Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen
door
Overet
Vandaag
om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 22:34:09
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:28:38
Minder wissels
door
Thom
Vandaag
om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht (gelezen 6328 keer)
Rockerbox
Gast
Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Gepost op:
17 June 2009, 16:58:10 »
Beste (ver)bouwers,
Ook ik wil mijn Lima 1310 uit 1969, na 40 jaar in een schoenendoos te hebben doorgebracht, klaar maken voor de 21e eeuw. Nu ben ik overgestapt naar 3 rail en gebruik Fleischmann Profi koppelingen. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden hieronder graag jullie oplossingen. Ze zijn er, zo als Dhr van Ree die in een draatje gewag maakt van zo'n constructie.
Alvast Bedankt
Rino
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2602
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Reactie #1 Gepost op:
17 June 2009, 19:43:43 »
Rino,
Gewoon een Symoba N-koppeling met NEM-schacht eronder lijmen en daar een Profi-koppeling insteken.
Zo dus.
(Een beetje donker, maar als je inzoomt laat het genoeg zien.)
Grtz,
Ton
Gelogd
Rockerbox
Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Reactie #2 Gepost op:
18 June 2009, 12:19:14 »
Ton bedankt voor je foto, zo te zien heb jij en korte dissel en ik heb lange dissels
Zo te zien heb jij de oude dissel vervangen, en ik zag het eerst niet, en niet alleen een NEN-schacht gemontreerd maar een kortkoppelmechaniek met NEN-schacht.
Toch?
Rino
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22556
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Reactie #3 Gepost op:
18 June 2009, 12:55:14 »
Ja, Ton heeft de hele dissel eraf geknipt en een klein Symoba mechaniek onder de bodem gelijmd. Heb ik ook gedaan. Werkt prima.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
TonM
Offline
Berichten: 2602
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Reactie #4 Gepost op:
18 June 2009, 13:51:02 »
Rino,
Ik ben inderdaad een beetje kort door de bocht gegaan met mijn beschrijving, maar het is zoals Henk schrijft.
- Meegegoten koppeling van het draaistel verwijderd en kopse kant van het draaistel afgevlakt.
- Symoba kortkoppelmechaniek onder de bodemplaat gelijmd. Er zijn 2 soorten mechanieken van Symoba: de grote (HO) en de kleine (N). De N-versie heeft als voordeel dat hij kleiner is en dus makkelijker ergens op of in te passen en hij werkt ook bij HO-materieel prima.
- NEM-schacht op de juiste hoogte vastgezet aan het Symoba mechaniek en het stokje van het mechaniek onder de schacht afgeknipt.
Lijmen heb ik gedaan met secondelijm en na vele jaren zit het nog steeds muurvast.
Groeten,
Ton
Gelogd
Rockerbox
Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
«
Reactie #5 Gepost op:
18 June 2009, 14:07:06 »
Ton bedankt,
Ik heb het makkelijk zo je ziet is de dissel bij mij niet aangegoten maar geschroefd en ik zit er aan te denken om een Symoba startset aan te schaffen voor €32 incl porto door heel Europa, heb je 6 disselbakken 3 starreverbindingen 6 paar verscillende NEM-schachten en een afstelhulp. Zie link.
http://www.symoba-schniering.de/preise.htm
Zo goeiekoop heb ik het nergens gevonden.
Rino
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht