Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
28 December 2025, 23:34:00
Common ground en Yamorc door bask185
28 December 2025, 23:18:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
28 December 2025, 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
28 December 2025, 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
28 December 2025, 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 December 2025, 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
28 December 2025, 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
28 December 2025, 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 December 2025, 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
28 December 2025, 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
28 December 2025, 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
28 December 2025, 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
28 December 2025, 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
28 December 2025, 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
28 December 2025, 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
28 December 2025, 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
28 December 2025, 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
28 December 2025, 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
28 December 2025, 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
28 December 2025, 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
28 December 2025, 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
28 December 2025, 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
28 December 2025, 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
28 December 2025, 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
28 December 2025, 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
28 December 2025, 19:12:25
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
28 December 2025, 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
28 December 2025, 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
28 December 2025, 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
28 December 2025, 17:03:30
  

Auteur Topic: ervaringen met radius Faller Car System  (gelezen 8532 keer)

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
ervaringen met radius Faller Car System
« Gepost op: 16 May 2009, 19:25:17 »
De meest voorkomende minimum radius op het web is 15 cm, maar op een testbaantje hebben mijn auto's (bus en twee vrachtwagens waarvan 1 met aanhangwagen) geen moeite met een radius van 10cm.
Ik heb de rijdraad ingefreest in MDF met een Faller frees en de plaat bedekt met 0,1mm polystyreen, nog ongeverfd.
Uiteraard wijkt de achterkant, danwel de aanhangwagen, naar binnen uit, maar dat vind ik niet bezwaarlijk.
Omdat ik niet weet wat voor auto's ik in de toekomst zal aanschaffen en dus ook niet weet wat hun eisen zijn, ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen met een radius kleiner dan 15cm.

Ton
 
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2009, 19:46:24 »

welk van de 2 ???

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2009, 19:57:49 »
idd, de 1e tekening kan prima maar de 2e kan echt niet... de kleine wagens willen daar nog wel doorheen komen maar de grotere... vergeet het maar  ::)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2009, 19:59:22 »
oke, heb ik weer extra zekerheid ;D

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #4 Gepost op: 16 May 2009, 20:06:13 »
Bij bussen en vrachtauto's moet je bij een bocht van 180 graden om rekening houden met
een minimale boogstraal van 25 tot 30 cm.
En liever nog iets groter, voornamelijk bij bussen, daarvan willen namelijk de achter wielen
door het wringen in de krappe bochten, nog al eens loslaten van de as.

Met auto's en kleinere vrachtauto's is 15 cm geen probleem bij een 90 tot 180 graden bocht.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2009, 00:37:38 »
Ik ga op mijn baan nooit onder de boogstraal van 20cm.
Gebruik vrachtauto zonder aanhanger en bussen.
Komt wel eens voor bij een van 20cm dat de voorwiel aandrijving niet meer neutraal
komen dit bij de bussen.
Schoonmaken van de rijbaan en de wielen (of vernieuwen) is dan de oplossing.

wil.

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2009, 11:34:12 »
Radius is "straal" ofwel de halve doorsnede.

@RobbertJan, dan lijkt het me dat je met 25 tot 30 cm de doorsnede bedoelt ?
Is anders een straal van 30cm niet wat erg groot ?

Waar het mij om gaat is hoe ver ik kan gaan met een driesprong en rotonde waarbij de wagens ook in de realiteit krappe bochten moeten draaien.
Kan het niet nauwer dan 15cm, dan pech.
Het loskomen van wielen van de as is natuurlijk iets om te voorkomen.

Ton

PS. Voor de volledigheid, zie onderschrift, het gaat om H0
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 11:43:55 door TonP »
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2009, 12:18:25 »
Ik bedoel inderdaad de doorsnede van de bocht.

Bij kleinere bochten komt het inderdaad ook voor dat de
voorwielen dus stuurinrichting van bussen niet meer de
ingefreesde draad volgt, zelfs wanneer deze alleen maar overschilderd
is na het infrezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van de
afstand van de magneet op de sleper ten opzichte van de stuurinrichting
tot en met de snelheid van de bus. Deze rijdt dan te snel om nog te corrigeren
in krappe bogen en zal dan rechtdoor gaan of gewoon rondjes blijven rijden.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5