Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:14:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door saskia
Vandaag om 01:01:43
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
15 July 2025, 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
15 July 2025, 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
15 July 2025, 10:06:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2  (gelezen 9398 keer)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Gepost op: 07 June 2009, 19:00:47 »
Hoewel er al eerder een topic gestart is met de bouw van dit model maar er misschien verschillende bouw volgorde en manieren kunnen zijn begin ik maar mijn eigen verslag.

Hier is begin

Helaas kwam bij mij de etsplaat wat gebogen op de deurmat  :-\



Maar niet getreurd, knutselen maakt mij happy. :D
Van binnenuit met een .4 boortje de gaatjes in de tender geboord voor de handrail en sluitseinijzers. In het etswerk zijn deze al gedeeltelijk voor geetst.



Ook de treeplanken vastgesoldeerd.



Om de vouwlijn te verstevigen en dicht te solderen gebruik ik een stukje messing draad.
Met flink wat vloeimiddel in de hoek vastzetten.





Nu nog even wachten op de bouwhandleiding...

Grt Erwin

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2009, 19:16:42 »
Hey Erwin,

Heb jij de exploded view tekeningen dan ook niet?

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2009, 19:47:00 »
Ja hoor Lennert ondertussen heb ik die ontvangen.

Dus kan ik verder met de bodemplaat van de lok.
Er moeten twee drie hoekjes worden omgezet. Er is al een etslijn maar die moet even doorgehaald worden met een vijltje om de driehoekjes mooier haaks te kunnen zetten.



Nu de driehoekjes haak zetten en even een beetje vertinnen.



Dan het stookhuis. De hoeken moeten rond worden. Op de achterkant twee lijnen gekrast.



En dan om een dikke spijker rond gebogen. Zachtjes met een kleine hamer de dikkere gedeeltes ombuigen.



En zo wordt het dan.



Vervolgens het machinistenhuis op de bodemplaat gesoldeerd. Eerst hier en daar een puntje tot als recht staat en dan pas door solderen.





Achteraf is het beter eerst de stookvloer en de moer voor de bevestiging van assen er in te maken en dan alles er om heen. Nu wordt het een hoop gepriegel.

Zeker nu het stookhuis ook al zit.



Om de wielkasten mooi rond te krijgen buig ik deze voor.



Het wordt al bijna echt...



Ben alleen nog niet tevreden over het soldeer werk. Het moet toch met minder soldeer.



Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 07 June 2009, 23:01:09 door Erwin »

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2009, 09:59:57 »
Update



De boel eens flink schoon gemaakt. En wat klein dingen gesoldeerd. Nu is het wachten op de gegoten onderdelen en de ketel, maar zojuist contact gehad met Palo-modeltreinen en de onderdelen komen er aan. Overigens alle sceptici ten spijt het model past goed in elkaar en het contact met Paul is direct en snel.

Grt Erwin

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2009, 15:02:27 »
Update

De ketel.
Ik heb aardig wat geworsteld om het rookhuis en de ketel goed op mekaar te krijgen.
Verschillende keren de boel gesoldeerd en weer losgemaakt. Het wou gewoon niet lukken.
Nu zit het toch. Hoe gedaan?

Eerst het rookhuis net zolang gerold tot het strak om het messing van de ketel paste en precies de vorm van de voorkant van het rookhuis volgde.



Toen de binnenkant van het rookhuis en de deksel vertint. Alles weer lichtjes glad geschuurd zodat er het minimale tin achter bleef. Toen het rookhuis half om de ketel geschoven. De voorkant er opgelegd en met wat vloeimiddel aan de binnenkant en de soldeerbout aan de buitenkant de deksel vastgezet.



Daarna de binnenkant nagelopen met soldeer en de boel weer glad geschuurd.



Vervolgens het rookhuis aan de binnenkant met de ketel vast gesoldeerd.



Grt Erwin


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2009, 15:04:09 »
Dit ziet er zeker niet verkeerd uit.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #6 Gepost op: 14 June 2009, 15:13:05 »
Dank Richard,

Ik ben voor mijn gevoel nog niet halverwege.
Maar we komen er wel als de nieuwe wereldburger die in aantocht is niet te snel komt want dan zal er even geen tijd meer zijn vrees ik... ;)

Grt Erwin

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #7 Gepost op: 14 June 2009, 15:15:00 »
Het is handig om jou bezig te zien dan heb ik tips voor mijn bouw :D alleen moet ik de mijne licht aapassen aan linkse stand.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #8 Gepost op: 14 June 2009, 15:34:27 »
Hoi Lennert,

Was vandaag wat aan het bladeren en kwam verschillende plaatjes tegen van de linkse stand in het boek "De nederlandse stoomlocomtieven".

Hoe ver ben jij ondertussen? En ga je het machinistenhuis nog inrichten?

Grt Erwin

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #9 Gepost op: 14 June 2009, 16:01:18 »
Hoi Erwin,

De stand is nog zoals in mijn draadje niet veel verder gegaan. De linkse stand stelt voor het exterieur niet heel erg veel voor. Qua interieur ben ik zeker van plan een inrichting te maken.

mvg,

Lennert

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2009, 23:26:00 »
Misschien zijn de updates niet vaak toch wordt er iets gebouwd.

