Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
  

Auteur Topic: nogmaals een vraag over de keerlus  (gelezen 1396 keer)

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
nogmaals een vraag over de keerlus
« Gepost op: 14 June 2009, 21:19:40 »
Ik volg al langer de discussies en adviezen over de keerlusproblemen. In mijn ontwerp zitten ook twee keerlussen, maar niet zoals ik in de voorbeelden terugvind. Om het een en ander duidelijk te maken heb ik het baanplan bijgevoegd. Het rode gedeelte is zichtbaar. De rest wordt verborgen. Het baanplan is gebaseerd op station Breitenstein (ÖBB, Oostenrijk) en er wordt LINKS gereden. In het baanplan heb ik in het "zuiden" twee kruisingen ingepland, zodat de treinen niet alleen rondjes rijden, maar ook uit dezelfde richting kunnen terugkomen. Dit zijn kruisingen, geen engelse wissels. Ze kunnen allebei maar vanuit één richting worden bereden. Ik ken de verschillende mogelijkheden om het keerlusprobleem op te lossen (zoals de "ultieme keerlus"). Mijn vraag is of ik dit systeem hier ook kan toepassen en hoe ik dan de aansluitingen zou moeten doen.

Het eerste plaatje toont een overzicht van de gehele baan; het tweede plaatje het schema van de wissels: een trein kan van spoor 4 naar 2 en een trein kan van spoor 3 naar spoor 1.

NB: Rails zichtbaar deel en kruising "zuid" Tillig (met Tortoise aandrijving); niet zichtbaar Piko A-gleis; Lenz Digital; nog geen Koploper

Groet, Casper





« Laatst bewerkt op: 14 June 2009, 21:39:41 door breitenstein »

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2009, 21:59:11 »
Het lijkt een beetje op de situatie die ik had (zie topic 'Complexe keerlus').

Ik ga er even vanuit dat je digitaal rijdt.

Je kunt dit oplossen met 4 keerlusschakelingen zoals aangegeven:


Voordeel: alle mogelijke vrijheid in het rijden, zolang er maximaal 1 trein in elk aangegeven stuk zit.
De ultieme keerlusschakeling van Wim Ros is m.i. een goede keuze als je dit wilt. Deze werkt feilloos, en als je vragen hebt is Wim zeer behulpzaam. Als je ook bezetmelding wilt in de keerlus, dan heeft Wim daar ook een geschikte schakeling voor.

Een andere (goedkopere) mogelijkheid is werken met kortsluitdetectie:

Je kunt bijvoorbeeld het aangegeven deel helemaal isoleren, en aan een Uhlenbrock Power3, of een Lenz LK100 leggen. Groot nadeel is dat je dan maar 1 trein in het aangegeven deel mag hebben. Voor mij bleek dit nadeel na een jaar op deze manier te hebben gereden zo groot dat ik voor de keerlusoplossing heb gekozen.


David.

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 22:06:43 »
David,

Bedankt voor je snelle reactie; het is dus inderdaad anders dan ik dacht, ik zal geen twee, maar vier keerlusdetecties nodig hebben. Maar in iedere door jou getekende sectie kan toch één trein?

MVG

Casper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 22:39:21 »
Yep, iedere keerlus, ongeacht het type, kan altijd maar 1 trein tegelijk afhandelen.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2009, 23:20:30 »
Het mooie van deze oplossing is, dat als je met de PC gaat rijden, je vrij goedkoop drie bezetmelders per keerlus erbij krijgt. In dit geval dus 12 stuks.
Je moet ze nog wel aan een S88-N aansluiten, maar daar passen ze met z'n allen op. Voor details even kijken op http://people.zeelandnet.nl/rosoft/.

David.