Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht decals wit op transparant door MOVisser
Vandaag om 22:06:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:57:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:54:39
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 20:48:03
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:30:32
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
  

Auteur Topic: Den Helder  (gelezen 1339 keer)

Mario Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Den Helder
« Gepost op: 13 June 2009, 23:07:28 »
Ik ben op zoek naar de stoomlocomotieven en treinsamenstellingen die in Den Helder te zien waren voor en vlak na WOII. Daarnaast wil ik graag weten wanneer het traject Alkmaar - Den Helder geelektrificeerd werd. Kan iemand mij verder helpen? ???

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:Den Helder
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2009, 23:31:37 »
Mario,

De feestelijke opening van de electrificatie was op 31 mei 1958. De volgende dag begon de gewone dienst. Bovendien werd in dat jaar ook de beveiliging vernieuwd (automatisch blokstelsel 1955).

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Den Helder
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 08:59:23 »
Het boek "Stoomtrams rond Alkmaar" (J. Kok, Pirola, 1981) beschrijft in het hoofdstuk "De spoorlijn Alkmaar - Den Helder (sinds 1865) alleen wat over de stoomlocseries tijdens het HSM-tijdperk, als NS-serie 7200 reden deze tot 1935.
Verder dat vanaf 1951 dieseltreinen gingen rijden, maar dat de stoomlocs het tot 1957 hebben volgehouden. Bekend was de "matrozen-expresse" op zondagavond die gereden werd met een 2200.

Het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen" uit 1992 vermeld dat Den Helder een eigen locloods had tot 1935. Het tractieterrein werd opgeruimd in 1956.
Op een bijgaande foto van de loods in Alkmaar van 1935 is loc 3406 te zien. Verder wordt in dit boek vermeld dat vanuit Alkmaar de serie 5500 actief was.

In "Op de rails" 1993-3 staat een artikel "Den Helder - Alkmaar 125 jaar". Het artikel telt maar liefst 14 pagina's!
Hierin staat over de na-oorlogse periode:

Naarmate er meer materieel ter beschikking kwam, werd een uurdienst gereden met locomotieven van de serie 1700, afgewisseld met een tweeuurdienst A'dam - Den Helder, die werd verzorgd door een Amsterdamse 2100. Zij werden in 1952 opgevolgd door locomotieven van de serie 3700 (...).

Bij het artikel staat een foto uit 1939 met de 6014 voor de sneltrein Den Helder - Alkmaar.

Ik denk dat er in de boeken van Hans Kaas ook wel info te vinden is, maar die staan bij mijn vader op de plank.
Verder weet http://www.modelspoorclubalkmaar.nl/ misschien wel meer, hun modelbaan van station Alkmaar toont begin jaren 50.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Den Helder
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 09:25:55 »
Hallo Mario,

Ik heb altijd aan een weg gewoond die lands de spoorlijn liep. Kan van stoomlokomotieven alleen nog maar herinneren dat zij voor goederen treinen stonden. In deze goederen treinen die gevarieerd van samenstelling waren reed altijd een Dg mee, achterop.
Dus in Den Helder diende gerangeerd te worden. Ook in Anna Paulowna gerangeerd maar de Wagons werden in Den Helder achter de lok geplaatst. Zodat de lok met deze wagons eerts naar een kopspoortje werden gereden, en achteruit op de losplaats werden gezet.
Zoals gezegd werden vanaf 1951 dieseltreinstellen ingezet, en wel de Diesel vijf maar ook wel de diesel drie (olijf groen).
Twee jaar voor de elkrificatie verdwenen de dieseltreinstellen, en werden de reizigers vervoerd door een trein getrokken door een 2200 en een aantal rijtuigen uit de 6400 serie. Alleen de eerste klas was een ander rijtuig. Ook was een kleine stalen D opgenomen in de trein.
De reden daarvan lag in de ombouw te Den Helder. e.e.a staa beschreven in een op de rails speciaal.
De militaire trein bestond uit een trein samengestels uit plan D rijtuigen, met 2x 2200 ervoor.
Toch den ik maar weet dat niet zeker, dat de stoomtreinen voor de diesels ook uit de 6400 rijtuigen bestonden, met stalen D.
Na de elektrificatie werden de miltaire trein gereden, met soms een Elok er voor maar meestal met 2x2200 en de rijtuigen bestonden uit blokkendozen rijtuigen (grotendeels blauw).

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS