Één ding moet ook niet vergeten worden, bij alle suggesties over het op termijn blijven zitten met voorraden, (onder de noemer: winkeldochters): het overgrote deel van de aangekondigde artikelen wordt bij voorinschrijving verkocht aan de detailhandel (iets wat zo'n beetje geldt voor ALLE fabrikanten), dus de oplage van bijvoorbeeld de set met grijze VAM-wagens van in dit geval Roco is op voorhand al bekend en ingepland in de productie. Als er te weinig wordt ingetekend op een bepaald artikel, kan de fabrikant op basis daarvan besluiten om het artikel te schrappen of eventueel (!!) door te schuiven naar een latere datum. Alle fabrikanten hebben in de loop van de jaren hun lesje wel geleerd met betrekking tot grote runs van één bepaald model. Men zal zich tegenwoordig beperken tot relatief kleine runs en daarmee de kans op winkeldochters beperken.
Dat klinkt wel erg dwingend. Moeten we Neelie Kroes inschakelen?
Nelis geeft Microsoft liever miljarden boetes voor een GRATIS internet explorer, omdat er geen concurrentie zou zijn. Als brussel zich met de modelspoormarkt gaat bemoeien moeten we analoog aan het Microsoft verhaal, straks bij elke aanschaf van een loc of wagen afzonderlijk de wielen, koppelingen, handgrepen enzo gaan bestellen / kopen. [...]Groeten, Alexander
...Momenteel worden Roco-producten in Duitse winkels tot 12,5% onder de adviesprijs verkocht. ...
Waar kan ik zo'n winkel vinden? In Duitsland is maximaal 10% minder op Roco en Fleischmann...
- 10.000 2400's kreeg ik te horen van Steven Volp. ( 10.000 is niet zo veel hoor, er zijn minimaal 7 varianten geweest ( 2433, 2414, 2418, 2410 van MTE, de 2404, en nog 2 bruine varianten ) ) allen zowel in ~ als = stroom. Dus waarom dat niet zou kunnen, ik hoor het graag van je.
...Ik denk dat de komende maanden de markt z'n werk moet doen. Als de fabrikant te hoog zit met z'n prijzen, zal dat worden bijgesteld, mogelijk door wat coulanter om te gaan met prijsduikers. De klant moet mijnsinziens beheerst reageren: pas kopen als de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is....
In dat geval voorspel ik dat ze over een half jaar (januari 2010) het beleid - noodgedwongen door overvolle voorraadmagazijnen - alweer bijstellen en prijsverlagingen aankondigen.
Nelis geeft Microsoft liever miljarden boetes voor een GRATIS internet explorer, omdat er geen concurrentie zou zijn. Als brussel zich met de modelspoormarkt gaat bemoeien moeten we analoog aan het Microsoft verhaal, straks bij elke aanschaf van een loc of wagen afzonderlijk de wielen, koppelingen, handgrepen enzo gaan bestellen / kopen.
Het gaat kennelijk allemaal sneller dan verwacht. Jongsleden dinsdag werd bij Roco bekend gemaakt dat er (wederom) per direct een directiewisseling heeft plaatsgevonden: Reinhold Ott en Herbert Kogelbauer worden afgerangeerd, Leopold Heher gaat als saneerder (weer) de scepter zwaaien. Naar de redenen mag men raden. Franz Josef Haslberger blijft overigens (op papier) eigenaar, maar algemeen wordt aangenomen dat hij als marionet fungeert voor de bank Raiffeisenverband Salzburg. Wie het Duits machtig is, verwijs ik naar het artikel dat als bron geldt voor dit bericht. Naar verwachting zal Roco een dezer dagen met nadere mededelingen komen.
De grijze VAM kun je inzetten tussen 1963 en 1969.