Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Jelmer
Vandaag
om 10:03:46
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Jelmer
Vandaag
om 09:59:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 09:50:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 09:36:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:30:42
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2
door
FransW
Vandaag
om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 07:25:38
roco maus 2
door
bask185
Vandaag
om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
MathynK
Vandaag
om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams (gelezen 1192 keer)
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Gepost op:
01 May 2009, 21:22:53 »
Op het forum van de SpoorNul vereniging heb ik een onderwerp gestart over het bouwen van een Backer & Rueb locomotief in schaal Nul
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=814368
.
In het artikel beschrijf ik mijn zoektocht naar feiten met betrekking tot de locomotief die ik wil bouwen. Een bijzonder punt waar ik tegen aan liep is de hoogte van buffers en trekhaken bij tramwegmaatschappijen die gebruik maakten van middenbufferkoppelingen (en dan met name het Vicinaux-type middenbuffer systeem, waarbij onder de buffer twee schroefkoppelingen waren gemonteerd).
Zoals ook vermeld in mijn beschrijving op het Spoornul forum heb ik na kort onderzoek al de volgende hoogten gevonden voor buffers en trekhaken;
- 700/530 mm (TBC rollend materieel volgens goedgekeurde tekeningen)
- 580/420 mm (TBC rollend materieel, doorgestreepte maten)
- 620/450 mm (TBC 1-4 maatvoering op fabriekstekening en NVBS tekening)
- 560/400 mm (TBC 1-4 opgemeten vanaf fabriekstekening), ook bij RTM volgens S. Overbosch op een tekening van de NVBS)
- 650/480 mm (NCS 6, Zuiderzeetramweg)
- 800/480 mm (NTM)
- 700/480 mm (ZE en GTM)
De afkortingen staan voor;
TBC -> Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg
NCS -> NEderlandse Centraal Spoorweg Maatschappij
NTM -> Nederlandse Tramweg Maatschappij
ZE -> Stoomtram Zutphen - Emmerik
GTM -> Gelderse Tramweg Maatschappij
Als ik alleen al zie wat er zich al afgespeeld moet hebben met de vaststelling van de juiste hoogte voor de TBC trams, dan vraag ik me wel af hoeveel verschillende buffer/trekhaak hoogten er nog meer in gebruik zijn geweest.
Ik wil mijn vraag dan ook in een wat breder verband stellen en hoop dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen over de diverse koppeling hoogten die er in Nederland zijn geweest.
Mogelijk dat we de lijst voor alle trammaatschappijen in Nederland nog wel compleet kunnen krijgen...
Met vriendelijke groeten,
Erik van Garderen
«
Laatst bewerkt op: 01 May 2009, 21:27:32 door Erik
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2009, 12:09:31 »
Ik zou even een mailtje sturen met deze vraag naar sdc(a)museumstoomtram.nl. Misschien dat zij je kunnen / willen helpen.
Gelogd
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #2 Gepost op:
03 May 2009, 15:40:53 »
Ik heb wel overwogen om bij het Stoomtram documentatie na te vragen wat er nu precies aan verschillende buffer/trekhaak hoogten in gebruik zijn, maar het leek mij op zich wel een aardig idee om eventuele gezamenlijk opgedane kennis te publiceren.
Ik zal de heren in ieder geval eens een mailtje sturen en kijken wat er uit komt...
Groeten,
Eirk
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #3 Gepost op:
03 May 2009, 16:50:04 »
Ik wil je met alle plezier de hoogte geven zoals die nu bij de SHM gebruikt wordt, echter dat zegt niet zoveel. Waarschijnlijk is dat de "NS / normaalspoor" hoogte. Ook de ex smalspoorwagens van de diverse bedrijven zijn hiernaar aangepast.
Ik neem even aan dat de NTM dezelfde hoogte hanteerde als de NS, maar zeker weten doe ik dat niet.
Gelogd
reMARKable
Offline
Berichten: 2086
TP V-VI op duits territorium
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #4 Gepost op:
03 May 2009, 16:57:31 »
Ik
denk
dat je in het boek: Maasbuurtspoorwegen van P.J.M. Rutten je antwoord kan vinden.
In dit boek zitten vele tekeningen en foto's van de lijn (uit mn hoofd) Nijmegen Limburg.
Maar ook vele algemene dingen worden beschreven.
Echt een aanrader als je van ouder tramverkeer (1913-1948) houdt
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 16:59:37 door remarkable
»
Gelogd
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams