Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps  (gelezen 46954 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Gepost op: 05 juni 2009, 21:39:36 »
Dankzij het uitleveren van de blauwe 2400 lees ik ook weer regelmatig over de set van Werps. Maar de handleiding ontbreekt!! Ik zal hier proberen een en ander te verduidelijken. Ik weet ook niet alles, maar ik denk dat ik de meesten een heel eind op weg kan helpen.

Ik geloof dat ik zelf schuldig  :o ben aan deze set, omdat ik eens op een beurs met Erwin in gesprek was over de Roco 2400 en ik het alleen wat jammer vond van de roosters, die wel weinig diepte hebben. En dat in vergelijking met een Philotrain Roco. Dat is voor mij een bijzonder model, want het eerste dat ik van messing bouwde. Ik heb toen heel lang lopen twijfelen, omdat ik er niet zoveel geld voor over had. Een nieuwe bouwset kostte toen (1991) 499 gulden. Daar zou ik er nu misschien wel een paar voor kopen. ;D ;D

Mijn set van Werps bestaat uit 2 dunne etsplaten in nieuwzilver:



Etsplaat 1 bevat de volgende onderdelen:
Van links naar rechts eerst 6 platen voor het rooster met de volgende onderdelen die op elkaar moeten komen:

Buitenste stuk is de klinknagelstrip bovenop het rooster, dan het rooster zelf, daarachter komt het 'hoekijzer' daarachter weer de plaat met de rechthoekige uitsparing en als binnenste plaat het rooster mer de 3 spijlen. Dit moet dan in zijn geheel komen in plaats van het rooster in de Roco kap. Dus nauwkeurig uitzagen en vijlen en met secondenlijm vastzetten. In het 'hoekijzer' zit ook nog een plaat die kan dienen voor de afdichting van het rooster. Dit kan enkel of dubbel.
Ter illustratie van dit rooster pak het boek Diesellocomotieven in Nederland erbij, kijk op pagina 67, 69, 78, 144, 146 en 163 en je ziet alle variaties.

Rechts van de 5 roosterplaten in de ets zie je de 2 hekjes voor onderin de bufferbalk. Rechtsboven daarnaast zitten dan nog de 2 cabineramen. Rechtsonder zitten 2 dunne strips als deurkozijnen voor de 2 deuren in de cabine.

Tussen het 4e en 5e deel van de roosters zitten 10 driehoekige bevestigingsplaatjes. Volgens mij zijn dat de plaatjes waarmee de sluitseinijzers vastzitten voor onder aan de huiven en zijn het de bevestigingsplaten van de ruitenwissers. In totaal heb je daar 8 van nodig, dus 2 reserve

Dan zitten helemaal rechstboven aan de ets 14 hijsogen voor op de huif. Die vervangen de dichte nokjes op de huif van Roco. Ik twijfel of je daar niet meer van nodig hebt: Roco heeft ook 14 nokjes, maar volgens mij heeft de Philotrain er 16.

Dan zitten er in het midden rechts 8 ruitenwissers met dubbele armen. 4 voor de grote ramen en 4 voor de kleine in de deuren van de cabine. Het zijn 2 verschillende typen ruitenwissers. In totaal zijn er dus 2 keer meer dan nodig.

Als laatste zitten er nog 8 kleine rechthoekige bevestigingsplaten met 4 boutimitaties en 3 iets grotere rechthoekige platen, die volgens mij zijn voor de deurklinken. Dus 1 reserve.

De 8 kleine bevestigingsplaten heb ik nog niet kunnen thuisbrengen.

Etsplaat nr 2:



Bovenin de zijwanden en het dak aan een stuk. Dat wordt even werken met de rollenbank.

Linksonder en rechtsonder de 2 kopwanden met de deuren eraan vast geetst. Deze moet je niet losmaken, maar langs de buiglijntjes in de strippen omzetten zodat de deur aan de buitenkant komt. Dat komt overeen met de foto's. De middelste 2 platen kan ik niet thuisbrengen. Iets voor het interieur misschien?

