Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:23:21
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
FritsT
Vandaag
om 12:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:59:19
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:43:09
Welke wielreiniger
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:33:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:28:39
Welke decoder is dit?
door
Remunj
Vandaag
om 10:21:22
Koploper overzetten naar iTrain
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 10:07:28
Piko 2025
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Ben
Vandaag
om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje
door
Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2
door
Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025
door
FritsT
19 September 2025, 20:21:31
Wat doen jullie als het koud wordt?
door
Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje
door
grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420
door
Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
nogmaals een vraag over de keerlus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: nogmaals een vraag over de keerlus (gelezen 1370 keer)
breitenstein
Offline
Berichten: 83
nogmaals een vraag over de keerlus
«
Gepost op:
14 June 2009, 21:19:40 »
Ik volg al langer de discussies en adviezen over de keerlusproblemen. In mijn ontwerp zitten ook twee keerlussen, maar niet zoals ik in de voorbeelden terugvind. Om het een en ander duidelijk te maken heb ik het baanplan bijgevoegd. Het rode gedeelte is zichtbaar. De rest wordt verborgen. Het baanplan is gebaseerd op station Breitenstein (ÖBB, Oostenrijk) en er wordt LINKS gereden. In het baanplan heb ik in het "zuiden" twee kruisingen ingepland, zodat de treinen niet alleen rondjes rijden, maar ook uit dezelfde richting kunnen terugkomen. Dit zijn kruisingen, geen engelse wissels. Ze kunnen allebei maar vanuit één richting worden bereden. Ik ken de verschillende mogelijkheden om het keerlusprobleem op te lossen (zoals de "ultieme keerlus"). Mijn vraag is of ik dit systeem hier ook kan toepassen en hoe ik dan de aansluitingen zou moeten doen.
Het eerste plaatje toont een overzicht van de gehele baan; het tweede plaatje het schema van de wissels: een trein kan van spoor 4 naar 2 en een trein kan van spoor 3 naar spoor 1.
NB: Rails zichtbaar deel en kruising "zuid" Tillig (met Tortoise aandrijving); niet zichtbaar Piko A-gleis; Lenz Digital; nog geen Koploper
Groet, Casper
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2009, 21:39:41 door breitenstein
»
Gelogd
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #1 Gepost op:
14 June 2009, 21:59:11 »
Het lijkt een beetje op de situatie die ik had (zie topic 'Complexe keerlus').
Ik ga er even vanuit dat je digitaal rijdt.
Je kunt dit oplossen met 4 keerlusschakelingen zoals aangegeven:
Voordeel: alle mogelijke vrijheid in het rijden, zolang er maximaal 1 trein in elk aangegeven stuk zit.
De ultieme keerlusschakeling van Wim Ros is m.i. een goede keuze als je dit wilt. Deze werkt feilloos, en als je vragen hebt is Wim zeer behulpzaam. Als je ook bezetmelding wilt in de keerlus, dan heeft Wim daar ook een geschikte schakeling voor.
Een andere (goedkopere) mogelijkheid is werken met kortsluitdetectie:
Je kunt bijvoorbeeld het aangegeven deel helemaal isoleren, en aan een Uhlenbrock Power3, of een Lenz LK100 leggen. Groot nadeel is dat je dan maar 1 trein in het aangegeven deel mag hebben. Voor mij bleek dit nadeel na een jaar op deze manier te hebben gereden zo groot dat ik voor de keerlusoplossing heb gekozen.
David.
Gelogd
breitenstein
Offline
Berichten: 83
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #2 Gepost op:
14 June 2009, 22:06:43 »
David,
Bedankt voor je snelle reactie; het is dus inderdaad anders dan ik dacht, ik zal geen twee, maar vier keerlusdetecties nodig hebben. Maar in iedere door jou getekende sectie kan toch één trein?
MVG
Casper
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #3 Gepost op:
14 June 2009, 22:39:21 »
Yep, iedere keerlus, ongeacht het type, kan altijd maar 1 trein tegelijk afhandelen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #4 Gepost op:
14 June 2009, 23:20:30 »
Het mooie van deze oplossing is, dat als je met de PC gaat rijden, je vrij goedkoop drie bezetmelders per keerlus erbij krijgt. In dit geval dus 12 stuks.
Je moet ze nog wel aan een S88-N aansluiten, maar daar passen ze met z'n allen op. Voor details even kijken op
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/
.
David.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
nogmaals een vraag over de keerlus