Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:27:45
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 21:26:38
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 21:16:20
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 21:05:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:02:03
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:44:44
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:31:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 20:07:03
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
ArjanB
Vandaag
om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:04:14
Model cipressen in 1:87
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 20:03:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:00:35
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:59:04
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ben
Vandaag
om 17:40:15
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:16:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:23:12
Ervaring 187-prestigemodels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:41:36
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht
door
sncf231e
Vandaag
om 13:48:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
ervaringen met radius Faller Car System
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ervaringen met radius Faller Car System (gelezen 8430 keer)
TonP
Offline
Berichten: 100
ervaringen met radius Faller Car System
«
Gepost op:
16 May 2009, 19:25:17 »
De meest voorkomende minimum radius op het web is 15 cm, maar op een testbaantje hebben mijn auto's (bus en twee vrachtwagens waarvan 1 met aanhangwagen) geen moeite met een radius van 10cm.
Ik heb de rijdraad ingefreest in MDF met een Faller frees en de plaat bedekt met 0,1mm polystyreen, nog ongeverfd.
Uiteraard wijkt de achterkant, danwel de aanhangwagen, naar binnen uit, maar dat vind ik niet bezwaarlijk.
Omdat ik niet weet wat voor auto's ik in de toekomst zal aanschaffen en dus ook niet weet wat hun eisen zijn, ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen met een radius kleiner dan 15cm.
Ton
Gelogd
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V
mikevl24
Offline
Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2009, 19:46:24 »
welk van de 2
Gelogd
rard
Vriend van SpoorH0.nl
Offline
Berichten: 3029
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #2 Gepost op:
16 May 2009, 19:57:49 »
idd, de 1e tekening kan prima maar de 2e kan echt niet... de kleine wagens willen daar nog wel doorheen komen maar de grotere... vergeet het maar
Gelogd
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
mikevl24
Offline
Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #3 Gepost op:
16 May 2009, 19:59:22 »
oke, heb ik weer extra zekerheid
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3542
Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #4 Gepost op:
16 May 2009, 20:06:13 »
Bij bussen en vrachtauto's moet je bij een bocht van 180 graden om rekening houden met
een minimale boogstraal van 25 tot 30 cm.
En liever nog iets groter, voornamelijk bij bussen, daarvan willen namelijk de achter wielen
door het wringen in de krappe bochten, nog al eens loslaten van de as.
Met auto's en kleinere vrachtauto's is 15 cm geen probleem bij een 90 tot 180 graden bocht.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
willem22
Offline
Berichten: 1543
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #5 Gepost op:
17 May 2009, 00:37:38 »
Ik ga op mijn baan nooit onder de boogstraal van 20cm.
Gebruik vrachtauto zonder aanhanger en bussen.
Komt wel eens voor bij een van 20cm dat de voorwiel aandrijving niet meer neutraal
komen dit bij de bussen.
Schoonmaken van de rijbaan en de wielen (of vernieuwen) is dan de oplossing.
wil.
Gelogd
TonP
Offline
Berichten: 100
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #6 Gepost op:
17 May 2009, 11:34:12 »
Radius is "straal" ofwel de halve doorsnede.
@RobbertJan, dan lijkt het me dat je met 25 tot 30 cm de doorsnede bedoelt ?
Is anders een straal van 30cm niet wat erg groot ?
Waar het mij om gaat is hoe ver ik kan gaan met een driesprong en rotonde waarbij de wagens ook in de realiteit krappe bochten moeten draaien.
Kan het niet nauwer dan 15cm, dan pech.
Het loskomen van wielen van de as is natuurlijk iets om te voorkomen.
Ton
PS. Voor de volledigheid, zie onderschrift, het gaat om H0
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 11:43:55 door TonP
»
Gelogd
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V
RobbertJan
Offline
Berichten: 3542
Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
«
Reactie #7 Gepost op:
17 May 2009, 12:18:25 »
Ik bedoel inderdaad de doorsnede van de bocht.
Bij kleinere bochten komt het inderdaad ook voor dat de
voorwielen dus stuurinrichting van bussen niet meer de
ingefreesde draad volgt, zelfs wanneer deze alleen maar overschilderd
is na het infrezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van de
afstand van de magneet op de sleper ten opzichte van de stuurinrichting
tot en met de snelheid van de bus. Deze rijdt dan te snel om nog te corrigeren
in krappe bogen en zal dan rechtdoor gaan of gewoon rondjes blijven rijden.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
ervaringen met radius Faller Car System