Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: De kosten van digitaal en advies over hoe en wat.  (gelezen 10490 keer)

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
De kosten van digitaal en advies over hoe en wat.
« Gepost op: 12 June 2009, 21:44:55 »
Hallo Hobbyisten,

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik nu digitaal wil gaan rijden of niet. Ik heb een vrij grote N baan. Eb eigenlijk te veel treinen voor analoog. Ik dacht aan een Fleischmann Twin center of (als het kan) de Märklin Central Station. Dan in combinatie met koploper voor de wissels, seinen en andere infrastructuur.  Het liefst zou ik het geleidelijk doen dus ook nog een tijdje analoog met sommige loks met een decoder. Trouwens ik denk dat er in de Hippels een iniminnie decoder moet want er is echt geen ruimte.Maar wat zou dan het kostenplaatje worden als dit je collectie is. Dus met decoder en alle rambam:

Merk: Fleischmann
Artikelnummer: 7236

Merk: Arnold Rapido
Artikelnummer: ??

Merk: Minitrix
Artikelnummer: 12405

Artikelnummer: 7094

Merk: Roco
Artikelnummer: N23421

Artikelnummer: 7362
Type: Elektrische Lok

Merk: Graham Farish

Artikelnummer: 7215

Artikelnummer: 7000

Merk: Minitrix
Artikelnummer: 12517

Merk: Hobbytrain
Artikelnummer: # 219671

Merk: Graham Farish

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de keuze.

Gr Wilmar
« Laatst bewerkt op: 12 June 2009, 21:46:53 door Wilmar den Ouden »
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De kosten van digitaal en advies over hoe en wat.
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2009, 21:54:27 »
12 x 30,-- tot 35,-- voor de lokdecoders

Een Multi-Maus, plus minus 100,--
Voor de computer met koploper een s88XPressNetLi startset 89,95.
Of
een Profi-Boss plus minus 100,--
Voor de computer met koploper een LocoNet-Interface 29,95. en een LocoNet power-supply. 15,--

+ de wisseldecoders.

En een decoder past er altijd in.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2009, 22:05:19 »
De Kühn N025 (of N025P voor de versie met NEM connector) is een erg fijne (en kleine) decoder voor N-spoor en kost ongeveer 25 euro. Dat is dus 300 euro voor de locs die je liet zien.

De prijs van een Fleischmann Twin Center (of Uhlenbrock IntelliBox, wat ongeveer hetzelfde ding is) kun je zelf opzoeken. Een Märklin Central Station werkt denk ik niet met het DCC protocol (wat waarschijnlijk de beste keuze is voor N-spoor). Dit soort opties zijn echter wel een stuk duurder dan de Multi-Maus of Profi-Boss die Wim noemt. Als je er nog een treintje bij wilt, kan ook de startset van het jaar van Fleischmann een leuke optie zijn: ongeveer 180 euro voor een digitale stoomloc, vier rijtuigen, een Multi-Maus en wat rails.

Als je handig bent met solderen en computers, zou je ook nog eens kunnen kijken naar iets van MRdirect of DDL/DDW. Dit zijn 'centrales' die op een PC draaien. Daar heb je dan een booster en een trafo bij nodig om het aan je spoorbaan te hangen. Beiden werken ook samen met Koploper.

Verder natuurlijk de wisseldecoders en, wat Wim vergeet te noemen als je automatisch wilt rijden met Koploper, de bezetmelders. Hoeveel die kosten hangt wederom af van hoe handig je bent met een soldeerbout. Zelf kun je voor ongeveer 10 euro wel een wisseldecoder maken (voor 4 wissels), maar als je er eentje moet kopen ben je veel meer kwijt. En hoeveel je er nodig hebt kunnen wij natuurlijk niet zien.

