Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Martin Welberg
Vandaag
om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 20:17:05
Raadplaatje
door
Huup
Vandaag
om 20:16:40
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:51:56
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
j.ossebaar
Vandaag
om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan
door
Luit
Vandaag
om 18:57:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen"
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:58
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Frits C
Vandaag
om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
Vandaag
om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn
door
tothebeach
Vandaag
om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
skiptram
Vandaag
om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving (gelezen 5464 keer)
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Gepost op:
02 June 2009, 22:13:17 »
Gedurende de opbouw van mijn baan heb ik regelmatig de dan beschikbare rijwegen getest.
In deze fase heb ik reeds drie keer meegemaakt dat de combinatie Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving in eens totaal geen response meer gaf. Heb beiden keren de wissels losgehaald en aan mijn programmeerspoor gekoppeld.
Via de programmeer pushbutton van de decoder was totaal geen reactie meer te verkrijgen.
De wisselaandrijving los getest en deze zoemde alleen maar.
Omdat ik nog een aantal aandrijvingen en decoders had heb ik toen de defecten uiteindelijk maar vervangen.
Ik ben nu op het moment aangeland dat mijn bovenbouw bijna klaar is en ben nu veelvuldig aan het test rijden. Meestal alleen met de IB soms in combinatie met Koploper. Vandaag wederom spontaan een tweetal wissels die niet meer wilde reageren. (één kruiswissel en één deel van de driewegwissel) Ook nu weer alles apart getest met nu weer het zelfde resultaat als in voorgaande situatie.
Wat is nu verdacht de Viessmann, de wisselaandrijving of de IB?
Heeft iemand een suggestie wat hier fout gaat?
Mvg,
Edwin
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #1 Gepost op:
02 June 2009, 22:52:35 »
Hallo Edwin,
Ik heb eveneens het door jou geschetste probleem tegen gekomen. Een paar keer was t probleem geheel aan mezelf te wijten: een wissel op een oneffen vlak.
Vaker heb ik t probleem kunnen verhelpen door de eindafschakeling uit te bouwen. De wissel werd namelijk al afgeschakeld voordat de eindstand bereikt was, en bleef dus in een soort 'tussen'stand zitten die niet zonder menselijk ingrijpen was te verhelpen. Soldeerbout warm, microschakelaars eruit, draadje terug gesoldeerd en klaar. De eindafschakeling is bedoeld om t doorbranden van de wissel te voorkomen als men de wissel te lang bekrachtigd. Dit probleem heb je echter alleen bij analoge sturing (jij drukt te lang op de wissel schakellaar). Bij digitale omschakeling is dit een niet zo'n groot risiko.
Jan-Peter.
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #2 Gepost op:
03 June 2009, 00:06:22 »
De hoofdverdachte is de wisselaandrijving.
Dat is en blijft gewoon dure rommel.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #3 Gepost op:
03 June 2009, 00:17:59 »
Hallo Jan-Peter en Wim,
Jan-Peter, heb je ook foto's of tekening als voorbeeld hoe je dit heb gedaan?
Zo juiste één kruiswissel teruggeplaatst en daarna heeft het heel even gewerkt
Ik heb op de IB ook even gespeeld met variatie in bekrachtigingstijd maar dit had
geen resultaat.
Wim, ik had ook al zo'n vermoeden omdat je daar wel enkele opmerkingen over leest.
Weet jij wat een eventueel een goede vervanger zou kunnen zijn. Onder de bewuste wissels
zit mijn schaduwstation ( -12 cm) dus ik zit met het probleem van de inbouwdiepte.
Zou de oplossing van Jan-Peter ook kunnen werken?
Mvg,
Edwin
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26626
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #4 Gepost op:
03 June 2009, 09:10:06 »
Spelen met de bekrachtigingstijd heeft weinig zin. Als een spoelenaandrijving goed is, dan schakelt hij zeer snel, binnen 100 ms. Doet hij het niet, dan kun je de tijd verlengen naar 1 seconde, of desnoods naar 10 seconden, maar dat zal niet echt helpen, want daar zit het probleem niet..
