Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19

Auteur Topic: voorzien jullie je treinen ook van graffitie?  (gelezen 26731 keer)

Robbert

• Offline Offline
Re: voorzien jullie je treinen ook van graffitie?
« Reactie #60 Gepost op: 22 November 2006, 21:22:54 »
Ja of een kwestie van je bus leeg spuiten....

Soms vindt in Graffiti ook wel wat hebben...

Dit heeft toch wel wat van de NS kleuren?

Ik kan me eigenlijk valt het me op dat de IRM's minder worden gespoten dan de rest... En ik vindt Dat een een trein met 1 stuk graffiti wel wat hebben maar als de hele onderkant is weg gespoten vindt ik lelijk. Ook vind ik van die Tags niet kunnen

Groetjes,

Robbert

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 22 November 2006, 22:38:34 »
Ik moet zeggen dat ik de interieurdecoratie van NSR in sommige gevallen ook grafitti-achtig, of tenminste op grafitti geinspireerd, doet overkomen.
Blijkbaar wordt grafitti nu mainstream en dus in feite geaccepteerd door de maatschappij.

Groeten, Alexander

marco

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 22 November 2006, 22:53:28 »
Nog even een reactie van mijn kant, zoals al eerder in dit draadje wordt opgemerkt, wordt nogal eens vergeten dat moderators ook bezoekers/gebruikers zijn. Wellicht was mijn reactie iets overtrokken, maar dat heeft iedereen wel eens.

Daarbij werd mij verweten dat ik als moderator mijn standpunt kenbaar heb gemaakt, maar volgens mij stikt het hier van de meningen en dat is mijn inziens geheel in de lijn (doel) van het hele forum.

Mijn eerste reactie in dit draadje heb ik niet uit naam van Beneluxspoor geschreven, maar ik heb slechts mijn mening gegeven. Ik wilde slechts aangeven dat ik niet gecharmeerd ben van het publiceren van foto's mbt het onderwerp van dit draadje op dit forum.

Het feit dat besloten is om het draadje open te houden, omdat het puur om (tussen dikke quotes) "modelbouw" gaat, kan ik begrijpen (en heb ik ook eerder aangegeven).

Groet,
Marco
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #63 Gepost op: 22 November 2006, 23:09:01 »
't is je al lang vergeven hoor Marco  ;)
En natuurlijk zullen de meeste van ons ook best wel begrijpen dat er mede mensen zijn die zoveel van treinen houden dat graffiti voor hen een soort van scheldwoord is.
Maar zo zijn er ook mensen die graag het allerdaagse realisme willen naboodsen met alle mooie en minder mooie dingen.
(Dat nog niemand de afwijkende gele reaparatie plekken op treinen heeft nageboodst valt me een beetje tegen  ;))

Maar het was in jouw geval een beetje onduidelijk of je nu uit eigen persoon of uit de stichting sprak. En dat verwarde sommige van ons. Inmiddels is het wel helemaal duidelijk hoor!  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 22 November 2006, 23:17:30 »
(Dat nog niemand de afwijkende gele reaparatie plekken op treinen heeft nageboodst valt me een beetje tegen  ;))

Bij de DB zijn de treinen niet geel dus de schade herstelplekken ook niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D, in het rood heb ik ze wel ;D

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #65 Gepost op: 23 November 2006, 12:36:41 »
Nou, ik rijd ook DB en ben zeer benieuwd. Laat maar eens een fotootje zien!

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #66 Gepost op: 23 November 2006, 13:21:01 »
Ja inderdaad!
Wellicht een nieuw draadje starten in pimp my train, maar ik zou het wel heel graag willen zien wat je gemaakt hebt en hoe!

m.v.g.

Mark

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 23 November 2006, 16:43:08 »
het is super simpel, gewoon een foto van een V100/Br212 gepakt van internet de loc was licht roze maar met enkele bij geschilderde plekken er op. Ik had de kap helemaal kaal met behulp van kokend water en soda, gelukkig kan die fleischmann kap er tegen (div dingen die ik later probeerden niet), dus alles schilderen moest ik toch. Toen heb ik een geschikte kleur verf gezocht en ben aan het stoeien gegaan.

Ps; even de foto van de echte loc opzoeken, van het model heb ik geen foto's en mijn camera is daar niet zo geschikt voor helaas.

Groetjes Michiel.

Edit: http://www.v100.de/index.php?nav=1401244&file=deutz_57774_50&action=image , dit is de loc, zo ziet hij er in model ook uit ;D.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2006, 16:52:30 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #68 Gepost op: 23 November 2006, 16:57:30 »
Ik dacht dat die NS Cargo dingen roze werden na verloop van tijd...
Maar dit slaat alles!! :o
Niet vervelend bedoelt hoor, maar zo roze had ik ze nog niet gezien.

Als ze die te grazen nemen met graffiti zit er tenminste weer verf op de loc  ;D

m.v.g.

