Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: NS Hi Speed, vraag voor de kenners  (gelezen 12135 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Gepost op: 09 June 2009, 15:55:15 »
Wat is de trein samenstelling van de NS Hi speed treinen wat betreft het ICR, materieel ?
Zijn er verschillende stammen ?
Zijn er uitzonderingen ?

Hoe zit de stam in elkaar met 1 Traxx lok, en hoe met twee ?

Graag hieronder even uw kennis delen.
Want er zijn wat onduidelijkheden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2009, 16:14:19 »
De samenstelling is B A A BD B B B waarbij de buitenste B vervangen kan zijn door een Bs (stuurstand). Er zijn elf verschillende stammen waarvan er volgens Somda vier zonder stuurstand rondrijden. Deze vier rijden met een Traxx rond.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2009, 16:36:19 »
wat rick zegt klopt. ze rijden altijd met 7 rijtuigen. als je echt een complete ICRm trein wil samenstellen kan je die zowel met loc aan één zijde als 2 doen. Ik denk dat ze straks met 2 gaan rijden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2009, 17:11:17 »
Ik ben geen kenner op het gebied van huidige BNL samenstellingen, maar ik heb er vrijdag wel de nodige foto's van gemaakt:







Klopt het dat alle Traxx stammen met 2 locs rijden waarvan de achterste in opzending? Wat ik trouwens niet snap is waarom die locs niet gewoon in dubbeltractie rijden met de rijtuigen er tussen want dat zou technisch gezien gewoon moeten kunnen, een UIC leiding heeft ICRm.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2009, 17:38:47 »
Wat ik trouwens niet snap is waarom die locs niet gewoon in dubbeltractie rijden met de rijtuigen er tussen want dat zou technisch gezien gewoon moeten kunnen, een UIC leiding heeft ICRm.
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2009, 18:37:48 »
Volgens mij is de conditie van de stuurstanden en 11.8´en zodanig dat vrijwel elke samenstelling kan. Als forens op het traject Barendrecht-Vlaardingen kom ik vele varianten in samenstelling tegen; De zuurstokstammen met Traxxen aan de koppen en verder diverse varianten met stuurstandrijtuigen en 11.8' en. Laatst nog een TRAXX+11.8+stuurstand+stam....
No dress rehearsel, this is our life.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2009, 18:43:17 »
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Dus als ik je goed begrijp kunnen ze helemaal niet in dubbeltractie kunnen rijden, beetje jammer van die traxxjes.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2009, 18:45:44 »
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Volgens mij kan dat wel. Tijdens de duurritten van twee 186'ers met een Prio stam is ook gemeld op Somda dat de locs in dubbeltractie reden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2009, 18:52:41 »
Als de locs zonder rijtuigen in dubbeltractie kunnen rijden kunnen ze dat met bijna ieder willekeurig europees rijtuig er tussen ook, als die locs maar ZDS hebben en die rijtuigen UIC kabels. ZDS gebruikt voor het doorsturen van de commando's in de vorm van electrische pulsen 2 aders van die kabel.

Ps; als ze ZDS( Zeitmultiplexe Doppeltraction Steuerung) hebben word de vraag wat hebben ze ZMS( Zeitmultiplexe Mehrzug Steuerung) en evt ZWS( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung( waar ze in Nederland niks aan hebben)) ook?

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2009, 18:55:22 »
Volgens mij is de conditie van de stuurstanden en 11.8´en zodanig dat vrijwel elke samenstelling kan. Als forens op het traject Barendrecht-Vlaardingen kom ik vele varianten in samenstelling tegen; De zuurstokstammen met Traxxen aan de koppen en verder diverse varianten met stuurstandrijtuigen en 11.8' en. Laatst nog een TRAXX+11.8+stuurstand+stam....
Dat stuurstandrijtuig is dan een B aan het eind van de stam aan het vervangen. ;)

@Michiel: Traxx + ICR + Traxx was de samenstelling. Welk systeem ze precies hebben weet ik verder niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2009, 13:18:22 »
Voor Chris nog deze stam: Klik, de zogenaamde 'twaalfde Prio stam'.

Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
En voor Klaas deze foto van een Prio stam met de locs in dubbeltractie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2009, 18:42:17 »
Zijn er uitzonderingen ?

Hoe zit de stam in elkaar met 1 Traxx lok, en hoe met twee ?
Om hier weer een keer op terug te komen: na de twaalfde stam is er nu ook een dertiende stam in dienst gekomen (zodat er in A'dam en Brussel lang gekeerd kan worden) bestaande uit 6 NMBS I10 rijtuigen en 1 I6 (foto) en bovendien rijden er naast de 11.8 en Hispeed Traxx'n nu ook NMBS Traxx'n uit de reeks 28 in de Beneluxdienst.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2009, 20:20:02 »
wat rick zegt klopt. ze rijden altijd met 7 rijtuigen. als je echt een complete ICRm trein wil samenstellen kan je die zowel met loc aan één zijde als 2 doen. Ik denk dat ze straks met 2 gaan rijden.


Waarom zou je met 7 rijtuigen met dubbeltractie willen rijden, als de voorste loc trekt, dan hoeft de achterste lok er maar voor spek en bonen achter te bengelen, en dan op het eindpunt mag die loc dan de stam over nemen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2009, 21:17:23 »
en bovendien rijden er naast de 11.8 en Hispeed Traxx'n nu ook NMBS Traxx'n uit de reeks 28 in de Beneluxdienst.
Klopt, het zijn de NMBS 2801-2803 en de 2831-2840. Ik weet niet of ál deze loc's al ingezet worden, want de rode Trax'en zijn vandaag ook nog gezien (en die gaan helemaal uit de beneluxdienst verdwijnen)

Qua treinsamenstelling is de beneluxdienst nu rete interessant; Dit zijn zo'n beetje de mogelijkheden op dit moment:
7x Prio-ICR
6x Prio-ICR + Prio Bs
6x Prio-ICR + gewone Bs
1x gewone Bs + 2x Prio-ICR + 3x ICR (ge/bl) + 1x Prio-ICR
7x NMBS I10/I6

De tractie kan dus een 11.8, rode Trax of groen/zilvere Trax zijn!

Genoeg te zien dus!

Groet,
Edwin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2009, 22:18:57 »
Ik zag vandaag een groene 28'er langs schuiven in de BNL-dienst.
No dress rehearsel, this is our life.