De bouw wijst zich verder vanzelf, maar ik zal in de komende tijd dit setje wel in elkaar zetten. Misschien dat met de nodige foto's een en ander dan duidelijk wordt.

Ik heb toch nog een bruine Roco kap over na de bouw van de 2530, zodat ik naar hartelust kan experimenteren.

De oplettende kijker zal een fout ontdekken op etsplaat 2: de rechter kopwand van de cabine is aan de bovenkant helemaal vast aan de etsfret en daar ontbreekt de vorm van het dak. Maar dat krijg ik wel goed: 2 platen op elkaar en vervolgens pas vijlen.

Is alleen bij mijn exemplaar. Een normale set van Werps heeft dit niet.

mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 05 juni 2009, 21:45:30 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2009, 00:10:55 »
Hey Ivo,

goed initiatief  8)

Iemand moet de eerste zijn. Ik volg je wel ;)

Grtzz,

Karst

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2009, 00:12:57 »
Had op rail een setje besteld en een week later had ik deze in de bus liggen. Helaas zonder inleiding zoals vermeld, maar met deze info kan ik aan de slag  (y)

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2009, 00:32:11 »
Citaat
De middelste 2 platen kan ik niet thuisbrengen. Iets voor het interieur misschien?

Ivo de twee plaatjes plaats je in het midden van de zijwandjes. De plaatjes sluiten het zocht naar de printplaat af en naar achteren, zodat je een cabine met mooie doorkijk krijgt!

Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2009, 01:09:26 »
Heb hier ook al geruime tijd een dergelijk zetje liggen.
Vanwege het ontbreken van een handleiding, ben ik er nog niet aan begonnen.
Wordt dan ook mijn eerste bouwsel met messing.
Heb aan Erwin nog om een handleiding gevraagd.
Hier zijn reactie van di 28-4-2009 8:58:
Hallo Gerit,

Er is blijkbaar inderdaad was mis gegaan met de mails. Maar ik ben blij dat deze dan toch is aangekomen.
In eerste instantie leek het mij bijna overbodig om een bouwbeschrijving te maken voor de ombouwset. Echter is mij de vraag al meer gesteld of er niet een tekening gemaakt kan worden waar op te zien is waar de verschillende onderdelen moeten komen. Hier ben ik momenteel mee bezig.
Zodra deze gereed is zal ik deze toezenden.

Met vriendelijke groet,

Erwin Werps


Kortom, er wordt aan gewerkt.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2009, 09:58:10 »
Zonder tekening gisteravond maar een begin gemaakt:



De onderdelen die het rooster moeten worden. Van links naar rechts de verschillende lagen beginnend met de onderste laag. De klinknagel strook rondom heb ik in de etsfret laten zitten, omdat die te makkelijk vervormd en ik de sandwich van 4 lagen daar eerst op wil solderen voordat ik dat losknip. Ervaring met de Tommy kit.

Overigens denk ik dat ik nu ook weet waar de 8 kleine rechthoekige bevestigingsplaten voor zijn. Dit zijn de bevestigingsplaten van de handrail die voor het rooster zit. Daar heb je er dan maar 4 van nodig, dus 4 reserve. Ik heb ook nog gekeken of het misschien de deurscharnieren kunnen zijn, maar dat denk ik toch niet.

Ik heb de dunne stift op mijn bout gezet, want ik wil dit klusje met heel weinig soldeer en warmte doen, omdat anders de gaten in de roosters makkelijk vollopen.

Het begin is om de binnenste 2 lagen op elkaar te solderen. Klem ze nauwkeurig op elkaar en gebruik dan een beetje vloeimiddel op de kopse naad en haal er een bout met heel weinig soldeer langs

Laagje 1 en 2 zitten vast:



Je ziet de buitenkant

Laagje 3 erop:



En het rooster:



Vervolgens leg je dit aan de onderkant op de klinknagelstrip nog in de etsfret. Deze strip heeft een grotere omtrek dan de sandwichconstructie en dat levert dus uiteindelijk een mooi bevestigingsnaadje op. Je moet deze ook weer zorgvuldig op de juiste plek leggen zodat alle kanten ongeveer evenveel oversteken. Dan in de hoekjes een puntje soldeer met een klein beetje vloeimiddel en dan kun je met een snelle beweging, een beetje vloeimiddel en een beetje soldeer de hele naad dichtzetten. Doe dit echt heel spaarzaam, omdat anders de gaten van het rooster dichtlopen. Dat zie je pas als je je werkstuk omdraait.

Zo ziet het er dan uit als het goed is:



En met de afdichtplaten erop:



Deze plaat kan ook enkel en dan alleen aan de onderkant. Dit doet me denken aan de Citroen 2CV of GS die ook dergelijke afdichtingen hadden voor de winter om de luchtgekoelde motor enigzins op temperatuur te krijgen.

Nog een plaatje van de achterkant dan kun je het randje zien.



In de huif van de Roco kap moet je het rooster aan de binnenkant van de klinknagelstrip uitzagen en dan net zo lang vijlen tot het nieuwe rooster erinvalt, waarbij het randje op de kap valt. Waarschijnlijk is het dan het mooist om ook het restje van de klinknagelstrip van de Roco kap eraf te frezen, maar zonder freestafel lukt dat niet.

Succes,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2009, 10:00:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2009, 10:32:44 »
Oh wat is dit een mooie rooster  :o...  Als ik het met de philotrain rooster zou vergelijken, is de Werps zeker twee keer mooier! Wat is de prijs van dit setje?

Groet
Bernd


Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2009, 10:37:42 »
@Ivo
Het begin is er ! Mooi werk, nu nog proberen na te doen ;)

@Bernd
Slechts 35 Euro :o  8)

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2009, 10:49:56 »
35 € dit is een verzoek waard, zou het draadje volgen, en dan aan mijn eerste metal kitje beginnen, weer iets nieuwes...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2009, 00:26:56 »
@Pieter: kun je omschrijven wat je bedoelt of een tekening maken? Ik snap nog niet goed hoe je die 2 plaatjes in de cabine zou moeten plaatsen. Maar misschien moet ik eens wat beter kijken.

@Fissy: als eerste metalen kit weet ik het niet zo. Er zitten wel een aantal moeilijke bouwstappen in.

Vanavond de cabine:

De cabinewanden en het dak zijn aan een stuk en die moeten in de goede vorm gebogen worden. Erwin heeft de kopwandjes in dezelfde ets gemaakt zodanig dat de ramen exact op gelijke hoogte zitten, waardoor de onderkant zijwand en kopwanden exact gelijk aansluiten.

Dus voor het buigen van het dak eerst het middendeel in de rollenbank voor een mooie ronding. Daarna afgeplakt waar de eerste ronding begint in het dak:



Je legt een kopwand naast de zijwand aan de onderkant exact gelijk tegen elkaar. Waar in de zijwand de ronding begint plak je haaks een stukje tape over kopwand en zijwand. Vervolgens maak je de zaak los van de kopwand en plak je de tape helemaal om de zijwand heen, zodat je aan 2 kanten kunt zien waar de ronding moet beginnen. Dan zoek je aan de hand van een kopwand een ronde staaf uit met de juiste diameter. Ik heb een boortje van 3,5mm gebruikt, maar 3,2mm is misschien nog iets beter. Vervolgens klem je de zijwand met het boortje aan de binnenkant precies op de rand van het stukje tape in een bankschroef met platte bekken en met een stalen lineaal aan de buitenkant zet je het dak om. Dat doe je 2 keer en dan kijk je met de kopwand of dat klopt.

Vervolgens aan de slag met de kopwanden, waar de deur nog in moet plus nog wat kleine onderdelen.