Omdat ik de motor in de tender wil inbouwen is mijn bouw iets anders.
Waarom in de tender? Dan blijft er onder de ketel een mooie doorkijk.
Ook kwam ik enthousiaste berichten tegen in dit draadje waarbij in de tender de aandrijving was gemaakt.

In Dallas US kwam ik voor slechts een paar $ deze lok tegen. Overigens als je ooit daar komt Discunt model trains is zeker de moeite waard voor een bezoek.



Het wielstel komt aardig overeen en straks met mijn freesmachine, die nog in aanbouw is, is dit zeker goed te krijgen.


Tevens zijn het gedeelde assen met een tandwiel in het midden wat een stroomafname van alle 6 de wielen mogelijk maakt.

De grote wielen van de lok wil ik graag geveerd maken. Dit ivm de stroomafname.
Hier toe heb ik hornblocks van Gibson gebruiken.
Hier is het begin te zien.


Over het eerste resultaat ben ik nog geenszins tevreden en ik zit zelfs te denken twee wielen toch star op te hangen en alleen het middelste te veren.

Hoewel alles nog los zit kon ik het toch niet laten om wat proef te passen.


Ja en ook de meester krijgt straks een echte werkplek.




Vraag overigens aan de zelfbouwers: Vwb het spuiten. Is het handig alle leidingen al te monteren voor het spuiten? Of doen jullie dit na het spuiten.
Deze vraag doe ik omdat ik graag de leidingen van schoon messing wil maken.

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 23:29:49 door Delftinhetklein »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2009, 23:35:40 »
Erwin,

Na het spuiten monteren. De handrailhouders doe je wel en daar schuif je later leidingen doorheen. De leidingen naar de luchtpomp, de Knorr pomp en de voorwarmer bereid je wel voor door gaatjes in de pompen op te boren en de leidingen al helemaal op maat te knippen en buigen. Als je het voor het spuiten doet dan wordt het afplakken van de ketelbanden en de rookkast een ramp. Bovendien is het bij mij vaak zo dat ketel en chassis nog steeds te scheiden zijn en dan is het altijd handiger het allemaal nog uit elkaar te kunnen halen.

Al mijn loks zijn dus zo gemaakt. De enige NS stoomlok die ik ooit heb gekocht is de 1700 van Philotrain. Tot mijn niet geringe verbazing waren de leidingen daarvan koper geschilderd.

mvg,
Ivo

P.S., Erwin nog een aanvulling: pas op met de Hornblocks. Als je het zo doet dan moet je de vering heel slap maken anders werkt het niet. Maar ik begrijp dat je de aandrijving in de tender wilt bouwen. Dan is er nog een betere oplossing. Zet de achterste as vast (je had daarvoor geen hornblock hoeven gebruiken) en laat de voorste 2 assen rusten op een compensatiearm die je scharnierend tussen de 2 assen in het chassis ophangt. Zuiver lopen gegarandeerd en altijd alle 6 wielen op de rails.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 23:41:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2009, 23:47:02 »
er zijn vele manieren mogelijk
philotrain soldeerd alles en verft dan de leidingen messing
ik monteer alles voor het spuiten (Dan heb je ook de oogjes voor de handrail e.d al zitten)
daarna demonteer ik de lok weer compleet ,ook de leidingen  leidingen
spuit de lok en lijm ze dan vast
doe ik ook met apendages ed
Bij DJH modeloko kits spuit ik ook eerst frame plaat onderstel,zwart
daarna ketel met machinistenhuis zwart ,dan ketelranden en biezen afplakken,dan groen spuiten
dan pas afmontage lok
tuurlijk zijn er hier die het anders doen ,maar dit vind ik prettig
en idd echt messing leidingen
groet jan 

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2009, 23:50:00 »
goed
ik had het antwoord van ivo dus nog niet gelezen ,toch leuk dat er zoveel overeenkomsten zijn
zo ook dat mijn enige kant en klare stoomlok van philo de 1700 is
maar idd anders is het afplakken een drama

voor wat betrefd de hornbloks ik zou ze ook pas vast solderen als de beide frameplaten tegen elkaar zitten
anders zit er geheid een as scheef
Ik draai altijd lange pennen net zo dik als de as maar dan met aan beide zijden  een tapse punt er aan
bij het monteren van de hornbloks de koppelstangen over de tapse assen schuiven dan weet je zeker dat de wielafstand perfect is
gr jan
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 23:54:00 door roadster36 »

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS3700 PALO 2
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2009, 10:53:19 »
Ivo en Jan,

Bedankt voor jullie adviezen. De leidingen zal ik dus pas maken maar monteren na het spuiten.

Voor de as ophanging ga ik nog wat verder experimenteren.

Vele mogelijkheden heb ik bv op deze site gevonden.

Als het weer iets verder is laat ik het hier zeker zien.

Grt Erwin