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2009, 22:30:55 »
Verder natuurlijk de wisseldecoders en, wat Wim vergeet te noemen als je automatisch wilt rijden met Koploper, de bezetmelders
Wim en Marcel bedankt voor de reactie,

Ik wil niet automatisch gaan rijden met koploper:

Dan in combinatie met koploper voor de wissels, seinen en andere infrastructuur.
Dus Koploper alleen gebruiken voor het digitaal regelen van wissels, seinen en dergelijk. Dus half automatisch. Maar de bezetmelders zijn dan volgens mij dan nog wel nodig voor het schakelen van de seinen. De wissels wil ik dan (voor hoever dat kan weet ik niet) in Koploper handmatig schakelen.
Een Multi-Maus, plus minus 100,--

En een decoder past er altijd in.

Ik wil toch het liefst op de trafo 2 knoppen voor het naar elkaar toe rijden van treinen en dergelijk. En volgens mij gaat een qua grote een normale decoder echt niet passen in mijn hippels. Het is nu in iedergeval voor jullie en mij een stuk duidelijker.

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2009, 22:39:28 »
Als je twee knoppen wil, dan sluit je een tweede Multi-Maus aan als Slave, die kun je dan overal in en uitpluggen op het XPressNet.

Voor de Profi-Boss is hetzelfde van toepassing. Alleen dan via het LocoNet, of zelfs met een draaloze afstandbediening (infrarot).

Veel meer mogelijk dan jij voor mogelijk houd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2009, 22:46:12 »
Oké het wordt al duidelijker. Ik ben echt een leek op dat gebied :-\ Maarja iedereen is zo begonnen.

Gr Wilmar
« Laatst bewerkt op: 12 June 2009, 22:58:55 door Wilmar den Ouden »

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2009, 23:39:41 »
Als je er nog een treintje bij wilt, kan ook de startset van het jaar van Fleischmann een leuke optie zijn: ongeveer 180 euro voor een digitale stoomloc, vier rijtuigen, een Multi-Maus en wat rails.

Als je meer van het moderne spul bent kan je ook de versie van Roco nemen, een BR101 met 3 IC / EC rijtuigen van de DB en een rijtuig uit Oostenrijk, met Multimuis en rails.  :)
« Laatst bewerkt op: 12 June 2009, 23:41:18 door Treintje! »

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2009, 08:56:46 »
Een Märklin Central Station werkt denk ik niet met het DCC protocol (wat waarschijnlijk de beste keuze is voor N-spoor).
De CS van Märklin kan wel degelijk DCC (zowel de CS1 als de CS2) alleen denk ik dat het zonde van het geld is, zeker als je de PC wil gaan gebruiken. Ze zien er (betrekkelijk) flitsend uit maar je kan van dat geld inmiddels wel een netbookje kopen met de benodigde randapparatuur en kabels en dan kan je gewoon koploper doen. Kan je ook nog op BNLS kijken tijdens het rijden (ook belangrijk ;)).

Verdiep je even in het Selectrix systeem (via Rautenhaus en MüT) nu je je aan het orienteren bent op digitaal. Dan heb je een compleet beeld van de voor N spoor relevante protocollen.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2009, 11:48:25 »
De vragen waar ik nog mee zit zijn:

Kan je handmatig wissels schakelen in Koploper? Dus ik klik op de wissel en hij gaat om. En als ik blokken maak op mijn baan kan Koploper dan als ik een lok in een blok rij. Automatisch de seinen regelen? En hoe detecteert zo'n blok mijn lok? Moeten er dan nog aanpassingen gedaan worden aan de lok? En hoeveel loks kan je opslaan in een Multimaus?
Zo ik hoop dat mensen hier antwoord op weten.

Gr Wilmar

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2009, 12:01:41 »
Ja, als je op het beeldscherm op een wisselsymbool klikt gaat het wissel om. Als hij tenminste op een decoder is aangesloten.

Seinen in Koploper werken alleen in vol bedrijf, om te weten waar een trein is op je baan heb je terug/bezetmelders nodig.
Zodra koploper weet welke lok (decoder) er in een bepaald blok is geplaatst houd hij dat bij, als jij via koploper automatisch of volgens bestemming je lok laat rijden.
Wil je dat het computer programma het automatisch voor je bij houd, dan zul je andere software moeten gebruiken. TrainController bijvoorbeeld, maar dat kost dan een paar cent.

Mvg
Wim.

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2009, 12:09:30 »
TrainController heeft zins een tijdje ook een goedkopere versie die wat uitgekleed is.
In hoeverre deze geschikt is voor jou weet ik niet, dan zou je de demo kunnen downloaden.
Met de huidige dollar koers valt de prijs dan misschien nog mee.
Maar ja koploper is natuurlijk altijd het goedkoopst.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2009, 12:38:53 »
Ja, als je op het beeldscherm op een wisselsymbool klikt gaat het wissel om. Als hij tenminste op een decoder is aangesloten.

Seinen in Koploper werken alleen in vol bedrijf, om te weten waar een trein is op je baan heb je terug/bezetmelders nodig.
Zodra koploper weet welke lok (decoder) er in een bepaald blok is geplaatst houd hij dat bij, als jij via koploper automatisch of volgens bestemming je lok laat rijden.
Dus als ik het nu goed begrijp kan Koploper alleen de seinen schakelen als hij de treinen ook zelf mag besturen. Voor wat ik wil zou ik dan Traincontroller nodig hebben.

Gr Wilmar
« Laatst bewerkt op: 13 June 2009, 12:59:04 door Wilmar den Ouden »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 13 June 2009, 12:57:30 »
De manier waarop jij de treinbaan wil besturen, daar zijn eigenlijk geen programma's voor. Wat ik je kan/moet adviezeren, is lees de documentatie van de programma's, download de programma's, en ga er me spelen. Dat zal meer vragen oproepen, maar het zal ook heel erg veel vragen beantwoorden. Waarschijnlijk zal het er op neerkomen dat je je manier van werken moet of gaat aanpassen, en dat er een wereld voor je opengaat.

Mvg
Wim.

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2009, 13:05:52 »
Hoeveel die kosten hangt wederom af van hoe handig je bent met een soldeerbout.

En hoeveel je er nodig hebt kunnen wij natuurlijk niet zien.
Ik ben iet echt handig met de soldeerbout ik ben wel aan het oefenen maar het gaat nog niet echt goed. En ik heb 33 wissels in mijn baan.

Wat ik je kan/moet adviezeren, is lees de documentatie van de programma's, download de programma's, en ga er me spelen.
Oké laten we daar maar eens mee beginnen dan.

Gr Wilmar

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2009, 09:44:03 »
En volgens mij gaat een qua grote een normale decoder echt niet passen in mijn hippels.
Het kan wel zijn dat je wat ruimte moet maken in je hippels, maar dan moet zelfs daar wel een decoder in passen. Heb je de loc wel eens open gehad? In ieder geval zijn decoders voor N-spoor erg klein. Bijvoorbeeld de DCX75 van Tran, die is slechts 11 x 7,2 x 1,4 mm. Als de decoder nog kleiner moet zijn (maar dan wel iets dikker), dan is er ook nog de DCX74z, die is 9 x 7 x 2,6 mm. Als je iets meer ruimte hebt, dan vind ik de Kühn N025 decoders wel een aanrader (goedkoop, en mijn treinen rijden er erg mooi en betrouwbaar op).

En hoe detecteert zo'n blok mijn lok? Moeten er dan nog aanpassingen gedaan worden aan de lok?
Aan de loc hoef je verder niets aan te passen om deze te laten detecteren. Aan de aansluiting van je rails wel. Je verdeelt je baan in blokken, en die blokken verdeel je weer in twee of meer stukken (zodat de software kan detecteren wanneer een trein het blok binnen komt, en wanneer de trein echt moet stoppen). Al die stukken sluit je aan via een bezetmelder. Deze werkt via stroomdetectie: als er in dat stuk stroom wordt afgenomen (door een trein met decoder, bijvoorbeeld), dan detecteert die bezetmelder dat en geeft dit door naar een terugmelder, die deze informatie verzamelt en weer doorstuurt aan de centrale / computer. Overigens kan de detectie van treinen ook met magneetjes en reed-relais, of via lichtsluisjes, maar de methode met stroomdetectie is vrij eenvoudig en goedkoop, en werkt betrouwbaar.