Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Den Helder  (gelezen 1262 keer)

Mario Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Den Helder
« Gepost op: 13 June 2009, 23:07:28 »
Ik ben op zoek naar de stoomlocomotieven en treinsamenstellingen die in Den Helder te zien waren voor en vlak na WOII. Daarnaast wil ik graag weten wanneer het traject Alkmaar - Den Helder geelektrificeerd werd. Kan iemand mij verder helpen? ???

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Den Helder
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2009, 23:31:37 »
Mario,

De feestelijke opening van de electrificatie was op 31 mei 1958. De volgende dag begon de gewone dienst. Bovendien werd in dat jaar ook de beveiliging vernieuwd (automatisch blokstelsel 1955).

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Den Helder
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 08:59:23 »
Het boek "Stoomtrams rond Alkmaar" (J. Kok, Pirola, 1981) beschrijft in het hoofdstuk "De spoorlijn Alkmaar - Den Helder (sinds 1865) alleen wat over de stoomlocseries tijdens het HSM-tijdperk, als NS-serie 7200 reden deze tot 1935.
Verder dat vanaf 1951 dieseltreinen gingen rijden, maar dat de stoomlocs het tot 1957 hebben volgehouden. Bekend was de "matrozen-expresse" op zondagavond die gereden werd met een 2200.

Het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen" uit 1992 vermeld dat Den Helder een eigen locloods had tot 1935. Het tractieterrein werd opgeruimd in 1956.
Op een bijgaande foto van de loods in Alkmaar van 1935 is loc 3406 te zien. Verder wordt in dit boek vermeld dat vanuit Alkmaar de serie 5500 actief was.

In "Op de rails" 1993-3 staat een artikel "Den Helder - Alkmaar 125 jaar". Het artikel telt maar liefst 14 pagina's!
Hierin staat over de na-oorlogse periode:

Naarmate er meer materieel ter beschikking kwam, werd een uurdienst gereden met locomotieven van de serie 1700, afgewisseld met een tweeuurdienst A'dam - Den Helder, die werd verzorgd door een Amsterdamse 2100. Zij werden in 1952 opgevolgd door locomotieven van de serie 3700 (...).

Bij het artikel staat een foto uit 1939 met de 6014 voor de sneltrein Den Helder - Alkmaar.

Ik denk dat er in de boeken van Hans Kaas ook wel info te vinden is, maar die staan bij mijn vader op de plank.
Verder weet http://www.modelspoorclubalkmaar.nl/ misschien wel meer, hun modelbaan van station Alkmaar toont begin jaren 50.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Den Helder
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 09:25:55 »
Hallo Mario,

Ik heb altijd aan een weg gewoond die lands de spoorlijn liep. Kan van stoomlokomotieven alleen nog maar herinneren dat zij voor goederen treinen stonden. In deze goederen treinen die gevarieerd van samenstelling waren reed altijd een Dg mee, achterop.
Dus in Den Helder diende gerangeerd te worden. Ook in Anna Paulowna gerangeerd maar de Wagons werden in Den Helder achter de lok geplaatst. Zodat de lok met deze wagons eerts naar een kopspoortje werden gereden, en achteruit op de losplaats werden gezet.
Zoals gezegd werden vanaf 1951 dieseltreinstellen ingezet, en wel de Diesel vijf maar ook wel de diesel drie (olijf groen).
Twee jaar voor de elkrificatie verdwenen de dieseltreinstellen, en werden de reizigers vervoerd door een trein getrokken door een 2200 en een aantal rijtuigen uit de 6400 serie. Alleen de eerste klas was een ander rijtuig. Ook was een kleine stalen D opgenomen in de trein.
De reden daarvan lag in de ombouw te Den Helder. e.e.a staa beschreven in een op de rails speciaal.
De militaire trein bestond uit een trein samengestels uit plan D rijtuigen, met 2x 2200 ervoor.
Toch den ik maar weet dat niet zeker, dat de stoomtreinen voor de diesels ook uit de 6400 rijtuigen bestonden, met stalen D.
Na de elektrificatie werden de miltaire trein gereden, met soms een Elok er voor maar meestal met 2x2200 en de rijtuigen bestonden uit blokkendozen rijtuigen (grotendeels blauw).

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS