Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:30:08
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 16:16:53
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:41:39
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: Model loco/DJH NS 3900  (gelezen 29089 keer)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Model loco/DJH NS 3900
« Gepost op: 21 September 2008, 20:48:36 »
Ik wil de twee niet aangedreven assen van een 3900-kit van Model loco verend ophangen. Nu moet ik 6 millimeter koper weghalen(op de plaats van de grote ronde gaten) om de hornblocks te kunnen plaatsen. Ik vrees echter dat de platen dusdanig verzwakken, dat ze niet meer te gebruiken zijn. In het uiterste geval kan ik natuurlijk nieuwe platen maken, maar misschien is er een simpeler oplossing? Wie helpt?
In een ander draadje schreven verschillende mensen dat ze oplossingen hadden bedacht om de aandrijving te verbeteren. Niemand heeft echter laten zien hoe dat moest. Bij deze een (nieuwe)oproep: toon je kunnen!



Andries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2008, 21:36:35 »
Ik kan me herinneren dat er in de RH 2003/1 en het volgende nummer over de bouw van deze kit gesproken is. Zoek die eens op. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2008, 22:20:09 »
Dank voor de tip. Ik heb net even op site van Railhobby gekeken, maar het gaat daar om de vernieuwde versie. Ik heb de oude nog(E112).
Helaas is de eerste aflevering van 2003 nog niet digitaal bereikbaar. Ik zal mijn eigen archief in moeten duiken. Het laatste deel 2003/12 gaat over de afwerking.
Blijft de vraag naar tips voor de frameplaten en ideeën over een betere aandrijving.

Andries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2008, 22:21:58 »
Ja maar de bouwer heeft zich niet helemaal aan de kit gehouden zeg maar. Zoek ze eens op, je haalt er wellicht wat nuttigs uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2008, 00:04:01 »
Als je "loco suspension" googled dan krijg je een aantal oplossingen van o.a, Wizard Models en Intercity Models uit Engeland om je chassis verend op te hangen. Misschien zijn hun oplossingen ook voor het luchtige 3900 chassis geschikt.

Als die grote gaten ook in het chassis van het prototype zaten, dan kun je eigenlijk ook in je zelf te bouwen chassisplaten moeilijk hornblocks bevestigen.

Denk je echt dat deze zware witmetalen kit zonder verende hornblocks slechte rijeigenschappen zal hebben? Ik denk nl. dat het voldoende is als je je chassis netjes recht en haaks bouwt.

Mijn advies zou zijn dat je in het geval van deze 3900 het beste een rigide chassis zonder hornblocks bouwt, waarbij je eventueel de middelste as een paar tiende mm ruimte geeft om op-en-neer te kunnen  bewegen. Dan staan er altijd minstens 5, en waarschijnlijk zelfs 6 aangedreven wielen op de rails.

Ik herinner me trouwens van een maat, die hem gebouwd heeft, dat de stand van de cylinders niet klopte bij deze kit. Ze stonden behoorlijk veel te ver naar buiten, meen ik, zo erg, dat het eigenlijk geen gezicht was, en de aandrijfstang zat scheef naar buiten. Dat bevordert de rijeigenschappen ook niet echt. Het was volgens mij niet gemakkelijk netjes op te lossen.

Hij klaagde ook over de herrie van een open frame motor met een luidruchtige Romford tand- en wormwiel overbrenging. Zit die er bij jou ook bij? Als je die eens vervangt door een Mashima 14xx of 16xx met een goede overbrenging van bijv. Comet Models of DJH, dan verbeter je pas echt de rijeigenschappen.

Leen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2008, 22:27:41 »
Zonder te breed cilinderblok heeft de bogie alleen geen enkele ruimte om uit te zwaaien als ie door een boog moet, heb je als minimale radius anderhalve meter dan kun je alles op schaal bouwen, anders moet je toch echt concessies doen... En zo'n breed cilinderblok heeft trouwens totaal geen invloed op de rijeigenschappen verder. De engelse aandrijvingen kunnen inderdaad flink kabaal maken maar als ze goed afgesteld staan en ingelopen zijn valt t wel mee. Goed afgesteld betekent dus: worm niet met alle macht in het wormwiel geprakt zoals ik dat spul tweedehands nogal eens tegenkom, maar met een beetje speling.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2008, 11:03:15 »
De meegeleverde standaard aandrijving is een open Mashima(type?) boven op de foto.
De onderste motor is een motor met tandwielkast die ik ooit op Ebay heb gekocht. Deze zat in een doos van DJH met allerlei niet bij elkaar passende onderdelen(van o.m. een Zuid-Afrikaanse loc.) Kent iemand dit type motor(niet van een naam voorzien) en weet iemand of die te gebruiken is?


