Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco hoofdcatalogus 2009/2010  (gelezen 37569 keer)

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
Re:Roco hoofdcatalogus 2009/2010
« Reactie #105 Gepost op: 29 July 2009, 07:53:27 »
Één ding moet ook niet vergeten worden, bij alle suggesties over het op termijn blijven zitten met voorraden, (onder de noemer: winkeldochters): het overgrote deel van de aangekondigde artikelen wordt bij voorinschrijving verkocht aan de detailhandel (iets wat zo'n beetje geldt voor ALLE fabrikanten), dus de oplage van bijvoorbeeld de set met grijze VAM-wagens van in dit geval Roco is op voorhand al bekend en ingepland in de productie. Als er te weinig wordt ingetekend op een bepaald artikel, kan de fabrikant op basis daarvan besluiten om het artikel te schrappen of eventueel (!!) door te schuiven naar een latere datum. Alle fabrikanten hebben in de loop van de jaren hun lesje wel geleerd met betrekking tot grote runs van één bepaald model. Men zal zich tegenwoordig beperken tot relatief kleine runs en daarmee de kans op winkeldochters beperken.

Ik denk, dit verhaal is heel belangrijk, de handel heeft ook zijn problemen met de prijsverhoging. Als roco niet genoeg modelen voor een productie run heeft, dan doen ze vaakl nog een tweede model in de herfstnieuws bijvoorbeeld de 1100 botsneuse of de 2400. Een serie is te wenig voor een productie run, daarom doen ze nog een tweede model. Ik denk de kappen (onderdelen) voor de grijs Vam wagens zijn al geproduceerd en liggen op lager..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #106 Gepost op: 29 July 2009, 07:59:54 »
Iets op voorraad laten liggen kost ook geld. Kost ruimte en je heb al kosten gemaakt en krijgt nog geen geld er voor terug.
Dus ik denk dat ze echt kleine serie's maken van 500 tot 1000 stuks. En dat als de winkeliers er (laten we zeggen) +/- 800 besteld zijn.
Dan pas gaat het in productie. En komt het dus een paar weken later in de winkels. 
Mijn persoonlijke gedachte. (Zodra ik ooit (jaar 2525) bij Roco op bezoek ben geweest zal ik het proberen beter te vertellen.)
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 22:44:34 door Peter Korsten »
vr gr. Mark7758

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 29 July 2009, 13:23:16 »
Dat klinkt wel erg dwingend. Moeten we Neelie Kroes inschakelen?

Nelis geeft Microsoft liever miljarden boetes voor een GRATIS internet explorer, omdat er geen concurrentie zou zijn. Als brussel zich met de modelspoormarkt gaat bemoeien moeten we analoog aan het Microsoft verhaal, straks bij elke aanschaf van een loc of wagen afzonderlijk de wielen, koppelingen, handgrepen enzo gaan bestellen / kopen.    ::)
Of de modelspoorders mogen voor de miljarden boetens gaan opdraaien he    (y)

Groeten, Alexander

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #108 Gepost op: 29 July 2009, 20:31:02 »
Nelis geeft Microsoft liever miljarden boetes voor een GRATIS internet explorer, omdat er geen concurrentie zou zijn. Als brussel zich met de modelspoormarkt gaat bemoeien moeten we analoog aan het Microsoft verhaal, straks bij elke aanschaf van een loc of wagen afzonderlijk de wielen, koppelingen, handgrepen enzo gaan bestellen / kopen. [...]
Groeten, Alexander
Toch zou het zo gek niet zijn als de modelspoormarkt eens wat kritischer door 'Europa' zou worden bekeken. Het publiceren van adviesprijzen is tot daaraan toe, maar het afstraffen van detaillisten die (te ver) onder de adviesprijs verkopen is ronduit crimineel. Vrije markt is vrije markt. Momenteel worden Roco-producten in Duitse winkels tot 12,5% onder de adviesprijs verkocht. Op Ebay kun je nog lagere prijzen aantreffen, maar daar zit weleens een luchtje aan.