Het probleem bij de M* C-wissels zit meestal in de eindafschakelcontacten. Die branden in en maken daardoor slecht of geen contact. Overbruggen van deze contacten is dan een voor de hand liggende optie.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #5 Gepost op:
03 June 2009, 21:10:08 »
Hallo Edwin,
Nog een paar dingen.
Na inbouw van de aandrijving onder het wissel, even controleren of de aandrijving goed vlak ligt en niet onder de bedding uitkomt. Bij die witte nokjes zit wel eens een braampje, dat moet je dan weghalen. Ook niet te hard op de aandrijving gaan duwen, want dat blikken kastje is zo krom.
De handbedieningshefboom ligt bij sommige wissels zo plat, in een van de standen, dat de boel blokkeerd.
Je kunt proberen de hefboom een halve slag te draaien, of geheel te verwijderen.
Aansturen doe ik met Edits-kloon decoders, de bekrachtigingstijd heb ik in Koploper op 0,2 seconden (is dacht ik standaard) staan.
De kruiswissels heb ik niet. Volgens mij zat daar ook een verhaal aan, wat betreft de aandrijvingen.
Jan.
Gelogd
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #6 Gepost op:
03 June 2009, 21:59:44 »
Jan, de meeste wissels liggen nog los op de MDF plaat. Dus krom trekken of ander onheil
lijkt mij nog niet van toepassing zolang het nog niet is vastgeschroefd.
Om de interne weerstand te verminderen had ik de lantaarns en hefbomen er al uitgehaald.
Kan iemand mij vertellen hoe je de contacten kan overbruggen?
Liefst met een foto of tekening als voorbeeld
Als ik het goed begrijp is dit in combinatie met de digitale spanning de beste oplossing?
Ik wil namelijk niet al mijn aandrijvingen vervangen, dit zou een te kostbare zaak worden.
Mvg,
Edwin
Door het gebrek aan betrouwbaarheid zou ik het liefst zou ik het hele Marklin railsysteem overboord gooien.
Gelogd
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #7 Gepost op:
06 June 2009, 21:41:57 »
Zover ik heb begrepen zou de oplossing voor de problemen met de aandrijvingen kunnen zijn,
het verwijderen van de microschakelaars en vervolgens de draadjes terug solderen (?) ofwel
het overbruggen van de contacten. Ik heb een aandrijving geopend maar voor mij als elektronica
leek is niet duidelijk wat er nu uit kan en hoe de overbrugging uitgevoerd moet worden.
Zou iemand aan de hand van de plaatjes kunnen aangeven hoe dit gerealiseerd kan worden ?
Mvg.
Edwin
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #8 Gepost op:
06 June 2009, 21:50:33 »
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #9 Gepost op:
06 June 2009, 22:37:16 »
Wim, volgens mij is de tekst weggevallen
Moet ik de contactpunten (rode pijlen) van de ene zijde met de andere zijde verbinden
Edwin
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #10 Gepost op:
06 June 2009, 23:58:24 »
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden zegt men altijd. Duidelijker kan ik het je niet laten zien.
Je vraag is welke punten je met elkaar moer verbinden, nu de twee rode lijnen stellen een draadje voor en verbinden twee punten van de schakelaar. Waarschijnlijk zijn dat dan de punten die men met elkaar moet verbinden. Om de interne schakelcontacten buitenwerking te stellen, en dus te overbruggen.
Of is het niet waarschijnlijk maar is het een vaststaand feit!
Je krijgt dus de oplossing op een blaadje en nog weet je hem niet te gebruiken.
Het spijt me als ik je hiermee kwets, maar nog duidelijker kan ik het je niet aanreiken.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
eveekens
Offline
Berichten: 69
Op het goede spoor
Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
«
Reactie #11 Gepost op:
07 June 2009, 00:28:10 »
Zo gauw ben ik niet gekwetst hoor Wim
Ik interpreteerde het plaatje zo dat de positieve en een negatief contacten werden kortgesloten.
Ik dacht, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Klaarblijkelijk een foute gedachte.
Ik weet nu wat me te doen staat, ik ga voor de bedrijfszekerheid al mijn aandrijvingen dan maar
als aangegeven aanpassen.
Wederom bedankt voor de oplossing.
Mvg,
Edwin
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving