Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: grootte van rondje in H0  (gelezen 8280 keer)

dracul

• Offline Offline
grootte van rondje in H0
« Gepost op: 04 May 2009, 09:12:18 »
Hai,

Ben voor de zoveelste keer aan het herbeginnen en probeer nu een leuk baanontwerpje te maken, maar waar ik tegenaan loop is dat je wel een hele grote vlakte nodig hebt om helemaal rond te komen, of ligt dat aan mij? In H0 al snel een 85 a 90 cm voor een cirkel? Zijn daar andere oplossingen voor?
En, wat ik me afvroeg, hoe doen jullie dat indien een trein aankomt op een doodlopend spoor? Als mijn stoomlocje bij een doodlopend spoor eindigt, dan zou ik 'm (zonder 'm op te pakken en om te draaien) vervolgens alleen maar achteruit kunnen laten rijden, wat voor mijn gevoel toch een beetje raar is.
Een keerlus, heb je toch weer dezelfde grootte qua ronding voor nodig, of vergis ik me nu ergens?

Alvast bedankt voor een tip/suggestie!

Aspelix

• Gast
Re:grootte van rondje in H0
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2009, 09:23:45 »
 (y) (y) (y)

Helemaal goed gezien.
Valt niets op af te dingen.

Succes en veel plezier.... ;D

Groeten, Ruurd

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 04 May 2009, 09:28:00 »
Hai,

En, wat ik me afvroeg, hoe doen jullie dat indien een trein aankomt op een doodlopend spoor? Als mijn stoomlocje bij een doodlopend spoor eindigt, dan zou ik 'm (zonder 'm op te pakken en om te draaien) vervolgens alleen maar achteruit kunnen laten rijden, wat voor mijn gevoel toch een beetje raar is.

Vroeguh hadden ze daar een oplossing voor in de vorm van een draaischijf, of een driehoek.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2009, 09:32:34 »
Een keerlus, heb je toch weer dezelfde grootte qua ronding voor nodig, of vergis ik me nu ergens

Een bocht is een bocht, dus die zal in een keerlus niet kleiner zijn. En met een keerlus is de totale oppervlakte nog groter dan een cirkel omdat het eigenlijk een druppelvorm wordt.

Ik gebruik in HO de kleinste boogstraal, die is pak em beet een slordige 70 cm. Maar niet elk materieel vindt dat leuk.

Succes  (y)

groeten
Maarten
met de groeten van Maarten

dracul

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2009, 09:36:04 »
Die optie van een draaischijf had ik ook al gezien, maar in dit stadium ben ik al lang blij als ik een leuk baanplannetje weet te knutselen en de benodigde railsstukjes bijelkaar weet te sprokkelen. Het budget is (helaas) niet zo groot, dus zal het moeten doen met een paar tientjes per maand maximaal, dus dat is niet direkt een optie.
'k Zal creatief moeten zijn met de benodigde ruimte, dat wordt me wel duidelijk  :(

Kleinste boogstraal die er is? Over wat voor rails hebben we het dan? Ik heb zelf een startdoos van Fleischmann waar bogen in zitten van 36 graden? (fleischmann 6125) Ik ga toch niet met hele lange treinen rijden en zal het voorlopig ook met een paar kleine startlocjes moeten doen, dus wellicht dat dat een oplossing kan zijn?

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2009, 09:41:59 »
de 6125 is radius R2 en geeft cirkel van 84 cm.

Je hebt ook nog 6120, ook 36 graden, maar die geeft cirkel van ca 71 cm.
Die laatste gebruik ikzelf nu noodgedwongen-

Dan wel op blijven letten wat voor materieel je wilt rijden.

En voor gebogen trajecten vinden de meesten dit natuurlijk geen gezicht, want niet natuurgetrouw. Maar voor die plekken waar je noodgedwongen een cirkel aan moet leggen op beperkte oppervlakte is dit een mogelijkheid

gr
Maarten

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2009, 09:44:16 »
Ik gebruik in HO de kleinste boogstraal, die is pak em beet een slordige 70 cm.
Maarten, je verwart boogstraal met diameter.

Wat de vraag betreft, om een beetje behoorlijk rond te komen heb je inderdaad een breedte van minstens 80 cm nodig. Hoewel ik dat persoonlijk erg krap vind.
Maar je hoeft niet perse rond te rijden. In het echt doen ze dat ook niet. Daar is een spoorbaan bedoeld om van A naar B te komen.
En voor je stoomlocs kies je dan types die in het echt ook achterstevoren voor een trein konden staan. Heb je die draaischijf ook niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2009, 09:44:23 »
Men mag me corrigeren als ik het fout heb maar de kleinste boogstraal is de R2 en daar hebben de grotere treinstellen nogal wat moeite mee. Ik heb altijd begrepen dat voor de grotere treinstellen de R3 minimaal is.

Jeffrey

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2009, 09:47:46 »
Maarten, je verwart boogstraal met diameter

Slordig van me Klaas. Ik bedoelde te zeggen dat met de kleinste boogstraal je een diameter van ca 70 cm kunt krijgen. Beetje in turbotaal uitgelegd op die manier. Excuus voor de eventuele verwarring.

En ik begrijp jullie verder wel met die minimaal gewenste boog. Maar áls je een zo klein mogelijke cirkel wilt, en die is niet zozeer in beeld, én je houdt rekening met materieel, dan kún je desnoods de R1 toepassen.

Ik doe dat zelf nu ook voor een baantje waarbij ik absoluut gebonden ben aan maten.

Aspelix

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2009, 09:58:14 »
Van Piko is R2 => 422 mm, de diameter is dan Hart-op-Hart 84,4 cm, buitenkant biels ca 87 cm.

Groet, Ruurd

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2009, 10:01:17 »
Men mag me corrigeren als ik het fout heb maar de kleinste boogstraal is de R2......
Hangt er vanaf over welk railsysteem het gaat. Bij Roco beginnen ze bij R2, maar dat doet toch vermoeden dat er ooit ook een R1 heeft bestaan.
Bij Märklin bestaat R1 nog steeds.
Als je een beetje creatief omgaat met flexrail kun je nog veel kleinere boogstralen maken. Maar dat zou ik niet aanraden.
Mijn advies blijft: als je te weinig ruimte hebt om behoorlijk rond te gaan, maak dan een spoorbaan van A naar B. Dan kun je zelfs op een breedte van 20 cm nog iets moois maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hobbybobby

• Offline Offline
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
« Reactie #11 Gepost op: 04 May 2009, 10:11:07 »
Die optie van een draaischijf had ik ook al gezien, maar in dit stadium ben ik al lang blij als ik een leuk baanplannetje weet te knutselen en de benodigde railsstukjes bijelkaar weet te sprokkelen. Het budget is (helaas) niet zo groot, dus zal het moeten doen met een paar tientjes per maand maximaal, dus dat is niet direkt een optie.

Je kan ook zelf een draaischijf maken die je handmatig laat draaien, dit scheelt je een heleboel ruimte en vergroot je rijplezier.
Als je de draaischijven (1 links 1 rechts) dan redelijk dicht op je rand maakt, hoef je er ook geen extra constructie onder de baan voor te maken. Alleen precies uitmeten en uitlijnen.

succes

Rob
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 May 2009, 10:13:17 »
R1 van Fleischmann profi toegepast IN een tafel (vandaar de noodzaak voor krappe cirkel)
Is echt maar ca 71 cm en een stoomloc gaat er smooth doorheen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het kan, zolang je maar niet alles aan materieel er doorheen wilt jagen. Wil je alles openhouden aan opties kun je beter een grotere boogstraal nemen. Voor mijn beperkte doel is het prima.

zie ook Tafelbaan bij "Wat zijn we aan het bouwen"

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 May 2009, 12:55:53 »
Zag laatst een draaischijf van hornby voor ongeveer 70 euro.
Of het wat is weet ik niet maar de prijs is zeker instressant.
http://www.hornby.com/track-91/r070/
Mvg Alex

dracul

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2009, 22:07:38 »
Dank jullie wel voor jullie reakties. Ik zal eens kijken. Een draaischijf zit er voorlopig nog niet in, maar zal eens kijken of ik de tafel wat kan aanpassen en een grote cirkel kan verstoppen onder een berg. Ik vind het toch wel leuk als een trein een rondje kan rijden, zonder de hele tijd vooruit/achteruit te moeten schakelen.
Ik ga weer brainstormen! Bedankt!