Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid Trix NS 1211  (gelezen 3976 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Gepost op: 08 May 2009, 20:42:39 »
Ik ben al 2 jaar in het bezit van een Trix 1211 in de geel/grijze uitvoering.

In die 2 jaar heeft ie al zeker 6 keer een defecte motor gehad.
De defecten varieerden van verbrande motorankers tot kale collectorschilden.

En in die 2 jaar is de loc ook al met met panne te komen staan met diverse kabelbreuken. (meer dan 10 keer zelfs)

Is dat normaal voor zo een loc?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 20:44:14 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betroubaarheid Trix NS 1211
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 20:44:24 »
Dat lijkt me niet, heb je onderhoud gedaan en hoeveel precies en zo ja wat precies ?

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 20:47:42 door Remco »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 20:47:42 »
Normaal onderhoud wat elke loc heeft.
iedere 30 tot 40 rijuren.

Schoonmaken, smeren.
Koolborstels nakijken. (bij de 1200 werdt dat gelijk vervangen)
Andere loc's die ik heb, hebben daar geen last van.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 20:48:41 »
En hoe vaak hebben die beurten plaats gevonden ?

Ik neem trouwens aan dat je wel die koolborstels netjes in liet slijten ?

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2009, 20:52:29 »
Nog belangrijker...

Doe je het zelf, of laat je het doen ?

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2009, 20:54:03 »
denk het eerste...
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2009, 20:54:39 »
Bij mij wordt 30 tot 40 uren gereden in 2,5 tot 3 maanden.

Dus, dat komt overeen met 8 onderhoudsbeurten.

Ook het laten inslijten van de Koolborstels gebeurt inderdaad volgens het boekje.

@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden  ;D ;D ;D ;D ;D ;D)



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

willemv

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
    • Small Scale Productions
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2009, 20:55:37 »

@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden  ;D ;D ;D ;D ;D ;D)

Jos.


Daar zou ik toch nog maar aan beginnen te twijfelen als ik zie wat je hier laat zien  ;D ;D

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2009, 20:57:20 »
jij laat 1 lok 30uur per 2.5 maand rijden op een handgestuurde baan ? Dat is HEEL VEEL.

En Jos misschien gezien het probleem wat je nu hebt, zou je wel aan je kundigheid moeten twijfelen  ::)

Anders had je dit probleem niet gehad, want dit zijn absurde problemen...

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2009, 20:59:57 »
dat is inderdaad heel veel remco.
ik heb s'avonds ook niet zo heel veel te doen.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2009, 21:00:28 »
Zoek een hobby zou ik zeggen ;D

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2009, 21:02:19 »
Heb ik toch al, me treinen. ;D ;D ;D ;D



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #12 Gepost op: 08 May 2009, 21:03:15 »
Maar goed ff serieus, dat is niet gezond, dat die lok zo er aan toe is. Die lok is volgens mij 1 van de weinige die nog vrolijk rondpruttelt na een atoomaanval maar goed...

Hoe hard rijd je gemiddeld ?

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #13 Gepost op: 08 May 2009, 21:06:34 »
Gemiddeld rij ik tussen135 en 145 Km/h (schaalsnelheid)
Gemeten op een Fleischmann Tachowagen.
Daar zijn de loc's ook op het algemeen op afgeregeld.
Dus dat is niet de topsnelheid wat zo een loc kan halen.


Welke atoomaanval remco?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 21:10:42 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2009, 21:12:34 »
Ja met alle respect maar echt vreemd vind ik het niet, dat is behoorlijk wat voor het lokje :) Ik kom net aan de helft van die snelheid.

En als ie dan nog het eea moet slepen dan gaat het hard ja.

Dus ik denk eerlijk gezegd: Eigen schult, dikke bult en op de blaren zitten!

Gr. Remco.

Toev. Bij wijze van spreke Jos, die motor is zo robuust dat hij wel het eea kan hebben maar niet met +- 140 rondjes draaien.