Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door timtrein
Vandaag om 20:01:56
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 19:50:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Silvolde
Vandaag om 19:27:05
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 19:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
  

Auteur Topic: lelijke koppeling Lima koploper  (gelezen 13866 keer)

hoefhaan

  • Gast
lelijke koppeling Lima koploper
« Gepost op: 13 May 2009, 03:00:22 »
Hallo

Ik heb een lima koploper staan, een mooi model maar aan één ding stoor ik me: de koppelingen die naar mijn idee erg grof, niet reeel en laag hangend zijn uitgevoerd. Heeft iemand ervaring met het aanpassen vand deze draaistellen en/of koppelingen?

Graag jullie ideeen en foto's!


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22629
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2009, 08:41:46 »
Op Rail heb ik nog een paar Koplopers van Sander van kortkoppelmechanieken voorzien. Een Fleischmann mechaniek aan het motorrijtuig (vanwege de beperkte ruimte) en kleine Symoba's op de rest.
Sorry, geen foto's.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2009, 14:26:41 »
check groterdam voor foto's van de onderbouw met kortkoppeling.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Aspelix

  • Gast
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2009, 05:42:16 »
Ik heb de Koploper van Ribu-mechanieken voorzien met Kadee-koppelingen.
Eigenlijk heeft Kadee hier geen nut,  :-\
maar i.v.m. de beschikbare ruimte zijn ze in dit geval ideaal.  (y)

Groeten, Ruurd

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2009, 10:22:25 »
Citaat
Op Rail heb ik nog een paar Koplopers van Sander van kortkoppelmechanieken voorzien.

En daar ben ik maar wat blij mee!!!
Helaas, al mijn modelspoorspullen zitten in dozen en staan elders opgeslagen, ik ben dus niet in de gelegenheid om foto's te maken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2009, 22:01:49 »
Kan bijvoorbeeld met Fleischmann kortkoppelmechanismes. Kleine Symoba's moet ook lukken.



Resultaat ziet er dan zo uit:

NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

hoefhaan

  • Gast
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2010, 20:06:21 »
Ok, die kortkoppelmechanismen zien er best mooi uit.

Maar ik zat eens heel anders te denken:
Kun je draaistellen van Lima ICR op de ICM steken? dan ben je in ieder geval van die gekke laaghangende koppelingen af... Iemand hier ervaring mee?
Die zijn qua formaat wel iets anders maar de bevestiging is volgens mij hetzelfde...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2010, 20:07:52 »
Ja, zou kunnen, maar het is een totaal ander type draaistel.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hoefhaan

  • Gast
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2010, 18:17:47 »
En ik heb inmiddels reactie gehad van de lima man, draaistellen kosten 10 euro per stuk...
Kan ik beter een gebruikt setje op de kop tikken of voor kortkoppelen gaan.

Johan

hoefhaan

  • Gast
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2010, 06:31:05 »
Na wat rondneuzen op het 3 x W ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor "het kleintje" van Symoba ga. Ziet er vrij eenvoudig uit! En voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Maar nu nog even een vraag daarover: welke koppeling zal ik daar het beste insteken?
Iemand suggesties? Of maakt het niet veel uit? Zit er veel verschil in uiteindelijk de afstand tussen de bakken of zijn alle koppelingen ongeveer even lang/kort?

(ik heb alleen beugelkoppelingen, dus ik kan niet vergelijken...)

Johan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22629
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #10 Gepost op: 10 April 2010, 08:44:46 »
Voor kortkoppelingen is de koppelafstand genormeerd, dus het zou weinig uit moeten maken. Fleischmann profi en de Roco kortkoppeling zitten in ieder geval op de correcte afstand.
De kleine Symoba krijg je niet prettig bij het motordraaistel gelijmd en al helemaal niet op de juiste afstand. Daar is in ieder geval het Fleischmann-mechaniek aan te raden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #11 Gepost op: 10 April 2010, 08:47:05 »
Welke koppeling je er het beste kan instekken, zul je denk ik eens moeten proberen.
Ikzelf heb goede ervaringen met de Fleischmann Profi-Koppeling.
Maar Je kan ook vaste starre koppelingsbomen gebruiken.
En als je betere rijprestaties wil hebben, en knipervrij licht kan ik je ook stroomgeleidende koppelingen aanbevelen. (zoals de 4-ploige van Roco)


De kleine Symoba krijg je niet prettig bij het motordraaistel gelijmd en al helemaal niet op de juiste afstand. Daar is in ieder geval het Fleischmann-mechaniek aan te raden.

Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)


Jos
« Laatst bewerkt op: 10 April 2010, 08:51:14 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #12 Gepost op: 10 April 2010, 12:37:07 »
Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)

Met Symoba's zul je aan de kant van de motorwagen toch de koppeling een flink stuk moeten inkorten anders houd je alsnog een halve centimeter aan tussenruimte over... Dat houd dus in dat je een stuk aan de achterzijde van koppeling en een stuk van de NEM schacht moet wegknippen en deze rechtstreeks aan de Symoba moet lijmen.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

hoefhaan

  • Gast
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #13 Gepost op: 10 April 2010, 19:00:40 »
Haha, hier blijkt maar weer dat ik nog een leek ben op gebied van ombouwen enzo...

Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)

Jos

Bedoel je hiermee dat bij de motorwagen de koppeling wat verder uitsteekt en je dit kunt compenseren door die van de tussenbak verder naar binnen te zetten (dus minder ver uitstekend?)

Met Symoba's zul je aan de kant van de motorwagen toch de koppeling een flink stuk moeten inkorten anders houd je alsnog een halve centimeter aan tussenruimte over... Dat houd dus in dat je een stuk aan de achterzijde van koppeling en een stuk van de NEM schacht moet wegknippen en deze rechtstreeks aan de Symoba moet lijmen.

Dus de koppeling zou te ver uit de wagen steken, en dan moet je dus de koppeling korter op de symoba zetten?
Maar zoals Jos aangaf kun je dit toch compenseren door die van de tussenbak naar binnen te plaatsen?

Sorry hoor, misschien domme vragen, maar zoals ik al zei ben ik een leek in ombouwen, maar wil ik het wel eens gaan proberen... Maar ik heb nog niet veel zin om een complete bak of nog erger treinstel te verpesten, dus vandaar eerst maar eens wat vragen

Johan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22629
Re:lelijke koppeling Lima koploper
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2010, 21:27:31 »
Het koppelpunt moet zoveel mogelijk precies tussen de rijtuigen liggen (hier onder de balgen) wil het kortkoppelmechaniek optimaal functioneren en maximale kortkoppeling mogelijk maken.
Het bijzondere van de Fleischmann mechanieken is dat ze geen nem-schacht hebben. Nem-schachten (waar je normaal de koppeling in steekt) zijn vrij grote dingen die gemakkelijk ruzie krijgen met draaistellen. Normaal snij je dan de voorkant van de draaistellen weg, maar dat gaat nu eenmaal niet bij een motordraaistel.

Kijk, met wegsneden voorkant van het draaistel kun je de nem-schacht zowat tegen de as aanzetten.



En met ingekorte schacht voor een Lima motordraaistel (Lima 1300), zodat het mechaniek maximaal naar voren kan worden geplaatst en het draaistel niet hindert.



De Fleischmann mechanieken vind ik voor de Lima Koploper verreweg het eenvoudigst voor die paar euro meer.

« Laatst bewerkt op: 10 April 2010, 21:29:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.