Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid Trix NS 1211  (gelezen 3958 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Gepost op: 08 May 2009, 20:42:39 »
Ik ben al 2 jaar in het bezit van een Trix 1211 in de geel/grijze uitvoering.

In die 2 jaar heeft ie al zeker 6 keer een defecte motor gehad.
De defecten varieerden van verbrande motorankers tot kale collectorschilden.

En in die 2 jaar is de loc ook al met met panne te komen staan met diverse kabelbreuken. (meer dan 10 keer zelfs)

Is dat normaal voor zo een loc?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 20:44:14 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betroubaarheid Trix NS 1211
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 20:44:24 »
Dat lijkt me niet, heb je onderhoud gedaan en hoeveel precies en zo ja wat precies ?

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 20:47:42 door Remco »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 20:47:42 »
Normaal onderhoud wat elke loc heeft.
iedere 30 tot 40 rijuren.

Schoonmaken, smeren.
Koolborstels nakijken. (bij de 1200 werdt dat gelijk vervangen)
Andere loc's die ik heb, hebben daar geen last van.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 20:48:41 »
En hoe vaak hebben die beurten plaats gevonden ?

Ik neem trouwens aan dat je wel die koolborstels netjes in liet slijten ?

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2009, 20:52:29 »
Nog belangrijker...

Doe je het zelf, of laat je het doen ?

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2009, 20:54:03 »
denk het eerste...
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2009, 20:54:39 »
Bij mij wordt 30 tot 40 uren gereden in 2,5 tot 3 maanden.

Dus, dat komt overeen met 8 onderhoudsbeurten.

Ook het laten inslijten van de Koolborstels gebeurt inderdaad volgens het boekje.

@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden  ;D ;D ;D ;D ;D ;D)



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

willemv

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
    • Small Scale Productions
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2009, 20:55:37 »

@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden  ;D ;D ;D ;D ;D ;D)

Jos.


Daar zou ik toch nog maar aan beginnen te twijfelen als ik zie wat je hier laat zien  ;D ;D

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2009, 20:57:20 »
jij laat 1 lok 30uur per 2.5 maand rijden op een handgestuurde baan ? Dat is HEEL VEEL.

En Jos misschien gezien het probleem wat je nu hebt, zou je wel aan je kundigheid moeten twijfelen  ::)

Anders had je dit probleem niet gehad, want dit zijn absurde problemen...

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2009, 20:59:57 »
dat is inderdaad heel veel remco.
ik heb s'avonds ook niet zo heel veel te doen.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2009, 21:00:28 »
Zoek een hobby zou ik zeggen ;D

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2009, 21:02:19 »
Heb ik toch al, me treinen. ;D ;D ;D ;D



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #12 Gepost op: 08 May 2009, 21:03:15 »
Maar goed ff serieus, dat is niet gezond, dat die lok zo er aan toe is. Die lok is volgens mij 1 van de weinige die nog vrolijk rondpruttelt na een atoomaanval maar goed...

Hoe hard rijd je gemiddeld ?

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #13 Gepost op: 08 May 2009, 21:06:34 »
Gemiddeld rij ik tussen135 en 145 Km/h (schaalsnelheid)
Gemeten op een Fleischmann Tachowagen.
Daar zijn de loc's ook op het algemeen op afgeregeld.
Dus dat is niet de topsnelheid wat zo een loc kan halen.


Welke atoomaanval remco?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 21:10:42 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Betrouwbaarheid Trix NS 1211
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2009, 21:12:34 »
Ja met alle respect maar echt vreemd vind ik het niet, dat is behoorlijk wat voor het lokje :) Ik kom net aan de helft van die snelheid.

En als ie dan nog het eea moet slepen dan gaat het hard ja.

Dus ik denk eerlijk gezegd: Eigen schult, dikke bult en op de blaren zitten!

Gr. Remco.

Toev. Bij wijze van spreke Jos, die motor is zo robuust dat hij wel het eea kan hebben maar niet met +- 140 rondjes draaien.