Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Sikje 225 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:01:10
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:57:33
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 12:52:48
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:19:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38

Auteur Topic: schaduwstation  (gelezen 3753 keer)

J.Gelderman

• Offline Offline
  • jan
schaduwstation
« Gepost op: 06 May 2009, 11:25:17 »
hallo medespoorders.

ik heb mijn schaduwstation zover klaar dat ik nu de stopsectie kan aanleggen, maar weet niet hoe ik dat moet doen en hoe lang de sectie moeten worden .
heeft iemand een advies of een schema hoe moet

gr , Jan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2009, 11:39:29 »
Nee, niemand heeft daar een schema voor, dat moet jij proefondervindelijk vastleggen. Dit is mede afhankelijk van het systeem jij gebruikt en met welke software je werkt. Dus het toverwoord is een proefbaantje maken en kijken wat er allemaal gebeurd, en waar jij tevreden mee bent.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

J.Gelderman

• Offline Offline
  • jan
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2009, 11:42:22 »
haalo Win.
Jammer maar helaas , dan moet ik inderdaad zelf wat gaan knutselen.

Jan

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2009, 20:20:43 »
Hallo Jan,

Het zou handig zijn als je wat meer details geeft. zoals spoor, digitaal / analoog, systeem en evt een besturings programma.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

J.Gelderman

• Offline Offline
  • jan
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2009, 21:01:29 »
Hallo Rob,

Ik rij fleischmann piccolo , plan is digitaal rijden en analoog schakelen.
Wil het schaduwstation schakelen via een tableau maar wel met leds zodat ik kan zien hoe de wissels staan.
En welk spoor bezet is. en hoe lang de raillengte moet zijn voor treinen van loc + 5 rijtuigen

gr Jan

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2009, 21:10:33 »
jan

ik rijd ook fleischmann picolo en had eerst de stopsectie 1,5 keer de maximale locomotieflengte gemaakt waarbij ik rekening hield met de mogelijke aanschaf in de toekomst van een stoomlok met tender............dat leek voldoende totdat ik een digitale loc kocht die zo mooi lang uitrijdt........en die reed zo de stopsectie weer uit........dus 2x keer de maximale loclengte gaan aanhouden als stopsectie

inmiddels is de bouwfase van het schaduwstation voorbij en kan ik daar geen rails cq stopsecties meer gaan aanpassen..........en tja, net van het weekend een tweedelig dieselpassagierstreinstel gekocht met stroomafname op beide uiterste onderstellen (heb ik het nog geeneens over de uitloop).........ik zou dus minstens nu een stopsectie van 40-45 centimeter nodig hebben gehad

ik heb hiervan geleerd om bij eventuele toekomstige stopsecties 50 centimeter te handhaven omdat je nooit kan weten wat je er in de toekomst allemaal op laat rijden

je moet om de totale raillengte te bepalen er echtervan uitgaan, dat er locs zijn, die met weinig snelheid en weinig uitloop direct in de stopsectie tot stilstand komen, dus voor 5 rijtuigen moet je toch een 85 cm exclusief de stopsectie rekenen

heb zelf de viessmann bezetmelder via s88 op de intellibox zitten en laat de treinen weer doorrijden met schakelaars die je ook voor wissel gebruikt........even ingedrukt houden totdat je zeker weet dat de loc de stopsectie uit is
« Laatst bewerkt op: 06 May 2009, 21:19:11 door jeepney »

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2009, 23:02:11 »
net van het weekend een tweedelig dieselpassagierstreinstel gekocht met stroomafname op beide uiterste onderstellen (heb ik het nog geeneens over de uitloop).........ik zou dus minstens nu een stopsectie van 40-45 centimeter nodig hebben gehad
Ik zie niet in waarom je voor een dieseltreinstel zo'n lange stopsectie nodig hebt. Het systeem reageert immers op de voorste stroomafnemende as. Ik rijd ook Fleischmann Piccolo en heb dat op mijn testbaan niet meegemaakt. Mijn dieseltreinstellen stoppen gewoon prima en rijden ook goed uit. Ik neem aan dat je met 1,5 keer de loclengte iets van 18 cm bedoelt? Dat lijkt me verder helemaal prima, al heb ik ook al mensen gezien die stopsecties hebben van 5,5 tot 11 cm en daar gaat het ook goed. Het is maar net hoe je alles instelt, maar 40-45 cm voor een stopsectie in N-spoor, dat is echt enorm groot. Mijn vraag is dan ook: met welke snelheid komen jouw locs in dit blok aanzetten?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2009, 00:35:34 »
Jan,

Ik rij fleischmann piccolo , plan is digitaal rijden en analoog schakelen.
Wil het schaduwstation schakelen via een tableau maar wel met leds zodat ik kan zien hoe de wissels staan.
En welk spoor bezet is. en hoe lang de raillengte moet zijn voor treinen van loc + 5 rijtuigen

Hoe stop je de trein? automatisch of handmatig. Gebruik je de denkende wissel optie van Piccolo?

M.i. als je digitaal rijdt met een schaal snelheid van ca 80 kmh en CV3 op 3 moet 10 cm ruim voldoenden zijn om te stoppen op de denkende wissel. Bezetmelding zal je moeten doen met een stroom detector. Als je reed contacten gebruikt worden die gereset bij een spannings onderbreking en dat wil je waarschijnlijk niet.

