Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
Vandaag om 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
Vandaag om 22:21:24
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 22:04:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
  

Auteur Topic: NS Hi Speed, vraag voor de kenners  (gelezen 11983 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Gepost op: 09 June 2009, 15:55:15 »
Wat is de trein samenstelling van de NS Hi speed treinen wat betreft het ICR, materieel ?
Zijn er verschillende stammen ?
Zijn er uitzonderingen ?

Hoe zit de stam in elkaar met 1 Traxx lok, en hoe met twee ?

Graag hieronder even uw kennis delen.
Want er zijn wat onduidelijkheden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2009, 16:14:19 »
De samenstelling is B A A BD B B B waarbij de buitenste B vervangen kan zijn door een Bs (stuurstand). Er zijn elf verschillende stammen waarvan er volgens Somda vier zonder stuurstand rondrijden. Deze vier rijden met een Traxx rond.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2009, 16:36:19 »
wat rick zegt klopt. ze rijden altijd met 7 rijtuigen. als je echt een complete ICRm trein wil samenstellen kan je die zowel met loc aan één zijde als 2 doen. Ik denk dat ze straks met 2 gaan rijden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2009, 17:11:17 »
Ik ben geen kenner op het gebied van huidige BNL samenstellingen, maar ik heb er vrijdag wel de nodige foto's van gemaakt:







Klopt het dat alle Traxx stammen met 2 locs rijden waarvan de achterste in opzending? Wat ik trouwens niet snap is waarom die locs niet gewoon in dubbeltractie rijden met de rijtuigen er tussen want dat zou technisch gezien gewoon moeten kunnen, een UIC leiding heeft ICRm.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2009, 17:38:47 »
Wat ik trouwens niet snap is waarom die locs niet gewoon in dubbeltractie rijden met de rijtuigen er tussen want dat zou technisch gezien gewoon moeten kunnen, een UIC leiding heeft ICRm.
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2009, 18:37:48 »
Volgens mij is de conditie van de stuurstanden en 11.8´en zodanig dat vrijwel elke samenstelling kan. Als forens op het traject Barendrecht-Vlaardingen kom ik vele varianten in samenstelling tegen; De zuurstokstammen met Traxxen aan de koppen en verder diverse varianten met stuurstandrijtuigen en 11.8' en. Laatst nog een TRAXX+11.8+stuurstand+stam....
No dress rehearsel, this is our life.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2009, 18:43:17 »
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Dus als ik je goed begrijp kunnen ze helemaal niet in dubbeltractie kunnen rijden, beetje jammer van die traxxjes.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2009, 18:45:44 »
Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
Volgens mij kan dat wel. Tijdens de duurritten van twee 186'ers met een Prio stam is ook gemeld op Somda dat de locs in dubbeltractie reden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2009, 18:52:41 »
Als de locs zonder rijtuigen in dubbeltractie kunnen rijden kunnen ze dat met bijna ieder willekeurig europees rijtuig er tussen ook, als die locs maar ZDS hebben en die rijtuigen UIC kabels. ZDS gebruikt voor het doorsturen van de commando's in de vorm van electrische pulsen 2 aders van die kabel.

Ps; als ze ZDS( Zeitmultiplexe Doppeltraction Steuerung) hebben word de vraag wat hebben ze ZMS( Zeitmultiplexe Mehrzug Steuerung) en evt ZWS( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung( waar ze in Nederland niks aan hebben)) ook?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2009, 18:55:22 »
Volgens mij is de conditie van de stuurstanden en 11.8´en zodanig dat vrijwel elke samenstelling kan. Als forens op het traject Barendrecht-Vlaardingen kom ik vele varianten in samenstelling tegen; De zuurstokstammen met Traxxen aan de koppen en verder diverse varianten met stuurstandrijtuigen en 11.8' en. Laatst nog een TRAXX+11.8+stuurstand+stam....
Dat stuurstandrijtuig is dan een B aan het eind van de stam aan het vervangen. ;)

@Michiel: Traxx + ICR + Traxx was de samenstelling. Welk systeem ze precies hebben weet ik verder niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2009, 13:18:22 »
Voor Chris nog deze stam: Klik, de zogenaamde 'twaalfde Prio stam'.

Nee dat kan niet want een Traxx loc heeft daar helemaal geen aansluiting voor. Vandaar dat de werkende Traxx loc altijd voorop rijdt.
En voor Klaas deze foto van een Prio stam met de locs in dubbeltractie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2009, 18:42:17 »
Zijn er uitzonderingen ?

Hoe zit de stam in elkaar met 1 Traxx lok, en hoe met twee ?
Om hier weer een keer op terug te komen: na de twaalfde stam is er nu ook een dertiende stam in dienst gekomen (zodat er in A'dam en Brussel lang gekeerd kan worden) bestaande uit 6 NMBS I10 rijtuigen en 1 I6 (foto) en bovendien rijden er naast de 11.8 en Hispeed Traxx'n nu ook NMBS Traxx'n uit de reeks 28 in de Beneluxdienst.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2009, 20:20:02 »
wat rick zegt klopt. ze rijden altijd met 7 rijtuigen. als je echt een complete ICRm trein wil samenstellen kan je die zowel met loc aan één zijde als 2 doen. Ik denk dat ze straks met 2 gaan rijden.


Waarom zou je met 7 rijtuigen met dubbeltractie willen rijden, als de voorste loc trekt, dan hoeft de achterste lok er maar voor spek en bonen achter te bengelen, en dan op het eindpunt mag die loc dan de stam over nemen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2009, 21:17:23 »
en bovendien rijden er naast de 11.8 en Hispeed Traxx'n nu ook NMBS Traxx'n uit de reeks 28 in de Beneluxdienst.
Klopt, het zijn de NMBS 2801-2803 en de 2831-2840. Ik weet niet of ál deze loc's al ingezet worden, want de rode Trax'en zijn vandaag ook nog gezien (en die gaan helemaal uit de beneluxdienst verdwijnen)

Qua treinsamenstelling is de beneluxdienst nu rete interessant; Dit zijn zo'n beetje de mogelijkheden op dit moment:
7x Prio-ICR
6x Prio-ICR + Prio Bs
6x Prio-ICR + gewone Bs
1x gewone Bs + 2x Prio-ICR + 3x ICR (ge/bl) + 1x Prio-ICR
7x NMBS I10/I6

De tractie kan dus een 11.8, rode Trax of groen/zilvere Trax zijn!

Genoeg te zien dus!

Groet,
Edwin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:NS Hi Speed, vraag voor de kenners
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2009, 22:18:57 »
Ik zag vandaag een groene 28'er langs schuiven in de BNL-dienst.
No dress rehearsel, this is our life.