Ik denk dat de komende maanden de markt z'n werk moet doen. Als de fabrikant te hoog zit met z'n prijzen, zal dat worden bijgesteld, mogelijk door wat coulanter om te gaan met prijsduikers. De klant moet mijnsinziens beheerst reageren: pas kopen als de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is. Alle gekrakeel over kosten in dit forum is feitelijke onzin. De markt bepaalt voor welke prijs een produkt verkocht kan worden. De fabrikant bepaalt of hij met die prijs winst kan maken. Alom zie je dit mechanisme werken in de vereenvoudigingen die in de produkten worden doorgevoerd. Gelukkig wordt de pers - mede door de kritische toon in de diverse forums - zich wat bewuster om de kant van de klant te kiezen.

Dan nog iets over die aparte koppelingen en wielstellen. Dat lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet zo'n gek idee. Ieder heeft immers z'n eigen voorkeuren. Wat is erop tegen om 'kale' rijtuigen en wagens te verkopen tegen een schappelijke prijs? Dat scheelt in de assemblage-kosten. Er hoeft door de detaillist niets meer omgeruild te worden. Koppelingen en wielstellen worden gewoon los in ieders voorkeur gekocht bij het materieel. In de USA is/was dat heel normaal. Soms zitten er dan 'voor het gezicht' plastic wielstellen bij... Het lijkt me een goed plan om kosten te reduceren. Meningen?

Vr.gr. Don Arnoldus, Oudkarspel.
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 July 2009, 20:54:54 »
...
Momenteel worden Roco-producten in Duitse winkels tot 12,5% onder de adviesprijs verkocht.
...

Waar kan ik zo'n winkel vinden? In duitsland is maximaal 10% minder op Roco en Fleischmann..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #110 Gepost op: 30 July 2009, 00:50:19 »
Waar kan ik zo'n winkel vinden? In Duitsland is maximaal 10% minder op Roco en Fleischmann...
Je hebt gelijk wat betreft de genoemde merken, merk ik nu. Voor Trix H0 kom ik echter hogere kortingen tegen. Het onderstreept overigens de grip die Roco thans heeft op de prijzen (op straffe van niet-leveren). Twee jaar terug lagen de verschillen ten opzichte van de adviesprijzen hoger. Er wordt dus nauwkeuriger op gelet door de heren fabrikanten. En dit is in strijd met de kartelwetgeving. Dus... Neelie, wees waakzaam!

Vr.gr. Don Arnoldus, Oudkarspel

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #111 Gepost op: 30 July 2009, 02:47:21 »
- 10.000 2400's kreeg ik te horen van Steven Volp. ( 10.000 is niet zo veel hoor, er zijn minimaal 7 varianten geweest ( 2433, 2414, 2418, 2410 van MTE, de 2404, en nog 2 bruine varianten ) ) allen zowel in ~ als = stroom. Dus waarom dat niet zou kunnen, ik hoor het graag van je.

10.000 leek me erg veel, maar, ik heb zelf al 6 varianten, nog niet 'eens' alle uitvoeringen/nummer varianten dus. Er zijn vast mensen die alle uitvoeringen kopen, en natuurlijk een aantal die 1 of 2 kopen. Dan is 10.000 ineens niet meer zo veel, misschien wel weinig  ;D.

Even helemaal on topic. De grijze VAM wagens die uitkomen. Tot wanneer kan ik die inzetten?

Gerard.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #112 Gepost op: 30 July 2009, 10:36:20 »
De grijze VAM kun je inzetten tussen 1963 en 1969. In 1968/'69 werden ze groen (VAM COMPOST) en oranje geschilderd (VAMORA).
Laatstgenoemde tijdperk 4-varianten met computernrs zijn al bij Roco verschenen. De grijze tijdperk 3 uitvoering ligt sinds deze week in de winkels.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #113 Gepost op: 30 July 2009, 16:11:08 »
...
Ik denk dat de komende maanden de markt z'n werk moet doen. Als de fabrikant te hoog zit met z'n prijzen, zal dat worden bijgesteld, mogelijk door wat coulanter om te gaan met prijsduikers. De klant moet mijnsinziens beheerst reageren: pas kopen als de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is.
...

