Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:05:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:46:41
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:54:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Oersik  (gelezen 60283 keer)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2006, 20:39:47 »
er is al een rijdende oersik gebouwd inclusief digitale schakeling:zie ook
http://www.raw-nette.de/ind_umb.htm#Lok

gr hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #16 Gepost op: 13 November 2006, 21:16:54 »
ok... das niet grappig meer.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #17 Gepost op: 13 November 2006, 21:23:54 »
En wat nog erger is: dat ding in in schaal N!

Maar als ik die foto zie past die decoder er niet in. Volgens mij is trouwens de 'motorkap' te hoog. Dus Floris: bouw maar lekker door!

Ik heb trouwens voor die van mij nog steeds geen goede aandrijving verzonnen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2006, 22:26:41 »
oh, doorbouwen doe ik toch wel. Morgen gaat de tandarts me even zwaar oraal mutileren en ik zal door verdoving de boel nog wel onder zitten kwijlen en zo, dus dat is niet handig. Jeej, meer uitstel... ding schiet niet op.
Een ideetje kun je trouwens wel overnemen van die N-sik: motor in het motorhuifje, met tandwieloverbrenging naar een as die in de lengte van het locje ligt, op die as 2 wormen die dan tandwielen op de wielen aandrijven. Zo wilde ik het oorspronkelijk ook doen, maar de motor was te breed om in de huif te frotten.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2006, 18:14:52 »
Floris, toevallig was ik al van plan om het op die manier te doen. Alleen was het moeilijk om geschikte tandwielen te vinden + het feit dat de wormen een afwijkende diameter hebben waardoor deze niet 1,2,3 op een as te frotten waren. Inmiddels is eea gelukt (maar niet te vroeg gejuicht: het is mij tot nu toe nog nooit gelukt een enigzins werkende aandrijving te maken :().

De motor past trouwens precies onder de huif.
Nu de boel nog inelkaar gaan knallen en kijken of het werkt.

Maarten

PS: Zit je nog te kwijlen? of ben je de terging der tandarts inmiddels vergeten? ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2006, 18:51:51 »
Na vele ronden op kop te hebben gelegen komt Overlast door de pitstop van Floris bij de tandarts nu angstig dichtbij en is hem tot op enkele tienden van seconden genaderd.
Zal hij Floris doormiddel van een uitrempoging bij de eerstvolgende bocht proberen in te halen?
Wij wachten met spanning af

 

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2006, 22:52:07 »
Maar als ik die foto zie past die decoder er niet in. Volgens mij is trouwens de 'motorkap' te hoog. Dus Floris: bouw maar lekker door!
Maarten

Maarten dit is maar een proefopstelling. In realtime is de lok echt goed afgewerkt.Dus: het kan in FiNescale(rijden op code 40rails)
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2006, 19:45:00 »
hm ja... t is wel mooi, maar je moet zo voorzichtig stofzuigen en zo  ;D
Inmiddels kwijl ik niet (zo erg) meer, maar heb t ff druk met andere zaacken... van 't weekend wel weer aan den oersik klooi'n.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2006, 20:15:16 »
Je zal het niet geloven, maar de aandrijving begint al aardig te lukken!

Citaat
enkele tienden van seconden genaderd.

Toen Floris net begonnen was, had ik het idee om het woord 'wedstrijd' te noemen, iets wat me met Floris bouwtempo onmogelijk leek, dus heb ik dat niet gedaan. Maar het lijkt nu toch aardig op een wedstrijd ;D.

Citaat
Wij wachten met spanning af
Ik zal morgen wel een foto plaatsen van mijn sikje (lees: aandrijving) in aanbouw.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #24 Gepost op: 18 November 2006, 12:06:50 »
wij zijn benieuwd naar uw ronkenden contraptie.

Vandaag maar es zitten bakken met nieuwe kleine 2mm-ledjes, oersikken hadden een soortement hoekseinachtige lantaarns... wat een overgevoelige krengen zeg, die ledjes, 2 deden het spontaan niet, terwijl ik toch vrij subtioel aan t bakken was (boutje op 240 graden en printsoldeer, dat dun is dus snel smelt)
plaetjen:

de lantaarns moeten nog iets groter, wat stukjes 0,25-plaat om de ledjes heen plakken of zo...
grtz
Floris.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #25 Gepost op: 18 November 2006, 12:11:38 »
 :o 8)
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #26 Gepost op: 18 November 2006, 13:16:29 »
... vrij subtioel aan t bakken was (boutje op 240 graden....

Als ik subtiel wil bakken zet ik de bout eerder exta hoog. Daardoor kun je sneller werken en wordt de omgeving (in dit geval het inwendige van de LED) minder warm, waardoor minder kans op schade.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #27 Gepost op: 18 November 2006, 14:43:57 »
Nou Floris, jij schiet aardig op!

Bij deze mijn vorderingen:


Van het stuk messing waar alles in draait moeten nog een paar stukken afgezaagd worden.
Floris, grappig dat jij dezelfde LED's gebruikt als ik voor de lantarens. Ik ben er een paar maanden geleden eens aan begonnen. Ik heb ze alleen een kwartslag gebogen. Zo staat de bolle kant van de LED naar voren i.p.v. naar boven. Ik heb 0,5 mm styreen gebruikt om ze groter te maken.
Je bakt ze trouwens idd snel kapot :-|.

Heb jij die wielen + assen nog te koop? Dan hou ik me graag aanbevolen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #28 Gepost op: 18 November 2006, 16:30:59 »
PM me je adres maar even, Maarten, dan komen die wieltjes eraan. De tekening die je daar hebt is wat uhm... dubieus, met name voor wat betreft de vorm van de cabine. Ik heb hier nog wel een NS-tekening van het ding, erg gedetailleerd maar helaas ook vlekkerig. Hij is zo'n 2MB dus ik mail m wel als je in de PM ook even je mailadres geeft. Je aandrijving ziet er tot nu toe bepaald professioneler uit dan de mijne, maar ja, hoe meukiger het inwendige van mn locjes hoe beter  ;D
grtz
Floris

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: BNLS-Werkspoor - Oersik
« Reactie #29 Gepost op: 18 November 2006, 16:37:23 »
iiiieeeuuuw wat een lelijk ding ;D ;D