De deur laat je vastzitten aan de kopwand. In de etsfret zit de deur in het midden van de kopwanden. De deur klem je met de buitenkant achter de deurrand, die als dunne rechthoek in de andere etsfret zit. Niet uitknippen die rand, maar in de fret aan elkaar solderen. Als deze vastzit knip je de rand los en dan heb je een kopwand met deur en rand. Vervolgens buig je de deur 180 graden naar voren om, zodat de deur aan te voorkant van de kopwand komt te zitten. Deze soldeer je vervolgens aan de achterkant vast en je knipt de uiteinden los, waar de deur aan vast zat. Het eerste randje laat je zitten en daarmee krijg je 3 imitatiescharnieren.



De kopwanden zijn nu alletwee klaar. De uiteinden, die de scharnieren gaan vormen zijn hier nog niet afgeknipt.



Hier zie je de zijwand met dak in vorm gebogen en de 2 kopwanden, waarvan er van een nu de uiteinden zijn verwijderd. De bovenste 2 moeten nog worden nabewerkt.

Nu heb ik het geheel met tape gepositioneerd en aan de binnenkant aan elkaar gesoldeerd. Dit is een nauwkeurig klusje, waarbij de kopwanden binnen de zijwand moet komen te zitten. Aan de onderkant exact positioneren en daar met een druppeltje soldeer vast zetten. Controleren of het goed zit en dan het wandje in het midden en daarna midden boven.

Als het geheel goed gaat kun je het passen op de Roco kap:



Hoera, het past ;D



En de andere kant ook. :o

Nu moeten er nog verschillende details aan de cabine: 4 ruitenwissers met driehoekige bevestigingsplaat, 2 deurklinken met rechthoekige bevestigingsplaat en 4 hijsogen. Het werd te laat om dat nog allemaal te doen, maar de hijsogen zitten er al op. Ze zijn wel heeeeel klein, maar toch±



Als je het hele dak hebt gesoldeerd en de gaatjes voor de hijsogen open hebt gehouden voldoet het als je de hijsogen zolang mogelijk afknipt en dan min of meer alleen dankzij het vloeimiddel aan de kopwand soldeert. Teveel vloeimiddel of soldeer betekent zonder meer een dichtgelopen hijsoog. De andere hijsogen moeten in de Roco huif, door het afvijlen van de Roco nokjes, gaatje van 0,3mm boren en hijsoog met een drupje superlijm vastzetten.

Waarom heeft Erwin nu deze cabine gemaakt? De ramen van de Roco kopwanden hebben niet de goede vorm. Deze moeten beide wat breder zijn. Ook de rand op deuren ontbreekt bij Roco vrijwel.



Pak de fotoboeken er maar weer bij en oordeel zelf of Erwin gelijk heeft.

mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2009, 00:29:29 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2009, 08:40:45 »
Ik heb het idee dat Roco de ramer smaller heeft gemaakt om te voorkomen dat je de zijkant van het zijraam zou zien in het raam van de kopwand.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2009, 08:50:46 »
Ah ja, verschil tussen messing en wat dikker kunststof.
Ik ben overigens niet ondersteboven van de verschillen tussen beide cabines, eigenlijk.  :-[

Wel mooi gedaan Ivo. De ervaring met dit soort akkefietjes is op een kilometer afstand te zien.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2009, 09:10:17 »
Citaat
Ook de rand op deuren ontbreekt bij Roco vrijwel.

Niet alle deuren hebben deze rand!

Check de foto's maar.

Overigens moeten de twee rechthoekjes van Etsplaat Foto 2 bovenin gesoldeerd worden. De uitstekende scharnieren die hier(onnodig) zijn afgeveild vallen precies in de gleufjes.
Ik zal proberen vanavond hier nog een foto van te maken.

peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #13 Gepost op: 08 juni 2009, 09:16:48 »
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2009, 19:03:49 »
Ziet er weer erg fraai uit Ivo (y)
Ik ben nog op zoek naar een donor kap, zodra die er is zal ik ook aanvang maken met dit setje.
Tis een leuk tussendoor projectje ;D
Dan zal ik zeker dit draadje als leidraad gebruiken.

Grts,
Dennis