Het gaat kennelijk allemaal sneller dan verwacht. Jongsleden dinsdag werd bij Roco bekend gemaakt dat er (wederom) per direct een directiewisseling heeft plaatsgevonden: Reinhold Ott en Herbert Kogelbauer worden afgerangeerd, Leopold Heher gaat als saneerder (weer) de scepter zwaaien. Naar de redenen mag men raden. Franz Josef Haslberger blijft overigens (op papier) eigenaar, maar algemeen wordt aangenomen dat hij als marionet fungeert voor de bank Raiffeisenverband Salzburg. Wie het Duits machtig is, verwijs ik naar het artikel dat als bron geldt voor dit bericht. Naar verwachting zal Roco een dezer dagen met nadere mededelingen komen.

Mijn persoonlijk advies:  Koop niet overhaast Roco-spullen, houd de prijzen scherp in de gaten, de kans is groot dat deze ten opzichte van de prijzen in de jongste catalogus drastisch zullen kelderen. Roco heeft dringend omzet nodig en het zal ze duidelijk zijn dat dit met de prijspolitiek van het thans vertrokken duo weinig kansen biedt. De heer Heher zal ontegenzeggelijk met maatregelen komen om voor dit jaar te redden wat er te redden valt. Zoals gebruikelijk wordt (ook hij) afgerekend met de jaarcijfers over 2009.

Vr.gr. Don Arnoldus, Oudkarspel.

[Bron: www.sammlervz.net.]
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 16:16:42 door Don Arnoldus »

Gert1

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 30 July 2009, 16:20:17 »
In dat geval voorspel ik dat ze over een half jaar (januari 2010) het beleid - noodgedwongen door overvolle voorraadmagazijnen - alweer bijstellen en prijsverlagingen aankondigen.

Naar aanleiding van bovenstaande bericht van Don Arnoldus citeer ik maar even mezelf. Wat gaat een half jaar soms snel om hé?   ;)
Hoge prijzen zijn uiteraard niet de oplossing. Dat leidt alleen maar tot frustraties bij de modelspoorders, op z'n minst een pas op de plaats en in het slechtste geval tot een kopersstaking.
Kennelijk heeft men dat bij Roco net op tijd doorgekregen, gezien de directiewisseling. Hopelijk komt Roco nu weer op het juiste spoor.

mvg,
Gert

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 30 July 2009, 16:25:53 »
Nou volgende week nieuwe catalogus maar ;D

Ik hoop dat het goed komt, wat ik ook prettig vind is dat er gesproken word over de fouten die Roco gemaakt heeft, het wordt nu dus erkend!

Gr. Remco.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 30 July 2009, 23:06:14 »
Nelis geeft Microsoft liever miljarden boetes voor een GRATIS internet explorer, omdat er geen concurrentie zou zijn. Als brussel zich met de modelspoormarkt gaat bemoeien moeten we analoog aan het Microsoft verhaal, straks bij elke aanschaf van een loc of wagen afzonderlijk de wielen, koppelingen, handgrepen enzo gaan bestellen / kopen.
Op zich zou het wel leuk zijn als je wist waar je het over had, wat dus niet het geval is. Microsoft heeft een winstmarge van iets van 25% op zijn producten en heeft ieder kwartaal miljarden winst. Dat doen ze door het verkopen van o.a. Windows, waar ze zich zo'n monopolie-positie verworven hebben dat er hoegenaamd geen concurrentie is.

Kijk, vroeger had je commerciële web-browsers (zo kon je Netscape kopen, hoewel ik dat nooit helemaal begrepen heb, wat nou het verschil was met de gratis download), maar die zijn allemaal om zeep geholpen door de gratis Internet Explorer die in Windows gebouwd werd. Dus: de sterke marktpositie werd gebruikt om de concurrentie ten onder te laten gaan. En dan mag nu eenmaal niet volgens de Europese regels (en voorheen, de Nederlandse regels).

