Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".  (gelezen 115076 keer)

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #255 Gepost op: 16 September 2009, 21:21:28 »
Hoi (y)

Morgen de klimspiraal eens inmeten
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 21:31:20 door m de deugd »

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #256 Gepost op: 16 September 2009, 21:52:05 »
Alvast de tekening 1:1 uitgeprint

Volgens dit principe wordt de rest van het rail trace ook gedaan

                         v.g.v. Martin

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #257 Gepost op: 16 September 2009, 21:56:42 »
mijn oog viel stomtoevallig vandaag op de site van mede-forumlid "r fongers" met o.a. een interessant stuk over de klimspiraal (helix)

http://fantasia.nordkappe.nl/de-overwegingen-van-een-helix.html

mij was altijd op het hart gedrukt vooral geen r1/r2 te gebruiken voor de railspiraal, maar hier wordt duidelijk gemaakt dat dit met enig beleid best kan

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #258 Gepost op: 16 September 2009, 22:11:13 »
Hoi jepney

Goed uitlijnen,en proefrijden en de waterpas gebruiken
Dan komt het denk ik helemaal goed met de klimspiraal

Nog even een vraag over de hellingsgraad van de klimspiraal
Niet meer dan 3 % stijging
welke graade kan je dan het beste als richtlijn aanhouden?
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 22:13:05 door m de deugd »

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #259 Gepost op: 17 September 2009, 01:11:05 »
daarom gaf ik je die link, want daar staat een tabel, die aangeeft bij welke radius je welk stijgingspercentage hebt, gesteld dat je 5 cm hoogteverschil per winding overbrugt

zeker in een klimspiraal zou ik proberen in de buurt van de 3% te blijven, omdat bochten extra wrijving geven en hangt natuurlijk ook af wat je de spiraal opstuurt: een tenderloc of een loc met draaistellen, met of zonder anti-slipbandjes, korte sleep erachter of lange

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #260 Gepost op: 17 September 2009, 13:36:19 »
Goeden middag allemaal

Nog bedankt voor de info jeepney (y)
Dan klopt mijn berekening
Let op!

Het schaduw station onder= 10 cm van de vloer
De eerste laag =bovenkant van tafel  wordt 60
Daarop komt multiplex van 10 mm dik
De te klimmen hoogte is dan 50 cm
Dus 5 cm per omwenteling maximaal
Is dan 10 omwentelingen
Zit ik goed of niet :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #261 Gepost op: 17 September 2009, 13:55:04 »
Op dit forum is al veel geschreven over de railspiraal. Zoek op "railspiraal", "gleiswendel" of "helix" en je vindt een vracht aan informatie.

Ik zou nooit een railspraal aanleggen met een R1- of R2-boog. Dit wordt snel te steil en de trein ondervindt veel wrijving in deze scherpe bogen.

Groet,
Basilicum

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #262 Gepost op: 17 September 2009, 14:20:59 »
Bij 5 cm klimmen per omwenteling en een bladdikte van 10 mm heb je dus een tussenruimte van 4 cm. Als je de railshoogte nog aftrekt, heb je de vrije ruimte (hoogte) voor de trein. Dat is wel heel krap, ik denk dat de mcn zal moeten bukken !
Bedenk ook over wat er gebeurt als er iets misgaat op de baan. Dan moet je met je hand in die tussenruimte van 4 cm aan de gang. Probeer het maar eens, kijk eens hoeveel je kunt doen als je je hand door een brievenbus moet steken.

Zoals al werd opgemerkt, is R1/R2 niet aan te raden. De boogstraal is krap, waardoor rolweerstand alleen maar toeneemt. En tevens is de lengte van een komplete wenteling te kort om voldoende te kunnen klimmen. Als je 3% wilt aanhouden, ga je dat niet redden.

Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #263 Gepost op: 17 September 2009, 15:30:16 »
waarom multiplex van 10mm dikte gebruiken?...............4 mm lijkt me dik genoeg, zeker aangezien jij de spiraal per wending op 10 punten ondersteund.............en per wending heb je dan 6mm bespaard die je niet meer hoeft te overbruggen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #264 Gepost op: 17 September 2009, 16:27:06 »
@jeepney, de rondjes op de foto zijn railslassen en geen steunpunten.

Sander

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #265 Gepost op: 17 September 2009, 21:09:38 »
Goeden avond

Bedankt voor de reactie,s op m,n vraag

De ontwikelings fase is nog in volle gang op papier
Bedankt voor deze waarschuwing Sander (y)
Zou het ook lukken met een omwelteling minder
Geen 10 maar 9 en dan 1 of 2 rechte rails extra

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #266 Gepost op: 17 September 2009, 21:43:27 »
Martin, het beste kun je het plan opbouwen in een paar stappen :

- stap 1 : Bepaal hoeveel tussenruimte je tenminste wilt aanhouden. Je hebt de minimale hoogte van de treinen, de dikte van het blad en rails. Maar je hebt ook zo iets als 'comfortabel om te kunnen werken'. Vaak wil je wat meer rukmte om er gewoon met je hand tussen te kunnen komen.

- stap 2 : Bepaal de maximale stijging, bijvoorbeeld 3%. Sommigen kiezen 2,5% of 2,8% omdat een spiraal voornamelijk bochten bevat. In combinatie met het antwoord van stap 1 weet je dan hoe lang 1 omwenteling tenminste moet worden.
Rekenvoorbeeld : Bij 3% klim je 3 cm per meter. Als je 6 cm klim wilt bereiken moet 1 omwenteling dus minstens 2 meter rijlengte hebben. Bij 2,5% en 7,5 cm hoogte heb je 3 meter rijlengte nodig.

- stap 3 : Reken uit wat de rijlengte is van een cirkel. De formule is "2 x straal x 3,14" of "diameter x 3,14". Een H0-R2 cirkel heeft een diameter van 36 cm (per merk verschillend), dus de rijlengte is 113 cm. Om dan tot de 2 meter van stap 2 te komen heb je dus 44 cm recht stuk nodig; voor 3 meter rijlengte is een recht stuk van ~95 cm nodig.

Zoals al heel vaak is opgemerkt, kijk meteen naar R3/R4 en vergeet R1/R2 maar. De meeste spiralen mislukken omdat ze te krap zijn bemeten en bijna nooit omdat ze te ruim zijn opgezet.

Sander

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #267 Gepost op: 17 September 2009, 22:23:55 »



Sander bedankt voor deze uitleg
Hiermee kan ik aan de slag
Ik heb er voldoende ruimte voor
Dus dat is geen probleem
Beter goed geinformeert aan het werk´
Dan voorkom je verdere teleursteling
En met behoud van het plezier in de hobby

                  m v g Martin

m de deugd

  • Gast
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #268 Gepost op: 18 September 2009, 19:47:15 »
Goeden avond (y)

Dit is er gedaan

LINKS

RECHTS

ONDER
De vensterbank is ook gemonteerd
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 19:49:46 door m de deugd »

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:nieuwe modelbaan genaamd "gothard in n spoor".
« Reactie #269 Gepost op: 19 September 2009, 10:34:11 »
Martin,

Hou er ook rekening mee dat op de plaats van de Helix geen andere zaken kunnen gebeuren ja 5 cm hoger en lager. Kortom een Helix bepaald je aanzicht van je baan en zal vaak een stoorfactor zijn. Dus het is ook belangrijk dat je je materialen zo dun mogelijk neem. Ik gebruik nu  voor mn uitbreiding MDF van 4 mm. Ennnn denk eens aan PECO rail, zo mooi en makkelijk te bewerken ben je gelijk van je vaste stralen af.


Kom ook eens hier kijken http://www.n-spoorforum.nl/index.php. Dit is specifiek N en daar kan je ook de vorderingen van mijn uitbreiding zien.

Grtzz Rob

Edit : spellings foutjes gecorigeerd

 
« Laatst bewerkt op: 19 September 2009, 11:25:54 door R Fongers »
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>