Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Poll

Wie heeft er ook wel eens geen zin meer in zijn modelbaan en wil het liefst de hele boel verkopen?

Ben er gelukkig vanaf
4 (2.7%)
Inderdaad, staat te koop
1 (0.7%)
Inderdaad, maar die zin komt wel weer
49 (32.7%)
Dat heb ik zelden
70 (46.7%)
Belachelijk, wil wel iedere minuut van de dag met mijn baan bezig zijn.
26 (17.3%)

Totaal aantal stemmen: 143

Auteur Topic: Geen zin  (gelezen 8110 keer)

Railhopper

• Offline Offline
Re:Geen zin
« Reactie #45 Gepost op: 04 June 2009, 09:27:02 »
ik heb altijd zin  ;) sorry. de reden dat ik vaak geen zin heb is, dat ik geen plaats heb voor een baan  :'( , dus denk ik van ach laat ook maar zitten.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 09:40:36 door Railhopper »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 04 June 2009, 09:43:04 »
Hoe kun je tegelijkertijd altijd zin hebben én vaak geen zin? Hoewel, ik snap het wel een beetje, je hebt altijd zin om aan de baan te werken, maar je hebt geen baan, dus heeft het geen zin. Dat is wel frustrerend, heb je niet een moduletje waar je een klein beetje aan kunt werken als je zin hebt? Een mens moet toch toe kunnen geven aan de drang tot creativiteit, anders dwaalt ie maar zinloos rond...
Ik heb al een trein

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #47 Gepost op: 04 June 2009, 09:57:58 »
Citaat
Hoe kun je tegelijkertijd altijd zin hebben én vaak geen zin?

Nou Huub, volgens mij bedoelde je voorganger iets anders met "ik heb altijd zin"........ ;) Heeft niets met deze hobby te maken  ;D.

Citaat
Ik verwacht overigens niet dat mijn hobby aan het eind (mijn eind? als ik overlijd?) iets anders opgeleverd heeft dan persoonlijk genoegen van mij en hopelijk ook anderen.

Je hebt het wederom prima verwoord, Gert, en het is precies zoals ik het zie; wat er aan het eind aan "waarde" staat is niet echt interessant. Mijn lol heb ik er dan van gehad, en hopelijk vindt het spul daarna een goed thuis. Zo niet, ook goed ;)

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 June 2009, 10:19:47 »
Nou Huub, volgens mij bedoelde je voorganger iets anders met "ik heb altijd zin"........ ;) Heeft niets met deze hobby te maken  ;D.

Precies Ronald (y) en dat op de vroege ochtend  ::)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #49 Gepost op: 04 June 2009, 10:53:14 »
Ik heb altijd zin, en om te voorkomen dat iemand geen zijn heeft, neem ik een glas water en een aspro mee.  ::) (y) Voor de rest ligt het merendeel hier gewoon in de kast, keurig in een doosje.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 04 June 2009, 11:33:47 »
He leuk sommige reageren altijd zo fijn... >:(
Hoezo zou ik wakker moeten worden? als je selectief bent in wat je koopt en al helemaal geen standaard zooi nieuw in de winkel haalt weet ik zeker dat er (veel) meer uit komt dan er ooit in is gegaan!

En als het oog op investering ook deel uit maakt van mijn hobby mag dat toch? Maar ben blij dat je om mn uitspraken kan lachen ???
Helemaal mee eens, als we die mensen moeten geloven, dromen we beiden dezelfde droom.
Ook moet je de grenzen kennen voor wat je wilt besteden. Ik ben heel eerlijk dat ik ook wat standaard-meuk heb, maar de waarde (en plezier) van de verzameling ligt in de speciale locomotiven en het goed(koop) inkopen van deze locomotiven.
Mijn tips voor bij het waardevast inkopen:
-Stel een lijst op wat je wil hebben
-Stel een maximum prijs op voor elk Item
-Weet de prijscurve van een product. (meestal is 5-10 jaar na het uitbrengen de grootste dip, daarna wordt het steeds meer waard.)
-Probeer inteschatten wat het in de toekomst gaat doen.

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #51 Gepost op: 04 June 2009, 13:01:04 »
Geachte heer opmerkelijk.
Wij lachen u niet uit, we lachen u toe, ondanks dat u behoorlijk anoniem ronddwaald, wij durven nog te lachen en te ondertekenen met onze eigen naam
Deze sneer gegeven hebbende, valt het allemaal reuze mee, ik vind het alleen heel knap dat je tot 2 keer toe iets heeel zeker weet wat er in de toekomst gaat gebeuren
Dit is op zijn zachtst gezegd, erg, heummm opmerkelijk  :).
Als je zulke stellige wijsheden neerzet, moet je wel tegen enige hoon kunnen. en mocht je dit echt heeeel zeker weten, dan ben jij de oplossing voor de credietcrisis  :)
Kijk dit verhaaltje kan ik wel waarderen. Maar ik blijf van mening dat dit in de toekomst meer waard is/wordt. Dat dit de oplossing is voor de kredietcrisis lijkt me niet, juist door de uniekheid van modellen die de waardestijging van mijn verzameling waarborgen, zijn er te weinig modellen om een ommekeer in de economie te kunnen betekenen.

Net als IC2000 zegt het is een kwestie van geduld en je moeten geduld hebben tot de prijsdip. Een goede acquisitie, en kennis van zaken is natuurlijk een pré.

Kijk s verder dan je neus lang is!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 04 June 2009, 13:29:00 »
nou, eh, mijn reactie op de kredietcrisis is inkopen (y). omdat dat de enige manier is om ervan af te komen.