Wat doe je op het blok voor het bezette blok? daar zal je ook een beveiliging in moeten bouwen. Volgens mij moet je meer aan een Koploper o.i.d gaan denken.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2009, 00:47:38 »
Ik zie niet in waarom je voor een dieseltreinstel zo'n lange stopsectie nodig hebt. Het systeem reageert immers op de voorste stroomafnemende as.

de voorste stroomafnemende as geeft inderdaad de bezetmelding in de stopsectie, echter de achterste neemt dan nog gewoon stroom af (en geeft dus tractie) buiten de stopsectie, eer die laatste binnen de stopsectie is, is de voorste er al weer buiten en krijgt die stroom en dus tractie

Mijn vraag is dan ook: met welke snelheid komen jouw locs in dit blok aanzetten?
misschien heel overdreven, maar ik test alles op maximale snelheid (mogelijke ontsporingen, stopsecties etc)..........als het dan goed gaat, dan gaat het zeker ook goed bij de lagere snelheden, die normaal zijn

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2009, 00:56:29 »
Aangezien de vraag in de digitale vraagbaak staat, neem ik aan dat er een decoder in de lok zit, dus zodra de voorste wielen de stopsectie raken, zal de decoder de opdracht krijgen om te stoppen, en of zijn wielen dan buiten of binnen de stopsectie zijn doet er niet toe, want ook de stopsectie blijft onder volle baanspanning, die gaat echt niet langzaam uit bij een digitale baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2009, 01:25:20 »
@wim

als ik de schakeling/bedrading van mijn stopsectie bekijk (en dat is conform de bijsluiter van de viessmann bezetmelder) dan is weliswaar de spanning hetzelfde als buiten de stopsectie, echter door de hoge weerstand in de schakeling, gaat er maar net genoeg stroom doorheen om te kunnen detecteren dat er een loc in de stopsectie staat en bij lange na niet genoeg om te rijden (wel om lichtjes te laten brommen).............de stopsectie geeft m.i. dus geen commando aan de decoder om te stoppen, de loc krijgt eenvoudig weg geen genoeg stroom meer............bij een (te) lang dieseltreinstel, krijgt dan de voorste as geen (althans niet genoeg) stroom meer, maar de achterse krijgt gewoon nog de gewone volledige rijstroom en die laat de decoder en de trein nog gewoon rijden

als ik in jouw lezing moet meegaan (en die van hookies) dan komen de treinen bij mij in de testrit met zo'n grote snelheid aanzetten, dat de loc cq het treinstel weliswaar de opdracht krijgt om te stoppen maar gewoon finaal door de stopsectie glijdt en daarna gewoon weer na de stopsectie het sein krijgt om door te rijden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2009, 11:23:15 »
@wim

als ik de schakeling/bedrading van mijn stopsectie bekijk (en dat is conform de bijsluiter van de viessmann bezetmelder) dan is weliswaar de spanning hetzelfde als buiten de stopsectie, echter door de hoge weerstand in de schakeling, gaat er maar net genoeg stroom doorheen om te kunnen detecteren dat er een loc in de stopsectie staat en bij lange na niet genoeg om te rijden (wel om lichtjes te laten brommen).............de stopsectie geeft m.i. dus geen commando aan de decoder om te stoppen, de loc krijgt eenvoudig weg geen genoeg stroom meer............bij een (te) lang dieseltreinstel, krijgt dan de voorste as geen (althans niet genoeg) stroom meer, maar de achterse krijgt gewoon nog de gewone volledige rijstroom en die laat de decoder en de trein nog gewoon rijden

als ik in jouw lezing moet meegaan (en die van hookies) dan komen de treinen bij mij in de testrit met zo'n grote snelheid aanzetten, dat de loc cq het treinstel weliswaar de opdracht krijgt om te stoppen maar gewoon finaal door de stopsectie glijdt en daarna gewoon weer na de stopsectie het sein krijgt om door te rijden

@Jeepney, over welke Viessmann schakeling heb jij het in vredesnaam, als je het over de 5233 hebt, dan sla je de plank volledidig mis. En ga ik hier niet eens over in discussie met je.

Voor alternatieven voor de 5233 kijk je op mijn site. B.v. de s88sd16-n

Mvg
Wim.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2009, 11:35:42 »
dat wordt dan helaas einde discussie voor mij, want het is inderdaad de viessmann 5233

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2009, 12:02:34 »
Jan, ik denk dat je jezelf in de problemen werkt door systemen te gaan mixen. Uit je verhaal concludeer ik dat je de stopsecties hard uitschakelt. Dat is iets wat je bij digitaal beter niet kunt doen. Dan krijg je inderdaad het effect dat de voorkant van de trein op een uitgeschakelde sectie staat, terwijl de achterkant nog vrolijk stroom afneemt.
Bij digitaal moet je de decoder opdracht geven om te stoppen, dan doet het er helemaal niet toe of er nog spanning op de baan staat.

Een alternatief is dat de trein zich meldt in de stopsectie, en dat je vervolgens niet alleen de stopsectie, maar ook het hele stuk spoor daarvoor uitschakelt.
Maar ook dat blijf ik een paardenmiddel vinden. Het sterke punt van digitaal is nou juist dat je de treinen via de decoder kunt laten stoppen, terwijl de spanning gewoon op de baan blijft staan. En daar moet je gebruik van maken.
Wat jij doet is digitaal rijden, maar analoog denken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2009, 13:28:31 »
Klaas,
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar wat moet je als je de MM hebt en nog geen kaart om met bv. Koploper te kunnen rijden?
Die situatie heb ik nl.
Ik ga alles wel alvast voorbereiden (draden voor bezetmelders enzo..) maar voorlopig zal ik toch analoog moeten schakelen.
Dit gebeurdt met hetzelfde als wat Jan doet. Schakelingetje is volgens mij ook hier ergens vandaan gekomen.
Dus: lok komt bij meldpunt, led gaat branden en met schakelaar laat je de lok weer verder rijden.
Op zich geen probleem lijkt me.
Als er een betere en betaalbare oplossing is houdt ik me aanbevolden.. :)
(Rocomotion kan natuurlijk maar dat kost goud geld.....)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021