Mark

PS: mocht je nog in de toekomst foto's willen maken van je eigen loc wanneer je de mogelijkheid hebt, zie ik ze graag!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 23 November 2006, 17:42:58 »
precies, maar zo uitgebleekt vind ik ook erg mooi ;D ;D ;)

Groetjes Michiel

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 23 November 2006, 17:58:41 »
ik kan me nog herinneren dat het Groninger museum op de oude locatie een afsluitende tentoonstelling van graffitikunst had. Dit waren door Amerikaanse spuiters gezette pieces op linnen, dus specifiek voor musea gedacht. Allemaal opdrachtwerk, je komt het in diverse musea voor hedendaagse kunst tegen. Er woedde een vrij korte maar hevige discussie of je deze straatkunst wel in een museum kon en mocht tentoonstellen. Of het kunst was of vandalisme en of je als museum het vandalisme bevorderde/goedkeurde. Het besluit was dus 'nee, het past in het museum als zelfstandige kunstvorm'.

Over het spuiten:
tags zijn handtekeningen, als een trein kort stilstaat of goed beveiligd is de enige optie. Tags lijken makkelijk maar er zit een echte handtekening in. Dit is ook de reden dat de politie een bijstandteam heeft die graffiticriminelen opspoort aan de hand van een tagdatabase. Een keer een heterdaatje en je krijgt je hele oeuvre voor de kiezen.

pieces zijn uitgewerkte tekeningen, als een trein langere tijd stilstaat een optie. Pieces zijn knappe kunstwerken wanneer goed uitgevoerd, meestal bestaande uit teksten. Ook pieces kennen stijlen en een handtekening, als je ongevraagd een piece zet kom je in dezelfde database... Tags over pieces leveren disrespect op. Dit is een van de redenen waarom sommige bedrijven hun panden/rollend materieel laten voorzien van opdrachtwerk.

die strepen zijn geen teken van haast, maar spuiten op een rijdende trein. Het is daarmee een stijl te noemen, natuurlijk wel van schijters. Gewoon even het busje op en neer en je hebt een mooie golf. Soortgelijk effect geven zakjes verf en andere vloeistoffen, het liefst traagvloeiend.

Gezien het karakter van pieces zullen deze lang niet altijd onder het kopje vandalisme te zetten zijn. Je kan je afkeer terzijde zetten en het een opdrachtklus noemen!

Sicco Jan

ps. die zijn handen hier niet aan vuilmaakt! Mogelijk wel in model, nooit in het echt.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #71 Gepost op: 23 November 2006, 19:24:09 »
precies, maar zo uitgebleekt vind ik ook erg mooi ;D ;D ;)
Ik vind het er eerder verschrikkelijk uitzien, terwijl het rood/wit kleurenschema de V100 op zich beter staat dan het DB Cargo verkehrsrot. Een teken dat de lak absoluut niet onderhouden wordt.

Gezien het karakter van pieces zullen deze lang niet altijd onder het kopje vandalisme te zetten zijn. Je kan je afkeer terzijde zetten en het een opdrachtklus noemen!
Als het daadwerkelijk in opdracht van de eigenaar van het gebouw/voertuig gebeurt, ja dan wel. Maar dat is niet vaak zo. En ook al zijn sommige graffitis met oog voor detail gemaakt: het is en blijft het besmeren van andermans eigendom. Overal maar een "tag" op pleuren is helemaal niets meer of minder dan geldingsdrang.
Ik blijf erbij, als ze het dan zo mooi en kunstig vinden, laat ze hun eigen bezittingen er maar mee verfraaien!

In Lübeck werd rond 2000/2001 alles ondergesmeerd met een bepaalde "tag", zelfs de buffers (!) van het rollend materieel zaten er vol mee! De groep die in het Betriebshof in hun vrije tijd museumvoertuigen opknapt, was het besmeren van de museumsrijtuigen natuurlijk ook meer dan zat. Omdat de Polizei geen animo toonde (moesten die Kaffeemaschine bewaken?), werd er samen met de rangeerders besloten 's nachts de wacht te houden. De eerste nacht was het ook meteen raak, en na een "goed gesprek" met deze heren, is het er heel lang rustig geweest.
Groetjes, Bart

freddy

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 15 December 2006, 20:56:15 »
hallo spoorders
ben nog pas hier en zag dit forumpje

heb zelf 2 stellen laten graffitieen weet niet of dat zo heet
en wilde het aan jullie tonen maar hoe

gr fred

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #73 Gepost op: 15 December 2006, 21:28:42 »
Je kan je foto's op een site kwijt als
photobucket (of iets soortgelijks mag ook!
En vandaar kopieer je de "IMG code" die onder je foto staat (in Photobucket) , in je bericht.
Dat is de makkelijkste manier en het kost je geen cent.  ;)

Overigens zie ik zeer graag een paar foto's van je treinen!!

m.v.g.

Mark

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #74 Gepost op: 29 December 2006, 23:01:58 »
Hallo Michiel,

Ik ben het met je eens dat je graffiti op je modellen moet kunnen zetten.
Doe ik ook op ouwe ongebruikte zooi!
Als voorbeeld maak ik gewoon foto's van echte "pieces" op muren of treinen en die teken ik na op formaat om ze later na te schilderen.
Wat je ook kan doen is via de site van walthers kijken bij de fabrikant genaamd "Blairline" , deze maken transfers van graffiti op schaal en zijn ook nog redelijk betaalbaar.
Sommige modelspoorwinkels bestellen graag voor je bij walthers.

Groet,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?