(volgens mij dwalen we af...)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 04 June 2009, 14:05:21 »
inderdaad we dwalen af, maar om even duidelijk te maken dat ik niemand uitlach, althans niet veel :) is dat ik bedoel dat je helemaal nooit zeker kan weten of iets in waarde stijgt, je kan het hooguit hopen, heeft verder niets  met de crisis te maken, die is juist veroorzaakt mede door mensen die zeker dachten te weten dat iets in waarde zou stijgen.
Ging me dus niet om hoe jij je hobby beleefd, maar op de woordkeuzes.
Je kan nog zo'n uiterst zeldzaam model hebben, gekocht met heel veel kennis van de modelspoordelaarij, wat ie in de toekomst doet, zal je nooit zeker weten
Nu maar verder waarom we wel en geen zin hebben lijkt me, voor de mods wakker worden  :)
Mvg Marty,

Ries

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 04 June 2009, 16:02:22 »
Prettige wedstrijd met het later verkopen van die modellen, heb ooit een vrij unieke verzameling h0 Nederlands verkocht, twee jaar over gedaan en net de aankoopwaarde eruit gehaald, dus minus inflatie.(wilde van de zooi af, niet om er rijk van te worden)
Investeren in producten waar al een berg marge opzit lijkt me trouwens ook niet echt handig.

Maar inderdaad we dwalen af en zoals mijn oma altijd zei:
Als je geen zin hebt, moet je maar zin maken (y)

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 04 June 2009, 17:11:18 »
voor mij is het een hobby zoals een hobby m.i. bedoeld is: niks moet, alles mag........soms ben ik een hele periode er uren per dag mee bezig, soms kijk ik er een paar maanden niet naar om..........het is mijn wereldje waarvoor ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen......

....en wat betreft de financien met bijbehorende desinvestering cq waardevermeerdering; als klein kind met weinig geld en niet zulke heel vermogende ouders, was de hobby vooral een kwestie van dingen begeren die je toch niet kon kopen........nu met een goed eigen inkomen, koop ik gewoon lekker wat ik leuk vind, het zal me een zorg zijn of het later nog wat waard blijkt te zijn, want ik leef nu en geniet er nu van, en tenslotte moet je af en toe ook jezelf een beetje kietelen zodat je weer weet waarvoor je werkt........

...........ik heb een nogal sterke focus op n-spoor autootjes en vrachtwagentjes en weet dat ik dingen heb, die je niet meer zo gauw in de vrije verkoop zal vinden, echter de grootste lol, die dit mij geeft, is dat ik wat bijzonders en speciaals in huis heb en niet zozeer dat ik iets heel waardevols in huis heb waar ik goed geld voor kan krijgen

wat ik zeer met eerdere posters eens bent in dit topic: zorg dat je zo snel mogelijk (beperkt) kan gaan rijden, want de fase van baanaanleg is niet altijd de meest motiverende fase als het einde nog (lang) niet in zicht is

Gert-Jan L.

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • De hele wereld op een baan
« Reactie #56 Gepost op: 07 June 2009, 09:24:59 »
Ergens herken ik het ook wel. Heeft zeker met de seizoenen te maken (in de zomer is het erg fijn om buiten te zijn), dus als je dat voor jezelf weet, maak je er dan niet druk over. Plezier komt in de winter wel weer. Doet een beetje aan kerst denken, in de zomer klinkt een kerstboom in je huis suf, maar in december koop je 'm toch.

Verder is voor mij prijs ook een belangrijk gegeven. De artikelen die ik het mooiste vind zijn natuurlijk altijd de duurste ;). Maar goed je kunt niet alles hebben. Dan maar wat langer sparen of niet kopen. Betekent nog steeds niet dat je geen hoop lol kunt hebben. Ik koop niet in de veronderstelling dat zaken meer waard worden. Is mooi meegenomen, maar ik koop het niet daarom. Lijkt overigens een beetje op een huis: Wat is je huis waard? Een miljoen. Nou dan zul je zeker wel vaak op vakantie gaan? Nee alles zit in de stenen. Het is of/of

Verder is het best lastig om sommige technieken onder de knie te krijgen, bv het weatheren van locomotieven wat ik persoonlijk erg mooi vind. Kan ook tot frustratie leiden.

Tot slot is de grootte van je baan belangrijk. Vroeger had ik een H0 baan van 2x2, die beviel niet (niet zoveel materiaal en geld). Afgebroken en een heel klein baantje van 1x1,5 gebouwd. Onder een dubbele keerlus waar de treinen rondjes konden rijden en op niveau 1 een kopstationnetje met twee sporen en wat rangeerbewegingen. Was perfect om mee te rijden met twee of drie treinen. Erg veel plezier aan beleefd.

Wat mij betreft denk goed na over welk onderdeel van het modelspoor je leuk vind en focus daar op. Voor mij is het rijden en rangeren (en modellen verzamelen die toch nooit op m'n baan passen) en focus je daar op.

Groeten,

GJ

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #57 Gepost op: 07 June 2009, 11:15:40 »
ik vind een kerstboom in huis in de zomer suf, maar in de winter vind ik m ook suf.

rvredebregt

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 07 June 2009, 13:55:32 »
Het is allemaal tijdvulling,totdat we dood gaan,meer niet,met vr .gr.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #59 Gepost op: 09 June 2009, 19:30:10 »
af en toe van die dagen sta ik voor me baan en denk ik
'wat en zin! dit en dat moet af! '
maar dan rechts in een hoekie ligt een tas vol met boeken en een agenda met een
lijst van 1 meter met huiswerk  :-[:-X

Passat driver:)