Andries

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2008, 14:12:27 »
Beste Andries,

Echt herkennen van een plaatje is moeilijk. De tandwielkast is zwart gespoten of geanodiseerd en het is niet duidelijk of dat van de fabriek of door de bouwer is gedaan.

De motor lijkt op een Mashima. Die hebben niet altijd een plaatje. De tandwielkast kan van DJH zelf zijn. Daar zitten naast de worm ook vaak 2 tandwieltrappen in. Als je het echt wilt weten vraag je het op 4 oktober in Houten aan Piet Peetoom. Die kent hem vast.

De hamvraag voor het inbouwen is of deze tussen je chassisplaten past en de doorkijk wel of niet gaat belemmeren en of je de motor in de ketel of het machinistenhuis kwijt kan. Dat valt nog wel eens tegen net als in de bouwkit van de nieuwe 3700 van DJH, waar de tandwielkast de vrije doorkijk onder de ketel aantast.

Ik heb nog een oude en nieuwe 3900 bouwkit liggen, die beide nog moeten worden gebouwd.

Er zijn suggesties van minstens 3 forumleden dat ze een aandrijving in de tender hebben gemaakt. Dat lijkt me de beste oplossing en dan zou ik ook niet aan compensatie beginnen voor deze lok.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12561
    • sleutelspoor
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2008, 15:01:23 »


Een Gutzolt met onderstel ingebouwd in een 3900 tender



 Dezelfde motor maar nu in een oorlogstender. De originele motor van de 3700 dient alleen om de wielen met het drijfwerk soepel te laten draaien. Leuk effect is dat het doorslaan van de wielen bij een zware trein (14 tot 15 bakken) perfect word nagebootst.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2008, 15:15:15 »
Beste Sobat,

Bedankt voor de altijd mooie foto's van je modellen op een echte baan (die heb ik namelijk niet).

Maar toch: de foto's laten zien dát het kan. Dat wist ik al. Kun je ook vertellen hoe je het hebt gedaan, om welk onderstel het gaat en of dat ergens te bestellen is.
Wel leuk dat je de originele aandrijiving in de 3700 ook hebt ingebouwd voor special effects. Voer voor de digitale aanstuurders onder ons.

Ik weet het, ik vraag veel ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2008, 19:03:32 »
Beste Sobat,

Ik sluit me aan bij de oproep van Ivo. Laat eens zien hoe het jou(en eventueel anderen) gelukt is de aandrijving(en met welke onderdelen van welke fabrikanten) in de tender onder te brengen.
De auteur in Het Railhobby-artikel (Rob de Zwart) is het niet gelukt. Hij kwam uiteindelijk terecht bij een portescap-motor met aandrijving op de middelste as.

Andries

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12561
    • sleutelspoor
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #11 Gepost op: 24 September 2008, 04:01:30 »
Even geduld mannen, zit nu op mijn werk tot 7 uur en ga daarna nog even een paar uurtjes op mijn rug staan.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #12 Gepost op: 24 September 2008, 11:18:12 »
Joga?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • Spaar ze allemaal.
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #13 Gepost op: 24 September 2008, 16:45:05 »
De auteur in Het Railhobby-artikel (Rob de Zwart) is het niet gelukt. Hij kwam uiteindelijk terecht bij een portescap-motor met aandrijving op de middelste as.

In RH 01-2003 en vervolg(schilderwerk) 12-2003 staat toch echt dat R. de Zwart een aandrijving in de tender van een 3900 heeft gebouwd.
Hiervoor gebruikt hij een zelfgemaakt frame, een Maschima motortje, wat tandwielen , vertragingskastjes van Gibson en twee vliegwielen.
Alle vier de assen worden aangedreven.

Groet Stephan.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #14 Gepost op: 24 September 2008, 20:49:10 »
Hallo Stehan,

Pagina 30(nr 12, 2003) staat: "Bovendien is een tenderaandrijving niet ideaal en wat onrealistisch. Een cardanas vanuit de tender met aandrijving van één van de assen van de locomotief is dan een goede oplossing, zoals ook toegepast bij fabrieksmodellen. Uiteindelijk ben ik toch weer overgestapt op een aandrijving op de middelste as van de drijfwielen, maar niet met de meegeleverde motor van ModelLoco. "  Verderop bespreekt hij hoe hij de motor(portescap) moest inpassen tussen de frameplaten.
Blijkbaar is de tenderaandrijving hem niet bevallen.

Groet,
Andries