Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 14:49:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 13:57:56
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:00
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
  

Auteur Topic: Den Helder  (gelezen 1329 keer)

Mario Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Den Helder
« Gepost op: 13 June 2009, 23:07:28 »
Ik ben op zoek naar de stoomlocomotieven en treinsamenstellingen die in Den Helder te zien waren voor en vlak na WOII. Daarnaast wil ik graag weten wanneer het traject Alkmaar - Den Helder geelektrificeerd werd. Kan iemand mij verder helpen? ???

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:Den Helder
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2009, 23:31:37 »
Mario,

De feestelijke opening van de electrificatie was op 31 mei 1958. De volgende dag begon de gewone dienst. Bovendien werd in dat jaar ook de beveiliging vernieuwd (automatisch blokstelsel 1955).

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Den Helder
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 08:59:23 »
Het boek "Stoomtrams rond Alkmaar" (J. Kok, Pirola, 1981) beschrijft in het hoofdstuk "De spoorlijn Alkmaar - Den Helder (sinds 1865) alleen wat over de stoomlocseries tijdens het HSM-tijdperk, als NS-serie 7200 reden deze tot 1935.
Verder dat vanaf 1951 dieseltreinen gingen rijden, maar dat de stoomlocs het tot 1957 hebben volgehouden. Bekend was de "matrozen-expresse" op zondagavond die gereden werd met een 2200.

Het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen" uit 1992 vermeld dat Den Helder een eigen locloods had tot 1935. Het tractieterrein werd opgeruimd in 1956.
Op een bijgaande foto van de loods in Alkmaar van 1935 is loc 3406 te zien. Verder wordt in dit boek vermeld dat vanuit Alkmaar de serie 5500 actief was.

In "Op de rails" 1993-3 staat een artikel "Den Helder - Alkmaar 125 jaar". Het artikel telt maar liefst 14 pagina's!
Hierin staat over de na-oorlogse periode:

Naarmate er meer materieel ter beschikking kwam, werd een uurdienst gereden met locomotieven van de serie 1700, afgewisseld met een tweeuurdienst A'dam - Den Helder, die werd verzorgd door een Amsterdamse 2100. Zij werden in 1952 opgevolgd door locomotieven van de serie 3700 (...).

Bij het artikel staat een foto uit 1939 met de 6014 voor de sneltrein Den Helder - Alkmaar.

Ik denk dat er in de boeken van Hans Kaas ook wel info te vinden is, maar die staan bij mijn vader op de plank.
Verder weet http://www.modelspoorclubalkmaar.nl/ misschien wel meer, hun modelbaan van station Alkmaar toont begin jaren 50.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Den Helder
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 09:25:55 »
Hallo Mario,

Ik heb altijd aan een weg gewoond die lands de spoorlijn liep. Kan van stoomlokomotieven alleen nog maar herinneren dat zij voor goederen treinen stonden. In deze goederen treinen die gevarieerd van samenstelling waren reed altijd een Dg mee, achterop.
Dus in Den Helder diende gerangeerd te worden. Ook in Anna Paulowna gerangeerd maar de Wagons werden in Den Helder achter de lok geplaatst. Zodat de lok met deze wagons eerts naar een kopspoortje werden gereden, en achteruit op de losplaats werden gezet.
Zoals gezegd werden vanaf 1951 dieseltreinstellen ingezet, en wel de Diesel vijf maar ook wel de diesel drie (olijf groen).
Twee jaar voor de elkrificatie verdwenen de dieseltreinstellen, en werden de reizigers vervoerd door een trein getrokken door een 2200 en een aantal rijtuigen uit de 6400 serie. Alleen de eerste klas was een ander rijtuig. Ook was een kleine stalen D opgenomen in de trein.
De reden daarvan lag in de ombouw te Den Helder. e.e.a staa beschreven in een op de rails speciaal.
De militaire trein bestond uit een trein samengestels uit plan D rijtuigen, met 2x 2200 ervoor.
Toch den ik maar weet dat niet zeker, dat de stoomtreinen voor de diesels ook uit de 6400 rijtuigen bestonden, met stalen D.
Na de elektrificatie werden de miltaire trein gereden, met soms een Elok er voor maar meestal met 2x2200 en de rijtuigen bestonden uit blokkendozen rijtuigen (grotendeels blauw).

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS