heel Europa, heb je 6 disselbakken 3 starreverbindingen 6 paar verscillende NEM-schachten en een afstelhulp. Zie link.
http://www.symoba-schniering.de/preise.htm
Zo goeiekoop heb ik het nergens gevonden.


Rino