Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Common ground en Yamorc door Eric B
Vandaag om 20:46:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
  

Auteur Topic: ervaringen met radius Faller Car System  (gelezen 8524 keer)

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
ervaringen met radius Faller Car System
« Gepost op: 16 May 2009, 19:25:17 »
De meest voorkomende minimum radius op het web is 15 cm, maar op een testbaantje hebben mijn auto's (bus en twee vrachtwagens waarvan 1 met aanhangwagen) geen moeite met een radius van 10cm.
Ik heb de rijdraad ingefreest in MDF met een Faller frees en de plaat bedekt met 0,1mm polystyreen, nog ongeverfd.
Uiteraard wijkt de achterkant, danwel de aanhangwagen, naar binnen uit, maar dat vind ik niet bezwaarlijk.
Omdat ik niet weet wat voor auto's ik in de toekomst zal aanschaffen en dus ook niet weet wat hun eisen zijn, ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen met een radius kleiner dan 15cm.

Ton
 
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2009, 19:46:24 »

welk van de 2 ???

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2009, 19:57:49 »
idd, de 1e tekening kan prima maar de 2e kan echt niet... de kleine wagens willen daar nog wel doorheen komen maar de grotere... vergeet het maar  ::)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2009, 19:59:22 »
oke, heb ik weer extra zekerheid ;D

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #4 Gepost op: 16 May 2009, 20:06:13 »
Bij bussen en vrachtauto's moet je bij een bocht van 180 graden om rekening houden met
een minimale boogstraal van 25 tot 30 cm.
En liever nog iets groter, voornamelijk bij bussen, daarvan willen namelijk de achter wielen
door het wringen in de krappe bochten, nog al eens loslaten van de as.

Met auto's en kleinere vrachtauto's is 15 cm geen probleem bij een 90 tot 180 graden bocht.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2009, 00:37:38 »
Ik ga op mijn baan nooit onder de boogstraal van 20cm.
Gebruik vrachtauto zonder aanhanger en bussen.
Komt wel eens voor bij een van 20cm dat de voorwiel aandrijving niet meer neutraal
komen dit bij de bussen.
Schoonmaken van de rijbaan en de wielen (of vernieuwen) is dan de oplossing.

wil.

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2009, 11:34:12 »
Radius is "straal" ofwel de halve doorsnede.

@RobbertJan, dan lijkt het me dat je met 25 tot 30 cm de doorsnede bedoelt ?
Is anders een straal van 30cm niet wat erg groot ?

Waar het mij om gaat is hoe ver ik kan gaan met een driesprong en rotonde waarbij de wagens ook in de realiteit krappe bochten moeten draaien.
Kan het niet nauwer dan 15cm, dan pech.
Het loskomen van wielen van de as is natuurlijk iets om te voorkomen.

Ton

PS. Voor de volledigheid, zie onderschrift, het gaat om H0
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 11:43:55 door TonP »
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ervaringen met radius Faller Car System
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2009, 12:18:25 »
Ik bedoel inderdaad de doorsnede van de bocht.

Bij kleinere bochten komt het inderdaad ook voor dat de
voorwielen dus stuurinrichting van bussen niet meer de
ingefreesde draad volgt, zelfs wanneer deze alleen maar overschilderd
is na het infrezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van de
afstand van de magneet op de sleper ten opzichte van de stuurinrichting
tot en met de snelheid van de bus. Deze rijdt dan te snel om nog te corrigeren
in krappe bogen en zal dan rechtdoor gaan of gewoon rondjes blijven rijden.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5