Alleen hebben ze op een gegeven moment hun hand overspeeld. Alles, wat ook maar enigszins naar concurrentie rook, werd of opgekocht (Flight Simulator, Visio, oorspronkelijk komt het allemaal van andere partijen af), of kapotgemaakt. Microsoft heeft hard zijn best gedaan om Linux en andere Unix-en kapot te maken, wat als gevolg zou hebben dat iedereen aan Windows vast zou zitten en daar dik voor zou betalen.

Bedrijven kregen geld om alleen Windows en geen andere besturingssystemen te installeren. Of ze zouden geen Windows meer geleverd krijgen als ze dat wel zouden doen.

Wat heeft dit nu met modelspoor te maken? Wel, stel je eens voor dat Märklin zou eisen dat een winkelier alle niet-Märklin-artikelen de deur uit zou doen, omdat ze anders geen Märklin meer geleverd zouden krijgen. Eh, oeps... heel ver zitten we niet van die situatie af.

Maar de twee markten - modelspoor en computerprogrammatuur - zijn niet zomaar te vergelijken. Ten eerste is er een enorm verschil in grootte ten tweede is er met modelspoor geen groot commercieel belang gemoeid. 't Is per slot van rekening maar een hobby, iets dat je van computers niet kunt zeggen.

Maar goed, ik moest even wat rechtzetten over Microsoft. Ik volg ze al vanaf midden jaren '80 en wie denkt dat ze te hard aangepakt worden, moet zijn huiswerk eens doen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Online Online
« Reactie #117 Gepost op: 31 July 2009, 06:55:16 »
Het gaat kennelijk allemaal sneller dan verwacht. Jongsleden dinsdag werd bij Roco bekend gemaakt dat er (wederom) per direct een directiewisseling heeft plaatsgevonden: Reinhold Ott en Herbert Kogelbauer worden afgerangeerd, Leopold Heher gaat als saneerder (weer) de scepter zwaaien. Naar de redenen mag men raden. Franz Josef Haslberger blijft overigens (op papier) eigenaar, maar algemeen wordt aangenomen dat hij als marionet fungeert voor de bank Raiffeisenverband Salzburg. Wie het Duits machtig is, verwijs ik naar het artikel dat als bron geldt voor dit bericht. Naar verwachting zal Roco een dezer dagen met nadere mededelingen komen.

Ondertussen zoek ik nog steeds naar een bevestiging van dat bericht. De ervaring met Märklin leert dat we voor betrouwbare berichtgeving beter de kranten in de gaten kunnen houden dan hobbywebsites en zeker niet die site. In de Oostenrijkse en Duitse (financiële) pers tot op heden niets.
Niet in Der Standard.
Niet in Salzburger Nachrichten.
En zelfs niet in het Wirtschaftsblatt.
Dat is wel vreemd als een en ander afgelopen dinsdag aan de Roco medewerkers bekend is gemaakt. Maar misschien wacht de pers een officieel bericht af.

Wel een hoop berichten over de voortgaande soap tussen Maegdenfrau en Raifaissen voor wie daarin is geïnteresseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sikje248

• Online Online
    • Flickr fotopagina
« Reactie #118 Gepost op: 31 July 2009, 09:44:54 »
De grijze VAM kun je inzetten tussen 1963 en 1969.

Was er voor dit type nog een ander type VAM wagon?
In het boek Vervlogen Stoom (pag. 84) staat namelijk een foto van een 3700 met een VAM-trein uit 1933.
Daar is dit type niet voor te gebruiken neem ik aan?

Mvg. Laurens

henk

• Online Online
« Reactie #119 Gepost op: 31 July 2009, 10:05:14 »
Even zoeken en klik.

VAM is het spoorvervoer rond 1930 met 60 wagens begonnen. In de jaren vijftig en zestig zijn er nog 40 bijgebouwd. Die wagens lijken op elkaar, maar er zijn ook verschillen. De Roco wagen is een model van de wagens die in 1963 werden afgeleverd.

Euromodel heeft al lang geleden een bouwpakket van de oudste wagens gemaakt.

« Laatst bewerkt op: 31 July 2009, 10:11:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.