Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 10:49:02
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:17
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 10:29:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 10:25:46
Terschellinger Spoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:19:42
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 09:58:03
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 09:42:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:15:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515
door
Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X......
door
Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Natuurkunde en modelspoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Natuurkunde en modelspoor (gelezen 8805 keer)
Lvdwerf
Gast
Natuurkunde en modelspoor
«
Gepost op:
16 May 2009, 12:25:20 »
Sommige mensen hebben een afwijking en gaan met treintjes spelen
en sommige mensen zijn compleet gek en denken daarbij ook nog eens na over de natuurkunde en wiskunde die er achter zit.
Zo komt men hier wijze heren tegen die zo decoder instellingen oplepelen maar nu wil ik hier eens ingaan op de (complexe) theorie die achter de complete aandrijving schuil gaat. Hopelijk zelfs komend tot een mathematisch model in matlab o.i.d. zodat er mee gesimuleerd kan worden.
Vanmorgen even bezig geweest om de eerste schetsen van het systeem model op te zetten (jah nog echt met potlood en papier):
Ik heb het elektrische en mechanische gedeelte apart uitgetekend de koppeling die hier tussen ligt word gevormd door de K-factor van de motor die gedefinieerd is als T = k * I.
Uiteindelijk willen we natuurlijk de hoeksnelheid (en daarmee de lineaire snelheid) van de last weten.
Hopelijk zijn er mensen die dit boeiend gaan vinden en actief mee willen denken want ook ik maak fouten.
mvg,
Lennert
Gelogd
Chiel
Offline
Berichten: 1118
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2009, 12:41:47 »
Actief meedenken zal me niet lukken, maar ik vind het wel interresant
Ik blijf het volgen
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #2 Gepost op:
16 May 2009, 13:00:17 »
Hoi Lennert,
meedenken misschien mogelijk, maar wat mag je simuleren met Matlab? Ik denk dit probleem is niet zo eenvoudig als op jouw tekening er zitten nog meer dingen in, denk niet dat: I_last is niet constant is; maakt de theorie nog complexer...
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Lvdwerf
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #3 Gepost op:
16 May 2009, 13:10:33 »
Hoi Bernd,
Leuk dat je meedenkt. I_last is idd niet constant, deze zal afhankelijk zijn van de sleep die aan de haak hangt, helling, bochten en wat niet meer. Denk dat ik de rand voorwaarden voorlopig zie als losse locomotief op een kaars recht spoor. Wat ik dan hopelijk in matlab hoop te simuleren is de snelheid/versnelling van de loc. Als dat lukt kan ik de volgende stap maken en dat is die variabele I_last.
Dat ik de randvoorwaarden zo kaal stel is voor mij maar ook andere lezers makkelijker.
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #4 Gepost op:
16 May 2009, 13:25:58 »
als de losse locomotief op een kaars recht spoor zit kan I_last=const; als µ=const en de gearbox als een constante functie van (phi) werkt. Ik denk het probleem is dat je slechts een aansturing van de motor kan bereiken een geen regeling van de motor, omdat eer geen feedback van het systeem terug komt. Met een regeling zou het eenvoudiger zijn, maar eer is geen kans voor.
De Idee is goed een eenvoudig schema voor een loc te ontwikkelen om de CVs aantepassen...
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26829
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #5 Gepost op:
16 May 2009, 13:33:46 »
Lennert, zou je er wat meer tekst tegenaan willen gooien? Want hoewel ik tamelijk technisch ben aangelgd, zie ik nog niet waar je naar toe wilt met je schema.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim R
Offline
Berichten: 124
Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #6 Gepost op:
16 May 2009, 13:51:32 »
Ik heb geen idee waar dit over gaat. Laat staan dat ik er over kan meedenken.
Ga lekker door jongens. Houd je van de straat.
Gelogd
Wim.
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #7 Gepost op:
16 May 2009, 13:55:55 »
Ik denk Lennert zoekt een "Motorkennfeld" - karakteristiek van de tractiemotor om de CV instellingen te simuleren icm de "Wirkungsgrad" η van het system.
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Lvdwerf
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #8 Gepost op:
16 May 2009, 13:56:14 »
Hoi Klaas,
Tuurlijk kan ik er wat meer text tegenaan gooien:
Ik neem aan dat het elektrisch schema niet veel uitleg behoeft dat is de motor als spoel weergegeven (had nog uitgesplitst kunnen worden in een ideale spoel en een weerstand) samen met de ontstoor condensator.
Het mechanisch schema bestaat uit een traagheid van het anker met de demping van de lagers en de stijfheid van de as. Hieraan bevestigt is de overbrenging bestaande uit N1/N2. Aan de andere kant van de aandrijving vind je de traagheid van de as terug samen met de demping en de stijfheid van de assen. Het is dus een (vooralsnog versimpelde) weergave van een aandrijving van een modelloc.
Hopelijk dat je hier wat aan hebt.
@ Bernd
De regeling van de motor is hier nog niet in getekend en ik weet ook nog niet hoe ik dat ga aanpakken maar decoders met cruisecontrol (een regeling
) meten in de pauzes van het PWM signaal de terugkomende EMK.
Gelogd
Wim R
Offline
Berichten: 124
Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #9 Gepost op:
16 May 2009, 14:00:31 »
Natuurlijk!
Gelogd
Wim.
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #10 Gepost op:
16 May 2009, 14:19:18 »
Lennert, ik denk de linke deel (Motor) zou je in een diagram van de producent kunnen vinden in numerieke form. De rechte deel zou je moeten rekenen met al die tandwielen (diameter/modi), krachten en µ-waarden. Als je een stript voor matlab hebt, dan heb je slechts nog de ingangswaarden en een wat materialconstanten nodig.
Cruisecontrol heb ik nog niet van gehoord,...
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Lvdwerf
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #11 Gepost op:
16 May 2009, 14:22:05 »
tis allemaal zo simpel wim
Ik zat ook al weer te moeilijk te denken over de terugkoppeling bij cruisecontrol. De terugkomende EMK is af te leiden van de hoeksnelheid. Moet ik alleen bij het model van een decoder ook rekening houden met de kwantificeringsfout.
@ Bernd:
Cruisecontrol op decoders ben je toch weleens tegengekomen in het duits noemen ze het geloof ik eerder lastregeling.
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #12 Gepost op:
16 May 2009, 14:23:28 »
Je hebt het over een motor, aangestuurd door een decoder.
Dan staat hierboven: ....samen met de ontstoor condensator.
In 90 tot 99% van de gevallen wordt de ontstoorcondensator overbrugd danwel verwijderd bij gebruik van een decoder. Zie hiervoor talloze opmerkingen en draadjes, en vooral de praktijk.
Als eerste zou ik dat dus ook in je schema doen, kun je er later eventueel weer insolderen, sorry, tussenplakken.
Anders ben je met onzin bezig, die zich vooral wreekt bij de Cruise Control of andere fijnregelingen. En daar gaat het toch juist om ?? Om via een model tot betere instellingen te komen ?
Maarten.
Gelogd
Lvdwerf
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #13 Gepost op:
16 May 2009, 14:28:58 »
Daar heb je helemaal gelijk in Maarten, maar ik denk dat het bij het opstellen van de formules het handiger is om hem nu mee te nemen. Als je dan ingaat vullen dan kun je hem als 0 of inf. beschouwen. Dit leek mij handiger dan achter af bij een geval met condensator te moeten beredeneren waar deze ingepast moet worden in de formule.
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
«
Reactie #14 Gepost op:
16 May 2009, 14:50:07 »
Klinkt logisch. Lijkt me leuk om aan het eind de storende invloed van de condensator via de formule duidelijk te kunnen maken.
Maar dan heb ik nog wel een paar items die van invloed kunnen zijn:
- ontstoorspoelen
- verlichting (lampjes) aan de gemeenschappelijke plus (6-polige stekker)
- verlichting (ledjes) aan de gemeenschappelijke plus (6-polige stekker)
- verlichting (lampjes) aan de functie-uitgangen (8-polige stekker)
- verlichting (ledjes) aan de functie-uitgangen (8-polige stekker)
- alle andere functies die mogelijk invloed hebben op het door een decoder te sturen gedrag van een motor
Vooral bij de aansluiting met een 6-polige stekker zijn verrassingen te verwachten
Maarten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Natuurkunde en modelspoor